Surfboard

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Allen,
Ik heb mij voorgenomen om komende winter eens een houten surfboard proberen te maken. Ik weet niet of het onderwerp hier het beste staat maar vermits ik ook met epoxy moet werken en het ook in het water gaat liggen, dacht ik wel dat het hier zou thuishoren.

Ondertussen heb ik al een boekje gekocht met instructies op http://www.woodsurfboardplans.com/, waar al verschillende methodes uitgelegd worden.

Het zou gaan om een holle plank, waar er met een soort van visgraat gewerkt gaat worden.

Ik heb nu wel een aantal vragen.

Allereerst, zou ik de binnenstructuur willen maken van watervaste multiplex, omdat dit voor dergelijke lengte toch iets gemakkelijker werkt dan houten latten. In de gratenstructuur zou ik gaten boren zodat ik later in de neus een verluchtingsventieltje zou kunnen plaatsen voor eventueel ingesijpeld water te laten verdampen.

Lijm zou ik gewoon D3 gebruiken. Dien ik de verbindingen van de structuur dan nadien nog te verstevigen met Epoxy? Of beter ineens alle verbindingen met epoxy lijmen?

Dan komen we aan de buitenkant. Ik lees dat veel mensen ceder gebruiken, maar als ik mij goed herinner is dit redelijk "deukbaar". Of is dit minder erg als ik het later toch volledig in de epoxy zet?

Bij de boten lees ik dat de meeste de binnen en buiten kant in epoxy zet, maar vermits dit een gesloten structuur is kan ik dat niet volledig doen, tenzij ik de bodem bv volledig met epoxy vast zet op de structuur.

is het nodig om hier ook weefsel in te verwerken voor extra stevigheid?

Waar halen/bestellen jullie epoxy?

Veel vragen, maar het is nog geen winter dus heb nog tijd om alles goed voor te bereiden ;)

Alvast bedankt weer voor de hulp!
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag mcarma,
van houten surfplanken weet ik niet veel, maar ik ken wel iemand die er alles van weet: Philippe Martens.
http://www.sinumsurfboards.com/
Je zou je licht eens bij hem kunnen opsteken. Geen idee hoeveel hij mag lossen, want hij geeft ook workshop surfplank bouwen. Of misschien is die workshop volgen wel een optie? Er zijn 10 sessies en je kiest je eigen model.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
ik zou wel een D4 klasse lijm gebruiken.

op bijvoorbeeld hanglos.nl worden nog wel eens topics omtrent zelfbouw boards geplaats. heb daar al menig filmpje voorbij zien komen.
versus boardshop heeft ook wat hout e.d. voor surfboards dacht ik mij te herinneren. in ieder geval connecties.

Cedar zou samen met epoxy meer dan voldoende moeten zijn.

ik zelf heb een kiteboard met woodcore, ook ingepakt in epoxy en weefsel en gebeurt vrijwel niets mee.

de kern die je omschrijft in WBP zou ik niet zo vlug doen. alles is rond e.d. en dat vind ik zelf wat lastig met WBP. zou eerder kiezen voor volhout.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Het is inderdaad mijn eerste surfboard. Maar ineens een bouwpakket aanschaffen is nu niet wat ik zoek, neemt de uitdaging wel wat weg. Ik ga er gewoon aan beginnen en we zien wel waar we uitkomen.
Denk dat ik het eerste proces wel juist in gedachte heb maar zal wss nog tegen veel dingen aanlopen maar zien we dan wel.
Meeste schrik heb ik nog voor de epoxy van de buitenlagen maar is nog ver weg.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Leuk,
In de jaren 80 had je het H-H-H zeilen ofwel HechtHout Hard zeilen, een wedstrijd waarbij deelnemers uit twee platen hechthout een zeilboot of surfplank moesten bouwen om vervolgens een wedstrijd
te zeilen. Helaas bestaan zulke dingen niet meer :-(.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Leuk, ik heb toevallig afgelopen week een wakeskate voor mijn dochter gemaakt die vandaag getest gaat worden
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Ik heb de plannen ook gekocht en inmiddels aardig op weg met een SUP te maken voor de vrouw, als verrasing weliswaar want ik vind het maar een domme "sport"
Plannen zijn duidelijk, alleen helaas alleen in inches en niet metrisch, terwijl dit wel werd aangeboden destijds.
Dus veel rekenwerk

Ik had toevallig veel red-cedar liggen dus dus dat kwam goed uit.
Het werk ligt momenteel even stil wegens andere opdrachten, en kijk ook op wel een beetje tegen de epoxy achtige behandeling.
Heb al veel you tubers gezien dus denk dat het mij wel lukt, we zien wel.

succes met de werken!
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ondertussen toch al wat opgeschoten.
Eerst het midden uitgezaagd, en de rockertable gemaakt:
2016-09-19 21.30.22 (Large).jpg

Dan de ribben gezaag, en gelijmd samen met de kanten:
2016-10-06 21.59.10 (Large).jpg

Volgende stap, het paulownia hout (dat ik in duitsland ben gaan halen), in stukken snijden, vandikte maken en samen met wat ceder lijmen.
 

Bijlagen

  • 2016-09-19 21.30.22.jpg
    2016-09-19 21.30.22.jpg
    81,4 KB · Weergaven: 288
  • 2016-09-19 21.30.22 (Large).jpg
    2016-09-19 21.30.22 (Large).jpg
    80,1 KB · Weergaven: 289

ErnstP

Actieve deelnemer
17 mrt 2012
68
0
Interessant onderwerp.

Hoe ga je de zijkanten afronden en met welk materiaal?

Gr Ernst
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Bedoeling is om dus nu eerst boven en onderkant te lijmen als vlak (paulownia en red ceder) en die dan te lijmen op het geraamte. Dan met een kantenfreesje even gelijk maken en dan latten van weer red ceder en paulownia hier tegen te lijmen. Dan met schaaf mooi rond zetten...
Maar project loopt wat vertraging op door drukke agenda van mijn buur en ik :)
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
polyservice,,, dat vind ik de plek om al je poly spullen te halen,, ze hebben zelfs een goed boek,, kom daar al jaren, en ze geven ook zeer goed advies als je langs gaat.

suc 6

groet robert
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Wordt wel een klein plankje als ik het zo zie, of niet?
Dan kan je wel aardig surfen als je hiermee uit de voeten kan.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Helaas met de feestdagen en de koude niet veel verder geraakt. Het wordt idd niet al te groot, 1m80 ongeveer. Ik ga hier niet mee golfsurfen maar met achter een boot en een kite. Dan zou deze maat genoeg moeten zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.