Zaag restaureren

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Cool! Mijn handsvat bevat hier en daar sporen van een oranje tot oranjebruine verf. Wellicht heeft jouw handsvat dat ook?

Het is volgens mij geen Spear & Jacksons. Deze hadden al sinds de jaren zestig moderner vorm gegeven handvatten. Bovendien zit er in het deel van waar je de hand omklemt geen lange bout (om splijten handvat te voorkomen). Dat is ook een kenmerk bij dit merk.
Maar wat dan wel.... Gezien de opmerkingen van de kleur, het aantal schroeven, zou het op een 'Duifje 699' van Slack Sellars. Als het een in Nederland verkochte zaag is, dan kun je op de andere kant van de foto in het deel van het handvat misschien nog in het zwart iets van letters zien, die de naam 'Duifje' vormen.

Maar ik ben niet 100% zeker, want het handvat heeft niet de 100% de vorm van een Duifje zaag. De vorm van het handvat komt mij wel bekend voor, maar kan er geen merk aan knopen. Misschien van het merk 'Crown' (Brits) of 'Joker' (Duits). In ieder geval is het een zaag uit het middensegment.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Lijkt wel een detective dit haha. Als ik naar de rest van zijn spullen kijk dan denk ik dat het aannemelijk is dat het een Duifje is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dit is mijn S&J waarvan ik sprak:
IMG_20160823_124837.jpg

Heb er een nieuw handvat voor moeten maken, want het was kapot. Maar het lijkt toch qua vorm heel goed op dat van jou, vind je niet? Die lange bout waarvan Wim sprak heb ik niet gevonden. Tenzij dit kapot handvat natuurlijk ook niet het origineel was? Dat zou ook het verkeerd geboord gat verklaren, om een niet-origineel handvat passend te maken.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Klopt, ze lijken zeer veel op elkaar. Vorm is nagenoeg hetzelfde, handsvat wijkt het meeste af. Wellicht komen we er nooit achter. Zal vanmiddag nog even de boel napluizen op stempels of gemiste etsen.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Laat je niet tegenhouden door het niet hebben van een schulpzaag. Met een afkortzaag (zonder rug) kan je prima schulpen. Andersom gaat een stuk minder :)

Groetjes,

Tom

Goed idee! En daad bij woord... Meteen voor het eerst geschulpt en morgen mijn Stanley 5 1/2 inwijden. Is broodnodig, zie foto! ;-)

IMG_20160823_202152_zpsbcwfgvfp.jpg


IMG_20160823_203036_zpspkt8l6d6.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik heb nog even in de S&J catalogus 1961 gekeken en het zou idd een S&J kunnen zijn.
De nr 68 'Miner's' Dezelfde vorm van het handvat en een recht rug. Koste toen 11 pond. Ter vergelijking het topmodel kostte toen (for the skilled tradesman) 39 pond. Ze hadden ook een jubileumexemplaar i.v.m. 200 jarig bestaan en die kostte 63 euro.
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Het blad is nagenoeg identiek, het handvat ook ware het niet dat de mijne een medaillon heeft gehad en de zaag in de catalogus die niet heeft. Ik denk dat ik maar aanvaard dat ik het nooit 100% zeker zal weten.

Zolang die maar lekker zaagt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.