Korbeel maten

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Hallo

Zijn er "standaard maten" voor korbelen? Ik bedoel iets zoals de gulden snede en dergelijke.
Opstaande balk is 2m hoog en maat 20x20 ; moerbalk is 20x20 en 3c5m lengte.

Ik heb een foto voorbeeld van een type Korbeel wat ik enorm graag zie (één kant recht, één kant uitgerond en aan beide uiteinden een lip). Zoiets zou ik
willen maken, maar ik heb dus geen idee over de maten. Iemand met gedegen ervaring/advies ?


korbeel.jpg
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Goede vraag, Ik heb laatst ook al wat rond "gegoogeld" maar ik kon niet zoveel vinden. In iedergeval kan het niet erg fout gaan als je 45 graden aanhoud maar een variant van de 3,4,5 driehoek zou ook kunnen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Bij mijn Saksische schuur hou ik korbeel maten van 80/135 en 65/125 aan, zo is mijn bestaande schuur ook. Of dat in onze regio de gouden standaard is weet ik niet. De grotere korbelen staan bij mij in oost-west richting, de andere noord-zuid, dan zitten de gaten in de palen dus versprongen
De eerste staan onder 45 graden, de andere rechter op, zie schets
De andere staan rechterop, Naamloos.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
ben het wel met je eens dat die uitgeronde erg fraai zijn, is wat ongebruikelijk hier, voor mij een afweging tussen wat ik mooi(er) vind en traditie.....
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
ben het wel met je eens dat die uitgeronde erg fraai zijn, is wat ongebruikelijk hier, voor mij een afweging tussen wat ik mooi(er) vind en traditie.....
Nooit heb ik een vast regel of standard maat verhouding voor deze onderdelen tegengekomen. Het is een deel van de kunst van de timmerman. Maar Bert geeft het best advise, namelijk kijk om je heen naar de oude gebouwen en leg stukken tegen elkaar en probeer watP6141490.jpgP6141495.jpg
Met genoeg overmaat als het oogt slecht kan je altijd wat afhalen.P6161523.jpg

Tot dat het je beter bevalt.P6161527.jpgP6171552.jpg
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Je kunt eerst van dun mdf een mal maken om te kijken hoe het staat, die kun je daarna gelijk gebruiken om de echte korbelen af te tekenen.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Bedankt allen ! Geen standaard maten dus, maar inzicht :) Fijn zo, vanaf ik de levering hier heb ga ik aan de slag.
Nu alleen nog een manier bedenken om met die loodzware dingen te spelen :p
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Bij boerderijbouw in Friesland, waar ik vroeger betrokken ben geweest bij een restauratie (we hadden daar op de LTS zelfs les in, herinner ik mij nou), gold wel als regel dat de houtmaten behoorlijk geringer waren dan van de spanten zelf. Dat waren (grenen) joekels van 30 x 40 cm. Het ging wel om één van de grootste boerderijen uit Friesland. Ik schat dat de korbelen iets van 20 x 20 cm waren. Beslist niet in boogvorm uitzagen, omdat dit verzwakking van het hout was.
Toen wij de oude grenen spanten van 30 x 40 cm doorzaagden, roken ze nog lekker naar grenen. Deze spanten dateerden uit 1771. Wel bijzonder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.