Terrasoverkapping - in de rats

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Hoi, ik ben nieuw hier maar zie wel een mogelijke oplossing.
Wat je eigenlijk niet wilt is een openstaande verbinding naar boven. hier blijft water in staan met alle gevolgen van dien.
Naamloos.jpg
is dit misschien een idee? als je nog helemaal wilt uitpakken laat je de schuine balk iets oversteken om het 20x20 te versterken.

persoonlijk vindt ik 20x20 mooi (komt wel wat bijzonder gereedschap bij kijken om dit netjes te maken)
als je de schuine balk naar woonhuis goed bevestigd (momentvast) zou je in deze richting geen korbeel nodig hebben.
de schuine balk steunt de pergola al voldoende af.

bijkomend voordeel als je de horizontale ligger op de paal met een flinke boutverbinding vastzet geloof ik dat je met dit formaat balk geen korbeel nodig hebt.
je hebt meer dan voldoende vlees om een momentvaste verbinding te maken.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
zeker het bedenken waard wat er met regenwater gaat gebeuren na een buitje... ik was daar ook al tegenaan gelopen en heb zelfs overwogen delen te verlijmen bij het monteren zodat er minder kans is dat er water tussen blijft staan.
Het is om die reden ook een goede optie om fijn bezaagd te nemen omdat bij het schaven de hoekjes van de balken ook vaak afgerond zijn. bij fijn bezaagd heb je a. een beter lijmoppervlak en b. minder kiertjes.

Ik ben zelf uitgekomen op dit ontwerp, waarbij de maten niet helemaal kloppen, maar een goed idee geven van hoe het is geworden.

poeren: hart op hart geplaatst; lengte 3500 en breedte 2500

staanders: 120 x 120 (fijn bezaagd
liggers breedte en lengte: 195 x 65 (geschaafd)
schoren: 195 x 65
balkjes bovenop en achterzijde: 145 x 45
al met al waren de kosten ongeveer 800-850 euro incl bevestigingsmateriaal en poeren.

Echter besteld bij douglas-hout.nl waar ik zeer ontevreden over ben en dus niet meer ga bestellen!!!
pergola voorbeeld forum.jpg
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
En de saga gaat verder ... :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Nu komen ze af dat ze die eiken balken (20x20x5.2m = gewicht 265 KILO per stuk !) gaan leveren zonder kraan en of ik een "paar" man kan voorzien om dat
manueel van de camion af te halen .... allé komaan zeg , dat is toch niet meer normaal ??
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Inderdaad niet te doen, hadden ze op voorhand kunnen overleggen. In een soortgelijk geval zou ik er een loonwerker bijhalen, voor weinig lossen ze dat op.

Ben wel even benieuwd hoeveel jullie voor eiken betalen.
Hier is het €685 per M3 indien er een wangkant aan mag zitten, anders 750-800, wel ex 21% BTW
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@Bert2 : Ik zou niet direct weten waar ik zo'n "loonwerker" kan vinden? Hier zijn wel veel loonwerkers in West-Vlaanderen, maar dat zijn mensen die vooral
op landerijen gaan werken met pikdorsers en dergelijke .. denk niet dat iemand staat te springen om hier zo'n werkje te komen doen.

Even uitgerekend, ik betaal 600€/m³ ex 21%
 

tuoh

Oud hout
Manueel lossen is makkelijker dan laden:p Het vraagt enkel wat ervaring om met die lompe stukken om te gaan. Zelf heb ik altijd een tweewielig karretje stand-by voor zulke zwaarwichtige gevallen, dit komt midden onder de balk te staan, eens de balk erop kan één man met dat ding overal naar toe rijden zonder een centje pijn. Ook een paar (houten) rollen bewijzen hun nut bij het verhandelen van zwaar hout.
Het komt er op aan dat je zo min mogelijk moet tillen aan die dingen, met een hefboom één kant van de balk even liften op de camion en er een rol onderschuiven, dan kan je de balk zo van de laadvloer rollen recht op een wachtend karretje en klaar is kees. Die klus klaar je makkelijk met twee man. Heb het jaren zo gedaan.
Massieve houtbouw gaat nu éénmaal gepaard met hef- en tilwerk, of je wil of niet, het hoort bij de job. Profs hebben tegenwoordig meestal wel een "verreiker" of iets in die aard bij, de occasionele bouwers moeten het meestal met de eigen spieren doen. Niks mis mee, is een zeer goede work-out:p
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik ben deels akkoord Andre. Wat ik niet vind kunnen is 2 dagen voor levering aankondigen dat je alles manueel moet lossen.
Ik heb helemaal geen zo'n karretje, laat staan dat ik het de helling van mijn oprit opgerold krijg zonder zware ongelukken.
En dan, dan zit die balk op het karretje, hoe moet dit eraf (want laadvloer van een camion is 80cm/1m hoog ofzo, dus karretje ook)

Ik ben akkoord dat massieve houtbouw hef- en tilwerk inhoud, maar dat verwacht ik tijdens het werken ermee, dat verwacht ik niet om het van
de straatkant te lossen van een camion. Ik heb al menig ladingen hout geleverd gekregen, en dat wordt ALTIJD met een telescopische kraan op de
oprit afgezet. Vandaaruit is het dan aan mij om te bewerken en te plaatsen, maar de levering verwacht ik dat dit door de leverancier wordt uitgevoerd.

Trouwens, een balk van 5,2 meter balanceren op een karretje en dan een helling oprijden ... ik zie het echt niet gebeuren eerlijk gezegd.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Loonwerkers hebben hier graafmachines, die kunnen ook prima tillen, heb ze om de hoek zitten.
Maar ik doe het ook met beleid, schuiven, rollen. Heb gelukkig ook een MF35 tractor met een hefbak.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik vrees dat er niets anders opzit dan een kniklader met vork te gaan huren, de extra kosten te slikken en de helft van mijn voortuin naar de vaantjes te rijden.
Sorry mensen, ben danig gefrustreerd dat dit op zo'n manier moet gebeuren.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Hoi Bram,

onthou! door wrijving ontstaat glans!

is er echt geen lokaal bedrijf die wellicht een manitou / heftruck / trekker met palletvork heeft en je kan helpen?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik sluit me aan bij André, met een beetje inzicht in krachtenspel kun je met 2 man prima zware balken verplaatsen. Paar stevige hondjes en inzicht en je kunt de eereld verplaatsen. Zweten zul je echter wel... :)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik sluit me aan bij André, met een beetje inzicht in krachtenspel kun je met 2 man prima zware balken verplaatsen. Paar stevige hondjes en inzicht en je kunt de eereld verplaatsen. Zweten zul je echter wel... :)
Het zelf manipuleren van de zwaar materiaal van plaats naar plaats is een van de leukst aspecten van dit sort bouw projecten. Het vraagt wat voorbereiding.
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Ik ben het overwegend eens hoor met de commentaren. Maar met de specifieke layout hier thuis (oplopende oprit na een diepe goot) is het simpelweg niet mogelijk om met twee man
of een karretje die dingen te verplaatsen. Ook al niet omdat ze enkel in de lengterichting kunnen verplaatst worden (is niet breed genoeg).
Maar heb een oplossing kunnen vinden, heb een kniklader met vork ter beschikking en 2 betonpilaren weggehaald, zo kan ik vanop de straatkant naar de legplaats rijden en me dwars
plaatsen op de uiteindelijk bestemming. Binnen een uurtje is de lader hier, en normaliter tegen vlak na de middag komt de levering :cool:
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
Oh een extra vraag, waar ik me met mijn beperkte constructie-verstand :)p) niet rond kan ...

De vertikale staanders komen dus op betonpoeren te staan. Daarin zit M16 draad, een moer en een kauwplaat.
Waar mijn redenering echter vast loopt is : Als ik die kauwplaat vast maak aan de kopse kant van de vertikale staander, en die wil ik op de poer monteren, dan moet
de balk toch in zijn geheel rondgedraaid worden om zo op de schroefdraad te schroeven?

Dus dan kan ik eigenlijk enkel 1 balk per keer monteren. Ik kan dus niet de constructie vooraf op de grond maken in delen en dan de delen erop heisen want
dan kan je niet meer draaien/schroeven.

Is dit een juiste werkwijze ? ->
Betonpoer in de grond, stelplaat met vaste moer op draadeind schroeven tot ongeveer definitieve plaats.
Vertikale staander heisen en laten zakken tot op de stelplaat.
Alles mooi pas zetten door de stelplaat omhoog of omlaag te schroeven.
Als alles pas staat, dan proberen tussen de betonpoer en de stelplaat een boormachine te friemelen om de stelplaat vast te vijzen

Ik maak het waarschijnlijk te complex in mijn gedachten, dus graag advies indien mogelijk :)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Je kunt toch de stelplaat tevoren vastschroeven en met balk en al op de moer laten zakken?
een gat van 16 of 17mm in de stelplaat boren zodat ie over het schroefdraad past.

Zelf laat ik de balk direct op de poeren zakken met alleen een 18mm stuk betonijzer erin, de poeren staan exact op hoogte, verzakken zal ook niet gebeuren
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
ik zou eerst alle poeren plaatsen.
redelijk op hoogte draaien, hoogte ff uitzetten met laserwaterpas.
zware meuk erop
schoortjes plaatsen
onderkant verankeren
laserwaterpas erbij en fine tunen

maar veel hangt af van je beschikbare gereedschappen.

wel een klusje wat je zeker met z'n 2'n moet doen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.