De nar

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Beste houtsnijders, ik ben wat verrast over de opmerking over de Pfeil burijnen, dat die te lomp zouden zijn. Wat wordt daarmee bedoeld, dat de benen te dik zijn. Ik ken alleen de Pfeil en Kirschrn en daarbij wint Pfeil op vele fronten. Over standpijp niets te klagen, even wetten op mijn RobertKoch polijstmachine en ik kan weer tijden vooruit. Ik werk vooral met hardhout van Europese bodem. Met Wengé of teak wordt het een ander verhaal door de kalk of zo die daar ook in ziet.

grtz
Hans
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ja, veel te dikke benen. Te lomp gereedschap. En dan is er ook nog de heel grote afronding daar waar de benen samenkomen, aan de buitenzijde. Dat is in tegenspraak met het concept: twee beitels die elkaar in een hoek ontmoeten. En dat kan een fataal probleem geven: als er te weinig staal overblijft op de lijn waar die twee vlakken samenkomen. Indien die fatale fout er niet is kan men heel veel materiaal van de benen wegslijpen. Het wordt een betere burijn na de afslankingskuur van de benen. Vroegere burijnen hadden vaak een heel lichte S curve in de lengte ( van handvat tot snede): heel wat eleganter en steeds met slanke benen.

Wijk0983, op welke fronten wint Pfeil het van Kirschen? Ik heb slechts één Kirschen den dat is een burijn, dus ik kan het niet echt beoordelen.

Groeten,
ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo Ornament,

op de cursus houtsnijden heeft mijn leraar Jan van Harskamp een verzameling van Pfeil en Kirschen en die van Kirschen vind ik lomp qua handvat en dikte van metaal. Bij het kloppen lijkt het alsof de Kirschen wat minder soepel snijdt dan de Pfeil, alsof de Pfeil iets veert of zo.

Ik heb van Pfeil een stuk of zes burijnen en de scherpste vouw is plm 35 grd, daarmee snijd ik haren, lippen, ogen, en sinds kort versiering op lepels. De vouw is onderaan mooi scherp maar ik zal t.z.t. eens kijken of bijv Stubai ze nog spitser heeft aan de onderzijde.

Met standtijd zie ik geen enkel probleem, zeker niet in linden, maar meestal werk ik in hardere houtsoorten. De enige probleem zag ik bij Wengé totnogtoe maar dat komt door mineralen of zo in het hout. Zoals gezegd wet ik af op een KurtKoch polijstmachine en dat is een fluitje van een cent. Slijpen doe ik op SorbyProEdge.

Hg Hans van Wijk
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank Wijk0983,
om je ervaringen met Kirschen mee te delen. Het blijft me verbazen dat Kirschen zo'n lekker flinterdunne burijn uitbracht. Ik weet niet of hun andere burijnen ook zo dun zijn.

De buitenkant van de burijnen moeten voor mij niet scherp zijn, als dit al zou bestaan. Maar het probleem bij sommige Pfeils, zoals boven beschreven en de dikken benen is niet naar mijn zin.

Flexcut is eigenlijk weer zo'n modern concept dat ik niet begrijp. Iemand stopte het eens in mijn handen , ik probeerde het eens en het kwam mij over als "onstabiel, overbodig, . Ik gaf het onmiddellijk terug. Nou ja, ik ben het echte tuig natuurlijk gewoon. . Dat is mijn mening , beperkte ervaring en niemand hoeft dat te delen.

Het zal zijn aanhangers wel hebben en kunnen de gebruikers vertellen wat ze er dan zo goed aan vinden.


groeten,
Ornament

http://www.beeldhouwen.net
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Misverstand: mijn positieve ervaring betreft vnl Pfeil burijnen en gutsen, Kirschen vind ik minder geslaagd.

Ik heb de 16/3 en 16/8 (35grd!) en 12/6 tm 12/20; hiervan zijn grootste maten inderdaad een beetje hol in plastvan spits, echter dat corrigeer ik met 16/3 of 16/8.

Een heel fijne maat voor speciaal werk is 22/8, een hybride burijn met vleugels zogezegd voor lippen en vingers.

grtz Hans
 
D

Dulcimer

Guest
Ik denk dat de vraag welke fabrikant het beste houtsnijgereedschap maakt niet te beantwoorden is. De houtsnijder die ik gesproken heb in Beieren had van alles wat maar vond van Stubai dat die niet lang zijn scherpte hield, van de Japanse beitels vond hij de verbinding met het heft niet geweldig. Weer een ander wil niet anders dan Stubai en is van mening dat alleen Stubai geschikt is voor de serieuze houtsnijder. Een bekende Vlaamse professionele houtsnijder raadt Dastra aan, Engelse professionals Pfeil, maar ook Ashley Iles. Op een you tube filmpje m.b.t. de restauratie van een 16e eeuws beeld zie ik dat zij louter Pfeil gebruiken. Andere professionals werken alleen met Kirschen. Wat Flexcut aangaat ben ik nog geen Europese professionele houtsnijder tegengekomen die dat gebruikt maar dat wil weinig zeggen. Dan hebben we nog de houtsnijders die ervan overtuigd zijn dat sinds 1930 geen goed gereedschap meer werd gemaakt en alle rommelmarkten aflopen naar oud gereedschap, weer anderen bestrijden dat de kwaliteit van voor 1930 beter is.
Ik heb het hier veelal over de beroeps houtsnijders, ervan uitgaande dat die toch zouden moeten weten welk merk kwalitatief de betere is.
Daarom denk ik dat wij hier nooit aan uit zullen komen en heeft dit ook te maken met persoonlijke voorkeur.
Groet,
Frans
P.S. binnenkort zal ik weer eens een foto plaatsen van de nar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Frans,

Helemaal mee eens. Ik heb van alles wel wat. de ene keer gebruik ik die de andere keer weer wat anders.
Ik heb niet een budget dat ik zo maar even een complete beitel,gutsen, burijnen snij en hak materialen kan kopen.
Als ik alleen al de prijzen zie ......................... tjonge. Ik werk met materiaal wat ik heb gevonden op rommelmarkten, marktplaats en wat ik heb gekregen van vrienden en kennissen. Ben ik enorm blij mee en zuinig op.

Zoals hout is ook het gereedschap zo divers dat idd het vooral een persoonlijke voorkeur is .
Een goede beitel die slecht geslepen is is ook niet fijn zal ik maar zeggen.

Ben zeer benieuwd naar de NAR !!!!!!!!

Gr Edwin
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik sluit mij hier volkomen bij aan, ik heb ook diverse verschillende merken gutsen, maar sommige gutsen gebruik je vaker, ze liggen me beter. Zoals een kok vaak een bepaald mes kiest is dat bij de houtsnijder m.i. ook. Ben ook zeer benieuwd naar de vorderingen van de nar Frans.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Zover ben ik nu; het snijwerk is grotendeels gedaan; nu begint het (minder leuke) schuren, en daarna nog de details verder uitwerken. De belletjes van de narrenkap heb ik "gedraaid" m.b.v. de boormachine, de meesten lijm ik later op de kap.

IMG_1086.jpg
 
P

Pel

Guest
Schiet aardig op Frans, de originele kijkt wat spottender, maar ik zou er toch ook geen exacte kopie van maken, leg er je eigen inspiratie in dat is m.i. altijd mooier.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Willem, Pel en Meron; dank je voor jullie leuke reacties.
Wanneer stop ik? Ik probeer het origineel van Ian Norbury zoveel mogelijk te benaderen maar heb niet de illusie dat mij dat 100% gaat lukken; ik heb al teveel van de wangen weggehaald bijvoorbeeld, ook de hand is erg moeilijk ( bij tekenaars en schilders bekend dat handen tot de moeilijkste onderwerpen behoren, zie de studies daarover van Albrecht Durer en da Vinci), d.w.z. wanneer je realistisch wil tekenen/schilderen).
Probleem is dat ik nooit 100% tevreden ben over wat ik maak en moet op een gegeven moment tegen mijzelf zeggen dat het zo goed is, waarbij ik de minder geslaagde details voor lief moet nemen en ervan leer voor het volgende project.
N.B. misschien hebben jullie als houtsnijders hier iets aan; ik ben in het weekend bij Baptist geweest en heb daar een polijstschijf van Kurt Koch met bijbehorende polijstpasta gekocht; de machine die erbij hoort kost plm. 475,00;veel geld dus, ik heb de groene polijstschijf op aanraden van Alex gekocht met de pasta( dat kostte ook nog wel een aardige cent; plm. Euro 60,00). en heb die op een gewone boormachine gemonteerd. Het resultaat is voor mij verbluffend; in 10 seconden heb ik nu vlijmscherpe snedes. Nadeel; de pasta( soort was) vliegt achter de boormachine weg en is moeilijk weg te halen ( karton o.i.d. er achter zetten is een oplossing). Ik overweeg om het complete slijpsysteem aan te schaffen als mijn ervaringen ermee zo positief blijven.
Groet,
Frans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hallo Frans,

Bij je nar heb ik de suggestie om het belletje overlangs iets in te zagen en een gat erdoorheen te boren door het midden, dan krijg je meer een belletje dan een bolletje. Via de foto krijg ik meer de indruk van een wijze man dan van een nar, wellicht dat je dat iets kunt bijwerken door de wenkbrauw te liften of de mondhoek te krullen? In een oud topic van mij staat 'mijn nar', dan kun je het belletje nog eens zien.

De polijstmachine van KurtKoch heb ik al een aantal jaren tot volle tevredenheid echter de uitvoering met vier schijven is net iets te veel van het goede, met twee kun je prima vooruit. ik heb hem gemonteerd in een staand wijnkistje zodat de pasta netjes wordt opgevangen, de machine staat op telescoopgeleider en wordt iets naar voren getrokken.

Groet, Hans
 
P

Pel

Guest
Hoi Frans en Hans, om mijn gutsen te polijsten heb ik een golfslijpmachine omgebouwd naar een slijp en polijstmachine. Ik koop mijn polijst lappenschijven bij slijpmachine fabriek IJmuiden waar ik ook de pasta koop. Ik had er eerst een gewone witte slijpsteen 120gr opzitten, maar ik heb er sinds een jaar een slijpwiel van Ronald Kanne op, tot volle tevredenheid.

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Hallo Hans,
ik kan jouw nar tot mijn grote spijt niet terugvinden, Heb je een URL daarvoor?
De belletjes zijn overigens nog lang niet af; bij gebrek aan een houtdraaibank moest ik mij behelpen met een boormachine ( bel gesneden met een houtsnijmes, steeltje eraan en ingeklemd in de boormachine; gesneden met een gewone beitel).
Ik neem je advies ter harte en zal aan de mondhoeken e.e.a. veranderen, ook de lippen zijn nog niet goed. Wenkbrauwen hebben ook nog wat werk nodig.
Tot mijn verbazing zie ik veel van mijzelf terug in de nar; iemand die de wereld om zich heen met verbazing bekijkt.
Dat vind ik vreemd; je probeert een exacte kopie te maken van een voorbeeld op het net en toch komt er iets puur persoonlijks uit.
Groet,
Frans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Frans, de url heb ik apart verstuurd, kon hem zelf ook niet 123 vinden. Het belletje wordt eerst door het midden doorboord 3 mm en dan ingezaagd overlangs. Als je zin hebt een beetje uitgehold van binnen... Grapje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.