Televisiemeubel Steigerhout

M

Milo-vs

Guest
Hee Hallo,

Vanwege enkele veranderingen in het huis bij m'n schoonmoeder "Jo", moesten we een nieuw tv kastje in elkaar knutselen. Zo enkele ideeen opgedaan op internet om vervolgens wat schetsen te maken in sketchup.

De kast mocht vooral groter worden i.v.m de anders bijna lege muur. En wat opbergruimte was wel fijn, vooral de printer verbergen eigenlijk.. Het plan was eenvoudig; 2 kastjes en in het midden nog een ruimte voor de stereo.


Het project is inmiddels afgerond en staat al enige tijd dienst te doen, maar het leek me toch nog leuk om met jullie te delen.

Hier enkele foto's van het project.

Alle planken even (heel tijdelijk) opbergen..
Hout op Maat.jpg

Begin van de bouw, de platen de dag ervoor allemaal al verlijmd, dus kon 's ochtends gelijk beginnen met verlijmen.
Zijpaneel monteren 1.jpgTussenwanden.jpg


Bewust de bovenkant nog niet verlijmd, deze wil ik namelijk voorzien van een kleine glooiing bij de naden. Net zoals de al bestaande tafels. Hier komt ook de kleurstelling vandaan.
bovenblad begin.jpgSchuren!.jpg

Even passen, en daarna lekker aan het schilderen geslagen
Droog passen.jpgschilderen.jpgblad zit.jpg


Voor en Na!
Oud.jpgIMG_0723.jpgIMG_0724.jpg

Reacties zijn welkom ;).
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Knap dat je dit maakt in een niet volledige uitgeruste en ingerichte werkplaats.
Tevens: een leuk ontwerp hoor!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Ik ben geen fan van steigerhout. Maar ik vind dit heel geslaagd. Vind het nauwelijks de looks van steigerhout hebben. Als ik het goed zie heb je het blad met lamello's vastgezet. Heb je nagedacht over het werken van het hout. Juist steigerhout werkt vaak.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Helemaal mijn smaak. Welk product heb je gebruikt voor het blad? Wims opmerking is terecht: het blad moet kunnen bewegen. De 3 planken liggen daardoor wellicht los van elkaar?
 
M

Milo-vs

Guest
Wow! Wat n hoop reactie zo de volgende dag! Tof!

He blad ligt inderdaad vast met lamello's. Het hele meubel bestaat eigenlijk rondom uit 3 verlijmde planken steigerhout. Het idee hiermee was dat het dus overal redelijk gelijk zou kunnen werken. De middelste plank ligt dan dus ook overal gelijk. Of dat ook echt zo is, gaat de toekomst laten zien. We zijn nu enkele maanden verder en hij staat nog steeds zoals achter gelaten.

Voor het wit is een vergelijkbare verf als witte krijtverf gebruikt, en het blad en deurtjes zitten in de olie. De olie heeft een beetje de kleur van eiken. Kan helaas geen merken en dergelijke meer opzoeken. Het is immers allemaal op!
 
M

Milo-vs

Guest
Dankjewel! Ben er stiekem ook wel een beetje trots op. Was m'n eerste echte meubel, dus was eigenlijk wel blij dat het niet eiken o.i.d. was.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mooi gedaan man.
De combinatie van wit geschilderd en niet geschilderd hout geeft een mooie look vind ik.
Ik ben ook geen liefhebber van steigerhout maar dit meubel vind ik heel geslaagd.
Kan me voorstellen als dit je eerste meubel is dat dit je wel enthousiast maakt om meer te maken.
En anders gaat de familie daar wel voor zorgen denk ik.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Misschien moeten we het eens hebben over wat nu echt steigerhout is — in elk geval is veel van wat daar nu voor doorgaat dat niet. Steigerhout is een kwaliteit hout die geselecteerd is op zo min mogelijk doorbuigen en weervastheid, dus dwarse draad en bij voorkeur flink harshoudend. Steigerhout krijgt in het gebruik een patina van cement, vuil, olie en andere zooi die je echt niet in de buurt van een houtbewerkingsmachine wilt hebben.

Een echte timmerman zou het niet in zijn hoofd halen om steigerhout voor iets anders dan steigers te gebruiken. Maar er zijn altijd mensen die een premium willen betalen voor minderwaardig spul dat goed vermarkt wordt: steigerhout!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Je hebt gelijk Bert, wat ze tegenwoordig steigerhout noemen voor de consument is natuurlijk niet het steigerhout wat gebruikt wordt om voor tig jaar boten aan te meren.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Steigerplanken voor op de bouw, fijnbezaagd vuren 32 x 200 mm2
In de beginjaren waren gebruikte planken duurder dan nieuwe, ik zag dat er tegenwoordig beits is om de cementlook te krijgen:confused:
 
Laatst bewerkt:
M

Milo-vs

Guest
Dit is inderdaad gewoon vurenhout, wat, zoals je zegt, verkocht wordt onder de noemer steigerhout. Wat het inmiddels ook eigenlijk een grote verzamelnaam maakt voor al dat vuren / douglas met om en nabij deze afmeting.
Men (de consument) begrijpt wat je bedoeld als je roept steigerhout. Die dikke planken, beetje geel van kleur.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Goedemiddag,

ik kan mij voortellen dat "echt" steigerhout niet gedroogd is. als men dit verwerkt in binnenmeubels is het dan geen groot risico dat dit zou kunnen gaan scheuren in verloop van de tijd?
in mijn opinie leuk voor een buitenmeubel maar om het naar binnen te trekken... lijkt mij risicovol. en het trekt alle kanten op.

Voor zover ik begrepen heb is de hele handel steigerhout opgekomen toen de steigerbouwers minimaal C24 steigerhout (in NL) moesten gaan gebruiken om kwaliteit te waarborgen van de werkvloeren.
Het standaard hout wat de meeste steigerbouwers in bezit hadden was niet voorzien van keurmerk en mocht omgeruild worden bij de houthandelaren (2012/2013 als ik mij niet vergis)
tegenwoordig zie je het al veel staan bij de bouwmarkten. maar ik durf alleen maar te vermoeden dat dit gedroogd vuren is.

maar het werkt wel wat lang door ja...

Het zorgt er wel voor dat meer mensen zelf gaan klussen en proberen. bovendien is een foutje met dit soort hout niet gelijk erg kostbaar.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.