Gedroogd en geschaafd douglas steigerhout.

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
Weet iemand waar ze goede kwaliteit verkopen?

Bij Zandee lijkt het in orde te zijn maar het % is 20% wat ze daar droog noemen...ik heb geen idee hoelang ik het dan nog met rust moet laten voordat ik er tuinmeubels van maak, in dit geval gelakte tuinmeubels dus ik had het liefste 7% gehad maar is dat überhaupt wel ergens te koop en zo ja waar?

Groeten
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik ben geen expert, maar ik dacht dat het voor tuinmeubels niet kurkdroog hoeft te zijn. Je tuin is sowieso toch vochtiger dan je woonkamer. Persoonlijk zou ik het hout nog een 2-tal weken buiten laten liggen onder een afdakje in de schaduw, zodat het hout de kans krijgt te acclimatiseren aan je tuin. Iemand anders hier zal ongetwijfeld wel nog een professionelere visie hierop geven.
 

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
ik weet het ook niet zeker maar omdat ik het ga lakken aan alle zijden wordt het hout voor mijn gevoel omsloten met een waterdichte laag en zou ik vermoedelijk het liefste zo droog mogelijk hout willen gebruiken, maar misschien dat ik er naast zit...
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemiddag Timmy,

Hout is een hygroscopisch materiaal, dit houdt simpel in dat als je meubeldroog hout gaat gebruiken (8-12%) dit na een paar weken naar de 16-20% gaat ( winddroog). Dit is nou eenmaal het klimaat in nederland en vooral deze tijd van het jaar met warme lucht en extra nog de regenbuien van afgelopen dagen. Je kan dus het beste winddroog hout gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat je lak gaat gebruiken die vochtiger hout kan verdragen. er zijn namelijk diverse lijmen en lakken waarbij het vochtpercentage onder de 12% moet zijn voor verwerking.

Je kan ook meubeldroog hout gebruiken en lakken maar dit gaat al snel barsten door het uitzetten van het hout. laten acclimatiseren in je tuin is dus belangrijk bij winddroog en meubeldroog hout.

mvg wilco
 

Timmy

Nieuw lid
28 apr 2016
20
0
oke dus als het bij de leverancier op regeltjes ligt onder een houten plaat zodat de wind er door kan waaien en ik meet 20% dan is het hout dus eigenlijk perfect om te verwerken en is acclimatiseren in de tuin niet meer nodig toch?

welke lak zou je in dit geval kunnen aanraden?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Misschien een rare vraag, maar wat is Douglas steigerhout? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Is dat hout dat eigenlijk bedoeld is voor aanlegsteigers?

Of is het een manier om ruwe Douglas planken voor teveel geld te verkopen? Krijgen we dan binnenkort ook vintage azobe? Of brocante vuren balkjes?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Klein voorbeeld, nieuw steigerhout (vurenhout) was bij mijn houthandelaar 3,4€/lm, douglas was 3,44€/lm.
Maw dus een fractie verschil, douglas kan wat beter tegen de weersperikelen :)
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Ik heb op mijn 2 ligbedden (douglas steigerhout) gewoon woca-olie gebruikt, met een grijze tint.
Als ik eraan denk dan zal ik eens een foto plaatsen.

graag want mijn vrouw vind dat rode / oranje van douglas niet zo fraai. ik weet dat het wel wat gaat verkleuren naar grijs, maar misschien kan ik dat proces beter wat versnellen...
dus als je een foto kan posten graag!
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
Hoi ik heb pas douglas zweeds rabat afgewerkt met 2 lagenImpra van Koopmans dit is een open systeem op basis van lijnolie.
Ziet er perfect uit en had er al eerder ervaring mee op vuren pallethout en daar bleef de rode wijn gewoon op liggen zelfs na een jaar.
Impra is goedkoer als beits en het resultaat is perfect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.