tormek met korrel 80 steen?

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ben al een tijdje aan het uitzoeken welk slijpsysteem ik nu ga gebruiken voor mijn schaven en beitels.
Heb me overal goed in verdiept en neig steeds meer naar de tormek.
Dit vanwege veel positieve verhalen over het slijpresultaat, het universele systeem (je kunt allerlei hulpstukken er bij kopen) plus het gemak van werken.
Nadeel is de prijs.
in dit topic stond ook veel info http://www.woodworking.nl/showthread.php?2510-slijpen-met-de-hand-of-tormek
Als ik een stuk of 3 of 4 waterstenen koop plus een veritas slijphulp ben ik een paar honderd euro goedkoper uit.

Nu lees ik wel veel over de tormek dat een nieuwe slijphoek op een beitel zetten wel heel lang kan duren met de steen die er op ligt.
Dat zou ik kunnen oplossen door de beitels eerst op een goede hoek te slijpen met mijn cruesen, eventueel met het hulpstuk dat je van tormek kunt kopen om gelijk een goede hoek te krijgen.
Een andere optie zou zijn om een grovere korrel steen op de tormek te leggen. Bij dictum hebben ze zulke stenen. https://www.dictum.com/en/sharpening/grinders-accessories/sharpening-devices-for-grinders/716030/dictum-japanese-shaping-wheel-for-tormek-grit-80?ftr=_1__97.2_1_12_12
Dit lijkt me een mooie toevoeging aan de tormek. Dan kun je de zwaar beschadigde beitels eerst met de grove steen in de juiste hoek slijpen, daarna met de steen van tormek eerst op 220, daarna op 1000 en uiteindelijk met de leren strop afwetten.

Heeft iemand ervaring met deze steen?

En, degenen die al een tijdje een tormek hebben, hoe bevalt het systeem hun tot nu toe?

Of zijn er mensen die de tormek afgezworen hebben en bij de waterstenen blijven?

Graag jullie ideeen en tips...
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb sinds enkele weken een Tormek T8, maar heb hem nog nooit echt gebruikt (alle gereedschap is nog scherp).

Wel kan ik zeggen dat het extreem goede kwaliteit is. Echt goed nagedacht over dingen, en zoals je zelf al zegt super handig met allemaal die (los verkrijgbare) hulpstukken.
Echt een top apparaat als je de vele reviews moet geloven. Denk dat ik er nog veel plezier mee ga beleven.
Toen ik hoorde/zag wat je er allemaal mee scherp kon maken heb ik 'm meteen gekocht (ookal had ik hem niet echt nodig, want alles was nog scherp).

Succes met keuzes maken!

Groet,

Atmoz
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb een Tormek T6 en verschillende japanse waterstenen.
De Tormek is prima van kwaliteit, maar zoals je zelf al aangeeft niet geschikt voor grote reparaties aan je beitels of messen.
Ook het veranderen van een slijphoek kost veel tijd.

Voor het grove werk gebruik ik schuurpapier op een glasplaat, al heb ik gelukkig eigenlijk nooit ernstige schade aan mijn beitels en de slijphoek varieer ik eigenlijk nooit.

Mijn manier van slijpen/wetten wisselt en ik doe het eigenlijk op gevoel.
Soms gebruik ik de Tormek voor de vouw, die wet ik dan gelijk af op de leren schijf.
Daarna slijp/wet ik de achterkant op mijn 2000 en 5000 stenen.
Soms gebruik ik echter alleen mijn 2000 en 5000 waterstenen.
Op het moment ben ik bezig met een vrij grote hoeveelheid kersen te schaven voor 2 nachtkastjes.
Ik haal mijn schaafbeitel 2-3x/dag over mijn waterstenen en gebruik de Tormek niet.
Ik heb ook een slijphulp van Veritas liggen, maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer, ik vind het omslachtig en uit de hand werkt even goed.

Kortom, er zijn vele wegen naar Rome waarbij iedereen in de loop van de tijd zijn voorkeuren krijgt.

Laatste woord over de Tormek:
Prima apparaat zeker met de extra slijphulpen (al zijn die best duur).
De enige 2 die ik gebruik zijn de beitelhouder en meshouder.
Wanneer ik een nieuwe strakke vouw in mijn beitel wil werkt dat perfect en je krijgt een super scherp resultaat.

Wanneer je het geld ervoor over hebt is het een prima apparaat, maar het is geen must, met schuurpapier (of een Creusen) en waterstenen kom je er ook.

Hans
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik heb al jaren een tormek. Iedereen die het boekje volgt krijgt vlijmscherp gereedschap. Dat lukt je met de hand niet. Je hebt er meer*erervaring*voor nodig om vlijmscherp gereedschap te krijgen. Zoals gezegd als je de techniek beheerst krijg je met elke manierscherp gereedschap. . Ja de vorm van de vouw wijzigen is een tijdrovende klus met de tormek. Hss gutsen slijpen geeft veel slijtage.Is de vouw goed dan slijp je snel. Slijp je meer gewoon staal dan zorgt de koeling van de tormek dat de vouw nooit t te warm wordt. Ik heb geen werkbank slijper omdat de vonken en houtstof geen goede combinatie zijn. Mijn volgende aanschaf voor de tormek is een cbn steen van de houtdraaierij.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Ik heb al jaren een tormek. Iedereen die het boekje volgt krijgt vlijmscherp gereedschap. Dat lukt je met de hand niet.

Beetje jammer dat je iedereen zo over 1 kam scheert... de Tormek vind ik vooral gemakkelijk, niet per se beter. Na een half uurtje youtube en een paar pogingen kunnen de meeste houtbewerkers de haren van hun armen scheren. dit geld voor de tormek, maar net zo goed voor handmatige slijpmethodes.



Na jaren de tormek gebruikt te hebben om mijn beitels en (schaafbeitels) te slijpen ben ik weer terug gegaan naar slijpstenen. deze geven voor een consistenter resultaat en zijn beter te controleren. Ik gebruik hierbij een hulpstuk van veritas. Niet alleen is hiermee exact de slijphoek te herhalen, ook is er ruimte om nuances aan schaafbeitels te geven. Bij veel van mijn schaven hebben de beitels een radius geslepen. Dit is ook mogelijk om de tormek, maar vind ik moeilijker te controleren. Daarnaast geef ik toch de voorkeur aan een rechte vouw ipv een holle vouw. Bij sommige handelingen is je vouw je reverentie, met een vlakke vouw vind ik dat toch wat prettiger werken dan met een holle.

Voor het slijpen van mijn (draai)gutsen gebruik ik wel de tormek, het resultaat hiervan is snel, gemakkelijk te herhalen, en voldoende scherp.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Komt allen naar de centrale demodag van Radius in Ede op 22 oktober a.s.
Daar wordt in de loterij als hoofdprijs de allernieuwste Tormek T8 weggegeven.
Ook is er een doorlopende demonstratie hiervan.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Die demo dag is er eentje om in de kalender te zetten. Als ik tijd heb dan ga ik daar wel naar toe. Kan ik dus ook die Tormek in actie zien.
Heb nog geen haast met mijn keuze, moet eerst mijn nieuwe werkplaats nog inrichten.
Heb wel heel veel oude beitels liggen, via rommelmarkten gekocht. Die zijn allemaal behoorlijk misbruikt. Daar lijkt me dan een combi Creusen /Tormek of een Tormek met 80 steen wel goede combinatie voor.
Ook omdat veel beitels niet haaks zijn geslepen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.175
352
Etten-Leur
Hoi,

ik hoor niemand de SorbyProEdge noemen, een zeer veelzijdige vlotwerkende band-slijpmachine die ook de hulpstukken van Tormek accepteert. Hij is veelzijdig omdat je de korrel zeer snel wisselen kunt. De vouw stel je gemakkelijk in met een hoekverstelbare aanslag breed of smal. De vouw is recht, niet bol of hol. Ik slijp schaafbeitels tot en met fijne beeldhouwgutsen.

Afwetten doe ik met RobertKoch polijstmachine. Werkt super, en ik heb geen enkel belang bij verkoop. Tormek was mi te langzaam werkend maar wel zeer precies. Ik bereik hetzelfde resultaat vlotweg.


Grtz Hans
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb ook de ProEdge en ben er zeer content mee. Ik slijp mijn houtbeitels, draaibeitels, schaafbeitels en gutsen er op. Met korrel 60 als het ernstig is en anders van 120 naar 240 en vervolgens naar wetten met Trizact-band. Je kunt ook een oude versleten band nemen en die voorzien van een slijppasta laag. Werkt ook perfect. Het hulpstuk om fingernail te slijpen van gutsen is afkomstig van Tormek. Sorby koopt het bij hun in. De ProEdge werkt vele malen sneller dan de Tormek mede door het snel wisselen van messen en ook door het snel wisselen van de slijphoek.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.175
352
Etten-Leur
Mijn Sorby komt bij Baptist vandaan. Daar hebben ze de Tormek, ProEdge en Creusen met lage snelheid en brede steen staan. De KurtKoch staat daar ook in een paar varianten. Nogmaals ik heb geen belang bij enige verkoop.

groet Hans van Wijk, Etten-Leur
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Vanmorgen gekeken op internet naar zo'n Sorby dat lijkt mij veel mooier/makkelijker gaan dan een ronddraaiende steen.
Als ik het zo zie is het eigenlijk gewoon een smalle bandschuurmachine met hulpstuk(ken) :)
Dit ga ik in de gedachten houden.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je en beetje begrijp heb van wat slijpen is dan is steen met schuurband vergelijken een beetje als veren en bananen vergelijken.
Kan je met de schuurpapier machine slijpen met band die draait tegen de snij of draait hij weg van de snij? Als het de eerst is is het niet te voorkomen dat er een golf ontstaat net voor de snij en wordt hij daarvan afgerond. Als het de tweede geval is dwz dat je slijpt met de band die draait weg van de snij dan creëer je een zogenoemd nep bram die lijkt scherp - zie de videos van mensen die het zo doet. Een van de bekende en gewaardeerde heet Robin Wood als voorbeeld - maar het is een buitengewoon fragile snij die het goed doet op haar of papier maar in de praktijk een heel slecht snij is.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Bij de ProEdge draait de band tegen de vouw in. De band is echter dusdanig stug dat er echt geen golf in gaat ontstaan waardoor deze afgerond zou worden. De schuurband glijdt bovendien over een stalen bed.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bij de ProEdge draait de band tegen de vouw in. De band is echter dusdanig stug dat er echt geen golf in gaat ontstaan waardoor deze afgerond zou worden. De schuurband glijdt bovendien over een stalen bed.
Mijn stelling houd rekening met een strak gespannen band en een vast steun van onder. Zelf als de schuur band of vel er op gelijmd is. Het is een werkwijze waarop je afhankelijk ben van iets tussen de werkelijk schuurmiddel en snij namelijk de materiaal waarop de schuurmiddel gebonden is, papier,linen,leer, noem maar op het maakt niet uit.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Toch blijf ik het een hoop geld vinden die twee ook de hulpstukken vindt ik schreeuwend duur
En wat heb je uit eindelijk
toch gewoon een werkbankslijper
Succes met je keuze
Maar laat je vooral niet gek maken
Mvg Leroy
 

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
Bij de ProEdge draait de band tegen de vouw in. De band is echter dusdanig stug dat er echt geen golf in gaat ontstaan waardoor deze afgerond zou worden. De schuurband glijdt bovendien over een stalen bed.

Ik wil het enthousiasme over zo'n pro edge toch wel wat temperen.

Uit ervaring weet ik dat er na verloop van tijd in dat "stalen bed" door druk en wrijving van de schuurband een stevige put ontstaat.
Ik weet niet maar, iets in mij zegt me dat dat geen gezonde situatie is. en bovendien vind ik dat ook niet kunnen voor zo'n prijs.
Zo'n bed behoort gewoon vlak te zijn en te blijven. Punt uit.
Of zie ik dat verkeerd ?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Als je en beetje begrijp heb van wat slijpen is dan is steen met schuurband vergelijken een beetje als veren en bananen vergelijken.
Kan je met de schuurpapier machine slijpen met band die draait tegen de snij of draait hij weg van de snij? Als het de eerst is is het niet te voorkomen dat er een golf ontstaat net voor de snij en wordt hij daarvan afgerond. Als het de tweede geval is dwz dat je slijpt met de band die draait weg van de snij dan creëer je een zogenoemd nep bram die lijkt scherp - zie de videos van mensen die het zo doet. Een van de bekende en gewaardeerde heet Robin Wood als voorbeeld - maar het is een buitengewoon fragile snij die het goed doet op haar of papier maar in de praktijk een heel slecht snij is.

De Tormek draait ook weg van de vouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.