Eerste keer gewerkt met de easycore

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal.

Hier volgt een klein verslag van mijn ervaring met de easycore schalentrekker.

Een paar weken terug heb ik 3 messensets gekocht en na een 2 weken knutselen aan de zelfgemaakte basisplaat heb ik vanmorgen mijn eerste schaal uitgestoken.

Eerst het hout voorbereiden.
Het is beuk van een boom die door de zwarte storm van een aantal weken terug over limburg huis heeft gehouden.
De een zijn dood. ..de ander zijn brood.

20160827_091910.jpg

20160827_092448.jpg

Het hout heeft een paar weken in water gelegen en ik denk dat de schors er daardoor heel eenvoudig te verwijderen is.

20160827_093146.jpg

20160827_101036.jpg

Het is misschien niet goed te zien. ....maar ik heb de kleinste en de middelmaat van de messen gebruikt om te kijken hoe ik uitkom met de schalen.
Het grootste mes wordt deze keer niet gebruikt.

20160827_104553.jpg

20160827_104940.jpg

Eerste schaal. ....

20160827_110030.jpg

En daar is de 2de.....geweldig :)

20160827_111240.jpg

Ik moet zeggen. ...het is een hele investering maar ik vind het wel waard.
Nu kan ik uit 1 blank 3 schalen halen.
Verder gaat vele maken sneller dan 3 schalen uit 3 verschillende blank s te halen.
Het is wel nog even wennen en kijken hoe ik handelingen en werkvolgorde kan verbeteren.
Ook heeft de basis plaat nog een paar tweaks nodig om deze perfect te krijgen.

Nogmaals. ....dit is mijn eerste keer een ik ben sip super tevreden.

Hier nog een klein filmpje van vandaag.

https://youtu.be/0QL50VXdxa0
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Leuk fotoverslag, inderdaad een mooi systeem, ik heb het jaren geleden al gekocht met 1 mes en heb daarmee al vele schalen uitgestoken. Een tijdje terug nog een mes bijbesteld zodat ik net als jou ook zon klein schaaltje uit kan steken bij bijzondere houtsoorten.

Veel succes met de nieuwe aanwinst
 
En...hoe span je de middelste schaal dan weer op om af te werken?

Is het niet slimmer om eerst het grootste mes te gebruiken zodat je nog een basis hebt om een voet voor de chuck kunt draaien, en vervolgens uit die schaal met het kleinere mes nog eentje te halen? Ik zie nu namelijk niet echt een mogelijkheid om die middelste schaal fatsoenlijk van binnen en buiten af te werken toch?

Het is wel een hele houtbesparing zo, en minder afval wat betreft krullen:)
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Mark...... Dankje.
Als hobbydraaier zijn die kleine schaaltjes ook waardevol. Je kunt ze gemakkelijk weggeven en familie en vrienden zijn er super blij mee.
Ik hoop alleen dat ik niet te lange schroeven heb gebruikt....anders wordt het een dunwandig schaaltje of kan ie in de openhaard :rolleyes:


Hoi René. .... de middelste schaal opspannen....... ik hoop dat het me lukt om een vacuumchuck te maken.... en anders gewoon een stuk hout in de chuck ronddraaien en lapje rubber de binnenkant van de schaal ertegen en dan het tegencenter aan de buitenkant ertegen... zo kun je met niet al te hoge toeren een voetje draaien om vervolgens de schaal om te draaien en in de chuck te spannen en dan afwerken.

De rede dat ik van binnenuit de schalen uitsteek is.....
Stel dat ik een blank van 45cm rond en 20 hoog opspan dat is een behoorlijk gewicht, bij nat hout, om met 1 arm tegen de spil te houden.
Als ik dan eerst het grootste mes gebruik, steek ik een behoorlijk stuk hout uit wat nog steeds een aanzienlijk gewicht heeft.
Deze moet ik dan weer opspanne om een voetje te maken, dan weer omdraaien en dan kan ik pas de volgende schaal uitsteken...enz enz.

Als je van binnenuit uitsteekt kun je de blank laten zitten en hoef je alleen maar het mes te wisselen en vallen er steeds relatief lichte schalen uit.
Het kleine schaaltje had ik binnen 5 minuten uitgestoken en de middelste binnen 10 minuten. Ik denk dat het de volgende keer nog sneller gaat maar voor mij is dit al snel genoeg.

Besparing...... jazeker,
Het spaart tijd... je hebt minder krullen afval en je spaart hout.
Zeker zoals Mark al benoemde, Als je mooi of zeldzaam hout hebt krijg je er niet 1 maar 2.... of 3 of heel misschien 4 schalen uit één stuk hout.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
En...hoe span je de middelste schaal dan weer op om af te werken?

Om de middelste schaal met een vacuum chuck weer op te spannen zal niet lukken. Als het hout droog is is het te vervormd om dat te doen. Als je het hout nat inspant help je de pomp naar z'n grootje. De gemakkelijkste manier om de "cores" opnieuw in te spannen is een plaat te maken met antisliprubber en de schaal daar met het tegencenter tegenaan te drukken. Zie foto.

20131027_160427.jpg

De wanddikte is hier wel een aandachtspuntje. Omdat de rand nu dunner is dan de bodem zal de beuken schaal zeer waarschijnlijk scheuren. Het is beter om de rand iets dikker te laten en naar de bodem toe de wand iets dunner te laten worden, maar misschien heb je dat wel gedaan maar zien we dat niet op de foto. Of misschien draai je de schalen wel nat af?!?!

Mooie basisplaat heb je trouwens gemaakt, het handvat ziet er wel wat spartaans uit! :)
 
P

Pel

Guest
Interessant filmpje Spijker, leer ik ook nog eens wat over schalen steken, met hout draaien.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Berend en Pel...... kijk maar eens bij Ronald (dehoutdraaierij) hij heeft alle spullen te koop en ook een filmpje hoe de grootmeester schalen trekt :)

Ronald...... Die rubber op een schijf is een nog beter idee. Dat ga ik ook proberen.

Ik neem aan dat je de grote schaal bedoeld met de dikke bodem. ... dat klopt. nadat ik de foto had gemaakt heb ik deze verder uitgehold en de wand- en bodemdikte even dik gemaakt.
De tip om de wand naar de bodem toe dunner te laten uitlopen zal ik zeker gaan proberen.

Hahahaha.... ja het handvat is idd niet charmant maar gelukkig is deze tijdelijk... ik kon niet langer wachten om de easycore uit te proberen.
Binnenkort zal ik een foto plaatsen van basisplaat ÉN definitief handvat ;)

Ik ben trouwens de mesjes met een diamant vijltje aan het "slijpen" omdat het voor mij een gepiel is om dit op de tormek te doen.
Hiervan zal ik ook wat foto's proberen te maken.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik ben trouwens de mesjes met een diamant vijltje aan het "slijpen" omdat het voor mij een gepiel is om dit op de tormek te doen.
Hiervan zal ik ook wat foto's proberen te maken.

Hier volgen en paar foto's hoe ik de mesjes weer scherp maak.
Ik vind deze manier van slijpen heel handig omdat je het mesje kunt laten zitten en zonder je slijpsteen om te bouwen vrij snel het mesje weer scherp hebt.
Wel is er enige vaardigheid nodig om de snijvlakken niet bol te vijlen..
Platte beitels en schrapers maak ik ook met deze vijl scherp .
Ik denk wel dat ik nog iets fijnere diamant vijl aanschaf om een nog beter resultaat te krijgen.


Eerst maak ik alle snijvlakken zwart.
Hierdoor kun je heel goed zien of je goed vijlt en niet de hoeken verandert of de vlakken bol maakt.

20161212_112238.jpg

Zo'n lamp met vergrootglas van de Lidl werkt super bij dit soort klusjes (ik word ook al een dagje ouder ;))

20161212_112304.jpg

Ook hier weer de vlakken zwart maken.

20161212_112530.jpg

En hier het eindresultaat.

20161212_112801.jpg
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Peter,

Slijp je de mesjes nou aan de voorkant?
Op de Tormek kan je ze heel makkelijk slijpen... gewoon over de kop erop duwen. Je slijpt ze aan de bovenkant...

grtz
Ronald
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi Ronald,

Mijn gedachte is.... als ik het schuine puntje slijp wordt deze korter en door de voorkant te slijpen blijft de lengte van het puntje het zelfde.

hmmm. ok. dus de bovenkant slijpen.... en het puntje ? ook op de Tormek uit de losse hand ?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hé netjes gedaan RS, en al-doende leert men slaat hier ook op.

De Beuken hout is wel niet zo geschikt voor schalen in twee keren te draaien, het beweegt veel en scheurt daardoor ook dikwijls, koken helpt en in een keer naar dun draaien werkt ook beter.

Inpakken en langzaam drogen, of misschien in een micowave koken/drogen, ook niet makkelijk om goede resultaten te krijgen.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Ronald,

Mijn gedachte is.... als ik het schuine puntje slijp wordt deze korter en door de voorkant te slijpen blijft de lengte van het puntje het zelfde.

hmmm. ok. dus de bovenkant slijpen.... en het puntje ? ook op de Tormek uit de losse hand ?

Ik slijp het puntje tegenwoordig niet meer bij iedere slijpbeurt. 1 op 4 ongeveer. De bovenkant doe ik idd uit de losse hand op de tormek, het puntje op de bankslijper.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ik slijp het puntje tegenwoordig niet meer bij iedere slijpbeurt. 1 op 4 ongeveer. De bovenkant doe ik idd uit de losse hand op de tormek, het puntje op de bankslijper.

Hoi Ronald,

Ben vandaag weer eens in de weer geweest met de easycore.
Heb 8 schalen gestoken en bij elke schaal het mesje op jou manier geslepen.
Het gaat niet echt sneller maar de 2 "vleugeltjes" zijn wel scherper door het mesje met de bovenkant op het cbn wiel te houden..... bedankt voor de tip.
Volgende keer ga ik ook kijken hoe het gaat als ik niet elke keer het puntje slijp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.