Draadloos gereedschap is fijn, maar heeft ook zijn beperkingen

Charles55

Actieve deelnemer
11 aug 2015
62
0
Ik ben van lieverlee met mijn draadloos Makita gereedschap van 12 V aan het omschakelen naar 18V. Ik vind het prima werken met mijn boor- en schroeftollen die op accu's van resp. 1,5 en 2,0 Ah werken. Maar bij de aanschaf van een 18V decoupeerzaag kwam ik er achter dat ik voor mijn gevoel wel snel van accu moest wisselen. Zeker als je het vergelijkt met de oneindige powertoevoer van een stekkermachine. Vanochtend een 3.0 Ah 18V accu aangeschaft. Ik ben benieuwd hoeveel verschil dit uit gaat maken. Mijn zoon werkt alleen met 3.0 Ah accu's en beweert dat deze sterker zijn dan de 2.0 Ah accu's. Ik kan mij dat niet voorstellen om het beide 18V accu's zijn, waarbij de ene wat langer power levert dan de andere. Of heb ik het mis?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik heb thuis een schroefmachine van makita met 18V 4.0Ah accu's. Dagje schroeven of meer is vaak geen probleem, bij zwaardere belasting wil het nog wel eens wat sneller gaan. Opladen duurt maar 26 minuutjes, dus is mijn accu weer vol voordat ik de tweede accu leeg heb...
Zwagert heeft een soortgelijke machine met 3.0Ah en is daar net zo lyrisch over...

Voor zover ik weet is het enige verschil wat er tussen de verschillende accu's mag zijn de standtijd... 18V is 18V...
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ah heeft niet zoveel met kracht te maken, dus dat je zoon beweerd dat die krachtiger zijn op dezelfde machine klopt niet. Hoe meer Ah, hoe langer je met de accu doet voor opladen. Hij zal dus langer op top vermogen door kunnen. Maar het topvermogen van een 2Ah en 3Ah is hetzelfde.
Volt is de kracht, Ah is de levensduur van de accu voordat je hem weer moet opladen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Ik merk ook geen verschil tussen de 1,5ah en de 4ah accu die ik heb. Toch worden sommige slagmoersleutels geleverd met 5ah accu omdat, volgens Makita, ze daar het beste op presteren?!

Waar ik zelf een beetje in de war door raak is: ah = ampere maal uur, een 5ah accu kan in 1 uur 5 ampère afgeven. Een 3ah kan in 1 uur 3 ampère afgeven... En P(vermogen)=U(voltage)xI(ampere). Maar Makita specificeert niet over hoeveel tijd ze x ah leveren... Het zou theoretisch wel kunnen dat een hoger ah krachtiger is, maar het kan ook betekenen dat ie gewoon langer mee gaat :)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
volgens mij is et andersom

ah is ampere uur.
dus 3 ah is 1 ampere leveren gedurende 3 uur.
5 ah is 1 ampere leveren gedurende 5 uur en gaat dus langere tijd mee maar geeft de zelfde kracht
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
"De capaciteit van een accu wordt bepaald door deze te ontladen met constante stroomsterkte bij een bepaalde temperatuur. De capaciteit is het product van de stroom en de duur van de ontlading. De nominale capaciteit geldt bij 20 uur en 20° C. Een nominaal 100 Ah accu kan dus 20 uur lang 5 ampère leveren bij 20° C."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ampère-uur

Ik ben er vrij zeker van dat het 3ah= 9 amp in 20 minuten (1h/3) of 12amp in 15(1h/4). Als er 1 ampère gevraagd wordt door de motor, heb je gelijk, maar volgensmij wordt nergens gezegd dat er 1ampere gevraagd wordt. Alleen bij het bepalen van de capaciteit wordt een accu op 1 ampere ontladen, zoals gezegd in het citaat uit wikipedia.

**handcirkelzaag accu (Makita, 3ah, 18V) is na een kwartiertje wel leeg. dus levert veel meer dan 1ampere. Ugg, natuurkunde combineren met regelgeving en praktijk is niet altijd even makkelijk :p
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ik denk dat een grotere accu wel degelijk invloed kan hebben op de prestatie/kracht van je machine.
een 1.2A accu kan voor 1 uur lang 1.2Ampere aan stroom leveren. een 5A accu kan 5 ampere leveren in hetzelfde uur.
hoe zwaarder je je gereedschap ballast, hoe meer stroom deze nodig heeft om door te gaan.
een 1.2A accu kan zich minder snel ontladen dan een 5A accu.
dit fenomeen kan je heel goed zijn bij de auto-accus. de startmotor in een auto vraagt vele malen meer stroom in een korte periode dan de accu van een scootmobiel/electrische scooter. beiden gebruiken (over het algemeen) 12V accu's en motoren. toch kan je met zo'n scootmobiel nogal aardig wat rijden waar je startmotor na 5 of 6 keer starten je accu aardig leeg heeft gezogen.
hoe meer kracht er nodig is, hoe meer stroom er nodig is. gezien het voltage niet omhoog kan, zal de amperage omhoog moeten.
denk aan tafelzagen, een 600 watt tafelzaag zal veel meer moeite hebben met een 80mm balk rood eiken dan een 1200 of 1800 watt zaag. tis allebei 230V, maar de hoeveelheid stroom die er doorheen gejaagd kan worden in dezelfde tijd zorg voor de kracht.

Deze ervaring heb ik iig met mijn makita 14.4V lamellenfrees. mijn 1.2A accu heeft niet alleen moeite met grote aantallen, maar ik moet veel langzamer het hout in in vergelijking met een 3A accu.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
volgens mij is et andersom

ah is ampere uur.
dus 3 ah is 1 ampere leveren gedurende 3 uur.
5 ah is 1 ampere leveren gedurende 5 uur en gaat dus langere tijd mee maar geeft de zelfde kracht

nee, deze stelling klopt helaas niet bij een accu opzich.
als je een accu van 5 ampere heb en daar een weerstand aan van 1 ampere (als deze bestaand), dan klopt je stelling wel, dan zou de weerstand er voor zorgen dat je maximaal 1A per uur aan stroom kan afnemen en gezien je accu 5A groot is kan dat dus 5 uur lang. maar zover ik weet bestaan deze weerstanden niet en gaat het op basis van vraag en niet op basis van aanbod.
heb je bijvoorbeeld een 5A accu, heb je daar een koperdraad aan wat maximaal 1A per uur kan doorvoeren en je hang er een apparaat aan wat 2A vraag, zal de kabel binnen de korste keren doorbranden.
daarom zijn er ook zekeringen uitgevonden. daarom slaat je (aardlekschakelaar) er ook door in de meterkast als je 2 zware machines tegelijk aanzet. het vraag simpelweg meer dan het net kan bieden en daarom knalt de zekering er uit.
zou die er niet tussen zitten zou je een levensgevaarlijke creëren waar de bekabeling in de muur spontaan kan ontbranden.

Op een accu staat ook niet 5A als in 5Ampere, maar 5Ah als in 5Ampere per uur.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ihoornweg ik dacht dat een aardlekschakelaar aanspreekt bij een lekstroom van 30 milli ampere bij woonhuizen. Een installatieautomaat is beveiliging tegen overbelasting. Er zijn ook combinatie s.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
wouw wat een hoop: De bel horen slaan maar weet niet waar de klepel hangt ik hoop maar dat mensen zich slecht uitdrukken. de topper weerstand in A.

formules:
P=U*I oftewel als je een krachtere power tool wilt gebruiken heb je meer stroom nodig of meer spanning. daarom heb je 10.8V, 12V en 18V apparaten. Bij gelijk vermogen en een hogere spanning heb je minder stroom nodig. (A dus)
De energie in een accu is lading. Ladering = energie per tijd eenheid (daarom amper uur)

Dus bij een gegeven verbruik (=vermogen P). en een constante spanning = accu spanning . Gaat een grotere accu langer mee. omdat een grotere accu langer die stroom kan leveren. voorbeeld constante stroom = X . Tijd = X / 3 ah tegen tijd = X / 5 ah.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als ik de grafiek ontlading/spanning bekijk zou het best kunnen dat een batterij met een grotere capaciteit meer kracht aan de machine geeft. Of toch in ieder geval dat de machine langer op volle kracht kan werken. De spanning zakt naarmate de accu leeg geraakt. Een grotere capaciteit accu op een zelfde machine gaat dus langer een hogere spanning houden met dus meer vermogen.
In vergelijking met vorige accu schroefboormachines op NiMH (waar de accu's naar levensduur waardeloos waren) en de eerst NiCad blijft de Makita op 18V 3 Ah schroeven of boren. Een wereld van verschil.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
wouw wat een hoop: De bel horen slaan maar weet niet waar de klepel hangt ik hoop maar dat mensen zich slecht uitdrukken. de topper weerstand in A.

formules:
P=U*I oftewel als je een krachtere power tool wilt gebruiken heb je meer stroom nodig of meer spanning. daarom heb je 10.8V, 12V en 18V apparaten. Bij gelijk vermogen en een hogere spanning heb je minder stroom nodig. (A dus)
De energie in een accu is lading. Ladering = energie per tijd eenheid (daarom amper uur)

Dus bij een gegeven verbruik (=vermogen P). en een constante spanning = accu spanning . Gaat een grotere accu langer mee. omdat een grotere accu langer die stroom kan leveren. voorbeeld constante stroom = X . Tijd = X / 3 ah tegen tijd = X / 5 ah.

Bedankt voor je uitleg.
nou snap ik et (nog niet):p
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ah heeft niks met maximale kracht te maken.
Heel simpel, ik heb een Festool t18+3, 18V dus.
Als ik op die accuboor een accu hang van 3Ah dan heeft ie evenveel max kracht als dat ik er een 5Ah accu aanhang. De 5Ah accu houd het alleen langer vol.
Meer hoef je er niet over na te denken.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
En de reden dat sommige machines standaard zwaardere accu's (accu's met meer capaciteit) meegeleverd krijgen is simpelweg omdat ze meer verbruiken per tijdseenheid en de fabrikant zo toch nog een (redelijke) standtijd kan garanderen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Niet om uit de hoogte te doen, maar er zijn er hier inderdaad een deel die de bal misslaan. Ik doe een poging om het eenvoudig (en dus oppervlakkig) uit te leggen:

Hier in Europa wordt de batterijcapaciteit uitgedrukt in Ah = Ampère uur = Ampère x uur (vermenigvuldigen) ≠ A/h of Ampère per uur (delen)
Ampère x uur dus, een bepaalde stroom (uitgedrukt in Ampères) vermenigvuldigd met een bepaalde tijd. Je ziet, ik schrijf 2x 'bepaalde':

5Ah = 5A gedurende 1h = 1A gedurende 5h = 0,5A gedurende 10h = 30A gedurende 10min = ...

Wat bedoelt dat nu in de praktijk? Een paar voorbeelden:

Accuschroefmachine:
Stel dat 6x120mm schroeven in hardhout vastzetten gemiddeld 20A van de machine vraagt, dan kan je met een 5Ah batterij 15min effectief schroeven (5Ah/20A=0,25h=15min).
Stel dat 3,5x15mm schroeven in spaanplaat vastzetten gemiddeld 1A van de machine vraagt, dan kan je met een 5Ah batterij 5h effectief schroeven (5Ah/1A=5h).

Met een accu cirkelzaag is het net hetzelfde:
door 50mm hardhout zagen = de machine vraagt een hoog Amperage = korte(re) standtijd.
door 8mm spaanplaat zagen = de machine vraagt weinig Ampère = langere standtijd.

Een batterij met een hogere Ah waarde geeft dus een langere batterijduur bij dezelfde belasting van de machine. Met een 2,5Ah batterij kan je dus de helft zo lang werken dan een 5Ah batterij, voor dezelfde taak.

Een batterij met hogere Ah waarde geeft dus niet meer kracht aan je machine! Zo'n machine kan ook geen oneindige hoge stromen (Ampères) vragen, die zijn begrensd als beveiliging van verbranden (zie Makita bv., die promoten dat).
Een batterij met een hogere Ah waarde zal de machine cus wel langer op 'maximaal' vermogen kunnen laten werken, maar:
1. Je belast je machine niet constant op maximaal vermogen, en moest je dat wel doen ben je de foute machine voor de job aan het gebruiken.
2. Die huidige batterijen persen sowieso het laatste druppeltje 'vol vermogen' eruit om het dan meteen definitief op te geven. Vroeger, jaren 80, begonnen batterijen al bij bv. 50% capaciteit merkbaar minder Vermogen vrij te geven (Duracell promootte toen dat dat bij hen veel minder het geval was).
Dit hangt van de batterij 'chemie' af, bij huidige Lithium batterijen is dat veel minder het geval.

Zo, hopelijk iets duidelijker.
 
Laatst bewerkt:

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Onder op je makita accu staat ook het vermogen in watt uur, zie het maar hoe groot de emmer is.
Dan kun je zien hoeveel vermogen de accu bevat.

Een accu van 12 volt en 10 ampère
12x10=120 watt uur.
Een accu van 24 volt en 5 ampère.
24x5=120 watt uur.

Zo kan zie je dus globaal hoeveel er nu in de emmer past qua energie.

Het kan wel zo zijn dat een hogere spanning wat minder spanning verlies geeft, zo werkt de 36 volt van makita wel wat efficenter dan de 18 volt
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Niet om uit de hoogte te doen, maar er zijn er hier inderdaad een deel die de bal misslaan. Ik doe een poging om het eenvoudig (en dus oppervlakkig) uit te leggen:

Hier in Europa wordt de batterijcapaciteit uitgedrukt in Ah = Ampère uur = Ampère x uur (vermenigvuldigen) ≠ A/h of Ampère per uur (delen)
Ampère x uur dus, een bepaalde stroom (uitgedrukt in Ampères) vermenigvuldigd met een bepaalde tijd. Je ziet, ik schrijf 2x 'bepaalde':

5Ah = 5A gedurende 1h = 1A gedurende 5h = 0,5A gedurende 10h = 30A gedurende 10min = ...

Wat bedoelt dat nu in de praktijk? Een paar voorbeelden:

Accuschroefmachine:
Stel dat 6x120mm schroeven in hardhout vastzetten gemiddeld 20A van de machine vraagt, dan kan je met een 5Ah batterij 15min effectief schroeven (5Ah/20A=0,25h=15min).
Stel dat 3,5x15mm schroeven in spaanplaat vastzetten gemiddeld 1A van de machine vraagt, dan kan je met een 5Ah batterij 5h effectief schroeven (5Ah/1A=5h).

Met een accu cirkelzaag is het net hetzelfde:
door 50mm hardhout zagen = de machine vraagt een hoog Amperage = korte(re) standtijd.
door 8mm spaanplaat zagen = de machine vraagt weinig Ampère = langere standtijd.

Een batterij met een hogere Ah waarde geeft dus een langere batterijduur bij dezelfde belasting van de machine. Met een 2,5Ah batterij kan je dus de helft zo lang werken dan een 5Ah batterij, voor dezelfde taak.

Een batterij met hogere Ah waarde geeft dus niet meer kracht aan je machine! Zo'n machine kan ook geen oneindige hoge stromen (Ampères) vragen, die zijn begrensd als beveiliging van verbranden (zie Makita bv., die promoten dat).
Een batterij met een hogere Ah waarde zal de machine cus wel langer op 'maximaal' vermogen kunnen laten werken, maar:
1. Je belast je machine niet constant op maximaal vermogen, en moest je dat wel doen ben je de foute machine voor de job aan het gebruiken.
2. Die huidige batterijen persen sowieso het laatste druppeltje 'vol vermogen' eruit om het dan meteen definitief op te geven. Vroeger, jaren 80, begonnen batterijen al bij bv. 50% capaciteit merkbaar minder Vermogen vrij te geven (Duracell promootte toen dat dat bij hen veel minder het geval was).
Dit hangt van de batterij 'chemie' af, bij huidige Lithium batterijen is dat veel minder het geval.

Zo, hopelijk iets duidelijker.

ik ben het met je theorie wel eens, maar hoe verklaar je dan dat ik wel degelijk verschil merk tussen een 1.2Ah accu en een 3Ah accu in mijn lamellenfrees?
daardoor ben ik er van overtuigd dat een 3Ah accu een hogere ontlading aankan dan de 1.2Ah daardoor krijgt de motor meer stroom te verwerken waardoor deze alsnog meer power heeft.
3.0Ah in een uur verwerken levert meer power op dan 1.2Ah per uur.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
ik ben het met je theorie wel eens, maar hoe verklaar je dan dat ik wel degelijk verschil merk tussen een 1.2Ah accu en een 3Ah accu in mijn lamellenfrees?
daardoor ben ik er van overtuigd dat een 3Ah accu een hogere ontlading aankan dan de 1.2Ah daardoor krijgt de motor meer stroom te verwerken waardoor deze alsnog meer power heeft.
3.0Ah in een uur verwerken levert meer power op dan 1.2Ah per uur.
Ik ben het daarmee eens de interne weerstand van de batterij speelt ook mee. Bij hoge stromen valt de spanning hierdoor terug. Bij auto's wordt naast de capaciteit ook de koudstartstroom aangegeven.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Inderdaad, Ah zegt enkel iets over hoe lang je met de accu kan blijven zagen/boren/frezen en niets over kracht

Maaar....... er zit wel verschil tussen de zware grote accupacks en de lichte platte accupacks
Bij een 18v 5ah accu zitten er waarschijnlijk 5 cellen van 3,7v in serie, en dan 3 van die setjes parallel.
Bij een 1,5 Ah accu zitten er 5 cellen in serie, en thats it.

Dus de cellen bij een 5Ah krijgen maar 1/3 van het gevraagde vermogen op zich. Je kan dus een 5Ah accu zwaarder belasten dan een 1,5Ah accu voordat hij stuk gaat

deze vlieger gaat niet op bij de 3Ah, 4Ah en 5Ah want die zijn allemaal 15 cellen

Enne... weerstanden van 1 Ampere? die bestaan niet, weerstand gaat in Ohm, niet Ampere
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
ik ben het met je theorie wel eens, maar hoe verklaar je dan dat ik wel degelijk verschil merk tussen een 1.2Ah accu en een 3Ah accu in mijn lamellenfrees?
daardoor ben ik er van overtuigd dat een 3Ah accu een hogere ontlading aankan dan de 1.2Ah daardoor krijgt de motor meer stroom te verwerken waardoor deze alsnog meer power heeft.
3.0Ah in een uur verwerken levert meer power op dan 1.2Ah per uur.

Miljaarde, ik was bezig een uitgebreid antwoord te schrijven, maar door een fout manoeuvre ben ik alles kwijt.
Disclaimer: ik ben geen batterij expert, ik heb gewoon wat basis elektriciteit/elektronica gehad in mijn opleiding. Bovenstaande was parate kennis, voor onderstaande info (die ik nu kwijt ben) ben ik wat gaan snuisteren op het www tijdens de lunchpauze...

SereN zei:
Ik doe een poging om het eenvoudig (en dus oppervlakkig) uit te leggen

Heel veel nuttige lectuur:
http://www.powerstream.com/1922/battery_1922_WITTE/batteryfiles/chapter05.htm
http://www.eevblog.com/2011/01/23/eevblog-140-battery-capacity-tutorial/
http://en.wikipedia.org/wiki/Battery_(electricity)#Capacity_and_discharge
http://batteryuniversity.com/learn/article/discharge_characteristics_li

Ik zie niet meteen een verklaring waarom jij een (groot) verschil opmerkt tussen jou 1,2 en 3,0Ah batterijen (van dezelfde batterijchemie!).
Kleine(re) relatieve verschillen kunnen er wel zijn doordat een batterij met een grotere Ah rating zijn spanning (Voltage) minder snel zal zakken, en beter omkan met snelle ontlading (=bij hoge belasting van de machine). Maar deze verklaren niet waarom jij een verschil zou zien tussen jou 1,2 en 3,0Ah batterij bij de, laat ons zeggen, eerste 10 'plunges' van jou Lamello.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.