monsterplankjes wand, real live wooddatabase!

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Ik ben pas verhuisd en heb in mijn woning nog een witte wand waar ik eerst een schilderij op wilde hangen. Later dacht ik hoe leuk het zou zijn als je deze wand vol hangt met allerlei soorten monsterhout plankjes! Een soort real live wooddatabase! Ik heb jaren geleden al een doos gekregen met allerlei soorten houtsoorten, inmiddels heb ik via marktplaats en Masave behoorlijk wat soorten verzameld en kan er een aardig stuk van de wand worden gevuld. Het grootste deel hiervan zijn monsterplankjes en zijn dus precies de juiste maat en van de andere houtsoorten moet ik dus nog even mooie plankjes van zagen.

Het idee is om een aantal mdf platen aan de muur te bevestigen. Hierop sla ik spijkertjes en boor ik een gat in de monsterplankjes zodat je ze op kan hangen. Verder wil ik gaan de achterkant een beschrijving zetten van de houtsoort, hierbij te denken aan het gewicht, naam, groeigebied en toepassingen.

Het mdf (12mm) heb ik vanmiddag gekocht maar heb geen tijd gehad om dit op te hangen. De buren hebben een jong kind en om dan om 20.00 nog even te gaan hamerboren is voor hun ook niet echt prettig! Om toch alvast een klein preview te geven:
20160828_192456.jpg
Dit is de lege wand, aan de rechterkant zie je een rek met fineer en hout staan.
20160826_180054.jpg
Dit zijn allemaal monsterplankjes!! Er zitten de meest vage soorten bij waar ik nog van had gehoord en waarbij je je afvraagt hoe je het uitspreekt. Voor mij is hoe vager en onbekender hoe leuker! Dit is nog niet de gehele verzameling ik heb nog ongeveer 20 soorten waarvan ik nog plankjes van moet gaan zagen. Het is in ieder geval al een goed begin:) Ik wil komende week een lijst maken met al de houtsoorten die ik heb, in principe is dit een project waar haast geen einde aan zit er kan altijd nog een houtsoort bij....

Binnenkort dus een update!
 
P

Pel

Guest
Nou Lars wat let jij woont er immers, dan zou ik de achterwand wel bijvoorbeeld wit verven voor het contrast, of zet je ze stijf tegen elkaar? ik zou er ruimte tussen laten ook i.v.m. het monster wat makkelijker van de plaat te nemen. Ik heb vroeger ook een hele kist met monster gehad, maar ja met enkele verhuizingen raak je het kwijt, vind het eigenlijk nog jammer. Er zijn sites waar je ze kunt kopen, maar ze zijn behoorlijk aan de prijs http://www.houtsoorten.nl/Wereld.html

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reactie, ik wil inderdaad ruimte tussen de plankjes hebben, het mdf wil ik of wit groen verven. Een aantal andere wanden zijn al groen en wil misschien het mdf dezelfde kleur verven. Gelukkig is dat iets wat altijd nog kan:)
Losse monster plankjes zijn meestal behoorlijk duur voor wat je krijgt, helemaal de wat exotische soorten betaal je gauw 5 tot 10 euro voor een plankje van 4x45x110 en dat is dan nog een slag kleiner dan de plankjes die ik heb... Overigens wel een leuke site:)
 
P

Pel

Guest
Misschien zijn er forumleden die er ergens hebben liggen en er niets meer me doen, en de monstertjes die je nog niet hebt aan jou opsturen, het gewicht van een monstertje is m.i. niet meer als enkele postzegels?

Groet Pel.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Wat een super gaaf idee Lars!! Zal vast mooi staan in je woning!!!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
@ Pel, de plankjes zijn ongeveer 10x65x150mm, er zit wel wat millimeters verschil tussen de plankjes en heb een serie die een stuk kleiner zijn: 4x50x100mm

Vandaag de eerste stapjes gemaakt:
20160830_183051.jpg
Mdf plaat (1 uit 4) Een hele plaat paste niet in de auto en zo is het allemaal wat handzamer

20160830_184338.jpg
Een lijntje gezet waar de spijkertjes komen.

20160830_184742.jpg
Spijkertjes erin gemept :)

20160830_190117.jpg
Met een kraspen een gaatje geprikt voor het boren.

20160830_190927.jpg
Gaatje geboord! Jemig dit zijn eigenlijk ook wel saaie foto's :p
20160830_191207.jpg
De eerste helft van de eerste rij is klaar! Ik heb wat tussenruimte gehouden tussen de plankjes en wil aan de onderkant van elk plankje extra ruimte houden zodat ik daar een papiertje op kan plakken met de naam van de houtsoort.

Deze week een verdere update!
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ziet er erg mooi uit! Zou je voor de netheid geen stickers printen met alle gegevens erop en die er netjes onder plakken i.p.v. gewoon papiertjes?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ziet er erg mooi uit! Zou je voor de netheid geen stickers printen met alle gegevens erop en die er netjes onder plakken i.p.v. gewoon papiertjes?


Daar zat ik ook aan te denken; zo'n mooi bord en dan papiertjes is een beetje de vlag op de modderschuit geval.
Je hebt van die Dymo lettertangen/labelprinters waarmee je keurige geplastificeerde plakstripjes met namen kan maken.
Ik zou het een beetje chic houden bijv goud/zilver met zwart letterschrift of zo.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties! Papiertjes ophangen klonk misschien wat basic maar ik bedoelde inderdaad labels. Komende tijd even zoeken naar een tang of labelprinter, dat maakt het geheel wel wat mooier denk ik:)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
bij de AF (anhemse fijnhouthandel) hebben ze een bord aan de muur hangen met allerlei monsterplankjes, die kan je daar per stuk, per 10 en per doos kopen. zie hier
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
bij de AF (anhemse fijnhouthandel) hebben ze een bord aan de muur hangen met allerlei monsterplankjes, die kan je daar per stuk, per 10 en per doos kopen. zie hier

Dat klopt, ik ben er een keer geweest maar schrok toch wel even van sommige prijzen. De monsterplankjes zijn soms boven 5 euro per plankje en dan heb ik ook nog een afwijkende maat:(
Naar zeggen zit er iemand in Zwolle die aan de meeste houtsoorten wel kan komen ;);) Ik koop als het kan sowieso liever bij een kleine winkel of eenpersoonszaak dan bij een grotere keten. Voorlopig heb ik genoeg soorten maar ik ben al bezig met een lijst van soorten die ik nog niet heb.
Hieronder nog een kleine update:
20160831_185618.jpg
Work in progress! Alleen een nogal onhandige hamer hiervoor:p

20160831_190000.jpg
De tweede rij is af!
20160831_191131.jpg
De derde rij ook maar even gedaan.

20160831_191243.jpg
Tussen de rijen in zit wat meer ruimte voor de labels, alles exact uitlijnen gaat helaas niet omdat er wat verschillen in afmetingen zit van de plankjes maar het begint in ieder geval al ergens op te lijken:)

Zo snel mogelijk weer wat meer!
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Er is iemand die een slogan onder zijn naam heeft... alles past met een hamer... dat komt met zo'n hamer aardig in orde... :)

er zijn aardig wat sites te vinden die ook de houtsoorten beschrijven, zo ook op diverse fijnhouthandels. daar was de tip eigenlijk ook voor bedoeld omdat je iets wilde noteren van soortelijk gewicht etc ... ziet er erg leuk uit in elk geval. ik vraag me af welke achtergrondkleur (als je wit en zwart een kleur vind) het beste zal staan... ik denk dat je de plaat misschien aan beide zijden een kleur kan geven? dat kan geen kwaad toch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.