Doorzagen van 10cm dikke tafelbladen

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik heb enkele tafelbladen liggen van 6 tot 10cm dikte (boomstambladen). Hiervoor ben ik op zoek naar de geschikte machine, ik twijfel tussen een festool zwaardzaag of een grotere decoupeerzaag.
Welke tool is hier het meest geschikt voor?
Ik ben bang dat ik met de decoupeerzaag geen mooie rechte snede kan maken. Heeft iemand hier ervaring mee?
De zwaardzaag zou misschien oliesporen kunnen nalaten.

Ter info:
is-330-eb-1.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Of je gebruikt een gewone cirkelzaag. Bijv. een Makita 5143R, die gaat tot 130mm.
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Dat kan ook een optie zijn. Jammergenog heb ik net een cirkelzaag gekocht (met minder groot blad).
Een decoupeer zaag heb ik nog niet. Is dit te doen met een decoupeerzaag?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoeveel bladen moet je zagen? En je moet ze afkorten denk ik dan? Eerste instantie zou ik zeggen ook een cirkelzaag. Beide andere zagen krijgen het ook vooralkaar. Een zwaardzaag geeft best een mooi resultaat maar of dat meteen klaar voor "finish" is durf ik niet te zeggen hoor, magoed ik heb ooit 1 keer een stuk vuren mogen zagen met zon ding dus ervaring mag je het niet noemen. De decoupeerzagen die ik heb zijn goedkope frutsels. Misschien niet het antwoord waar je naar zoekt, maar met een goede handzaag met de juiste vertanding, lijkt me dit ook naar verhouding best vlot en netjes voorelkaar te krijgen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Dat hangt van de decoupeerzaag af. Een Bosch GST 160 CE gaat (je raad het niet) tot 160mm. Maar 100% haaks lijkt me lastig, maar je kunt e.e.a. altijd nog even glad schaven.
Met een handzaag lukt het uiteraard ook.
En een cirkelzaag kun je loslaten op boven- en onderkant, mits je netjes aftekent.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo

ik doe het als het strak moet zijn met een flinke cirkelzaag (festool 85mm). Als het niet diep genoeg is, nog een keer vanaf de andere kant of de laatste paar mm/cm met een decoupeerzaag. En dan met de bandschuurmachine erlangs om het randje glad te krijgen.

Meest ideaal lijkt me een cirkelzaag die in één keer diep genoeg kan.
Maar die zwaardzaag zou ik ook graag willen, mooi ding :)

Succes ermee
groeten Bo
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
volgens de gereedschapprotest wel ja. Ik heb er 1 maar heb dat nog nooit getest :p

Is dat ding echt zo goed als ze zeggen Matrex? Ik stond er mee in mijn handen maar gezien de drukte op de verjaardag van Gereedschappro kon ik hem niet proberen (moest ook tijdig weg, misschien kon het wel) Heb een hekel aan decoupeerzagen, nooit haaks, rafelende snede, maar daar zou die Mafell geen last van hebben. Laat eens weten?

Groet, Rob.

PS: over decoupeerzagen gesproken, deze kwam ik ergens tegen.....

Dikkepeerzaag.jpg
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Is dat ding echt zo goed als ze zeggen Matrex? Ik stond er mee in mijn handen maar gezien de drukte op de verjaardag van Gereedschappro kon ik hem niet proberen (moest ook tijdig weg, misschien kon het wel) Heb een hekel aan decoupeerzagen, nooit haaks, rafelende snede, maar daar zou die Mafell geen last van hebben. Laat eens weten?

Groet, Rob.


PS: over decoupeerzagen gesproken, deze kwam ik ergens tegen.....

Bekijk bijlage 52674



Mafell zaagt als een tierelier. Tis jammer dat de stofafzuiging niet alles is... maarja hierdoor kun je wel altijd je lijntje zien. (Er wordt een windje gegenereerd wat je verspaning wegblaast). Altijd recht en zeker de bochtjes met die speciale bladen zijn echt niet normaal mooi. Als je het geld hebt en er waarde aan hecht zeker doen!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb de Mafell P1 al veel gebruikt. Vooral in vurenhout, bv. bij m'n trap. Echt haaks is alleen met het dubbele zaagblad. De andere bladen zagen ook behoorlijk goed haaks. Ook het lange zaagblad W3 van ruim 100mm zaagt indrukwekkend haaks, maar uiteraard niet helemaal. Maar na het zagen moet je toch nabewerken.

De grofheid van de zaagsnede heeft uiteraard te maken met het type zaagje. Daarnaast kan je nog het anti-splinterdingetje gebruiken. Dat scheelt ook weer.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik weet niet of je al hebt gezaagd maar het makkelijkst lijkt me dat je het blad op de grond ligt en dan zaag je eerst het door tot op halve diepte of iets meer en draai je het blad om en ga je nog een keer.
Dan hoef je het blad ook niet bij elkaar te houden als je aan het einde komt omdat het al op de grond ligt.
Met een rail of een goede rechte plank en gaan met de cirkelzaag die je hebt.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat wilde ik ook zeggen, zaag van twee kanten, dan het blad op zijn kant zetten en even de schaaf er overheen (indien nodig)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.