Voorstellen

  • Onderwerp starter Dulcimer
  • Startdatum

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Sommigen gebruiken zelfs enkel petroleum, maar dat vind ik persoonlijk te vloeibaar.

Yep, dat vind ik ook, te mager, te schraal, vandaar dat ik er wat naaimachineolie ( is parafineolie, leerde ik op dit forum) aan toevoeg.
Het is wat slijperiger, agressiever, minder gesmeerd aan dan puur naaimachineolie op de Hard Arkansas. Maar er is hier niets echt kritisch: puur naaimachineolie ( parafineolie -) werkt ook. Half om half wordt ook veel gebruikt.

Dulcimer, je werkt met vlakken onder elkaar. Naar mijn bescheiden mening is dat niet echt 3 D maar eerder 2D (vlakken), met simulatie van 3D . Ik bedoel: vlakken die worden dan vermeerderd onder elkaar ( toren) maar het is geen echte 3D. In de nar zou 3 D eerder ronde volumes zijn. Hierdoor mis je een opbouw van het beeld dat uitgaat van de relatie tussen de vormen, onderdelen. Je kunt er handig in worden en resultaten bereiken; er zijn nu eenmaal meerdere wegen. Ik weet dat deze werkwijze vaak in boeken staan, en op internet gepropageerd worden. Ikzelf vind dat beeldhouwen ( hier bedoel ik de uitvoering) te maken heeft met het maken ( enkel dat) van 3D vormen, niet van contouren in vlakken. Dus het hele hoofd eest rond leggen. De hand in zijn geheel de juiste vorm (naar de diepte toe) geven en daarna pas vingers isoleren. Nu staat de wijsvinger geïsoleerd en daardoor niet flexibel verplaatsbaar, zonder dat eerst het hele hand is gebouwd. Dat is een gok: zal het later nog wel in de constructie van de hand passen? Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar snijden met een een meer sculpturaal systeem: van grote vorm naar enkele hoofdvormen naar secundaire vormen en zo steeds meer details die wel in hun grotere vorm moeten passen (anders heeft het hele systeem geen zin). Misschien heb je iets aan deze mijmering.

Hoe dan ook, je hebt een ambitieuze uitdaging aangegaan, zoals je zelf al aangaf. En hoe je het ook doet er zal zeker veel leerwinst uit voort komen, en geniet ven de spannende momenten tijdens het snijden,

Groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Goedenavond ornament ( is de voornaam niet toevallig Clem uit Dordrecht? als dat zo is kennen wij elkaar),
Ik had het probleem dat van de nar veel foto's (en zelfs video's op you tube beschikbaar) zijn, maar niet een die exact van de zijkanten genomen is; naar de diepte van het geheel moest ik dus gokken.
Daarnaast kwam ik te laat er achter dat Ian Norbury de hand apart heeft gesneden van de kop en die hand daarna met deuvels o.i.d. aan de kop heeft bevestigd.
Ik ga proberen de hand uit hetzelfde blok te maken maar de vraag is of dat zal lukken; zo niet moet ik de hand van de kop afzagen; dat zal in ieder geval e.e.a. vereenvoudigen, maar ik prefereer het om dit niet te doen.
Tot mijn geluk heb ik een vooraanzicht op schaal uitgetekend op transparante plastic folie, als ik die op het werkstuk leg herken ik de referentiepunten.
Verder kom ik er achter dat ik gereedschap moet bijkopen ( ik heb er plm. 30; houtsnijder Ludwig Stoeckbeuer die ik bezocht heb, had er 400, waarvan 80 regelmatig in gebruik en 40 dagelijks).
Bijgaand een foto van het stadium van vandaag.
Groet,
Frans
IMG_1072.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Dulcimer,

Njet, ik ben nog nooit in Dordrecht geweest.

In musea kun je ingewikkeldere beelden vinden, die uit één stuk zijn. Geen reden dus om handen af te zagen;

Ogen zij details waar ik liever alleen tegen het einde " even naar ga kijken". De bouw van de schedel, volledig ruimtelijk, is voor mij veel belangrijker. Bonus: de ogen passen er dan automatisch in, makkelijk en scheelt heel wat potentiële missers. Idem met mond en andere details.

Groeten ,
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.