Saksische schuur

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi allemaal. Gisteren een stuk verder gekomen, panlatten aan de noordzijde verplaatst naar de goede afstand. Weer wat geleerd en een aardig aantal M2 verder gekomen.

Voordat ik de panlatten in de kil erop kan maken wil ik de kilgoot erop maken. Dat wordt zink, past het beste bij type schuur denk ik.

Hoe breed moet die zijn? Beide zijdes 15cm voldoende? Ik wil denk ik een afstand hebben tussen de pannen van een cm of 5.
Hoe breder ik het maak hoe meer de panlatten dan gaan zweven denk ik?

en in 1 stuk gaat niet, niet praktisch. Totaal is het 420cm. Denk in 2 stukken, zou ook 4 kunnen zijn.
Hoeveel overlap moet ik aanhouden, 5cm voldoende? En solderen noodzakelijk? Water zal niet omhoog lopen, hooguit capillaire werking.

En de goot direct op het dakbeschot of tengels eronder met de consequentie dat ik ruzie krijg tussen panlat en opstaand randje van de kilgoot.

Suggesties welkom!
image.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Kilgoten worden vaak te smal gemaakt. In het najaar krijg je dan bladophoping en als gevolg daarvan lekkerij. Een minimale afstand van 20 cm tussen de geslepen dakpannen heb je echt wel nodig. Licht ook een beetje aan de helling en de lengte van de kilgoot.
 

tuoh

Oud hout
Kilgoot vlak op het beschot, langs beide zijden begrenst door een tengellat waar de panlatten op stoppen of vastgezet worden. Meerdere stukken zink kan en mag (lengtes van 1m), overlap minimaal 100mm in verband met capillariteit, en de naden hoeven niet gesoldeerd te worden als de dakhelling voldoende helling heeft (+ 25%)
Zou toch opteren om minimum 2x 200mm aan te houden als breedte voor de zink, de pannen hebben nogal een gewelfd profiel hé. Zelf zou ik een smallere afstand aanhouden tussen de dakvlakken bij de pannen (een voetbreedte)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank voor jullie reactie, blij mee!
@Tuoh, wat bedoel je met die voetbreedte? Is dat een cm of 10 of iets meer?
zelf had ik de gedachte het wat smaller te maken, ~5cm of is dat krap?

tengellat tegen de goot aan had ik nog niet aan gedacht. Mag de panlat ook wat over de kilgoot heen steken zolang hij maar onder de pannen blijft zitten?
de panlat zal het zink niet indrukken daar de tengel 10mm dik is. Heb graag ruimte voor de nokken van de "kil" pannen
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Een voetbreedte is een 120 à 150mm:p smaller mag ook maar voor sterk gewelfde pannen is dat niet echt mooi vond ik zelf. De opmerking van JPAJS hierboven is ook eentje om in gedachte te houden als er loofbomen in de buurt staan.

En ja, panlatten mogen wat over de Kilgoot steken als ze maar onder de pannen vallen, best zaag je de koppen van de panlatten dan flink onderuit bij het afkorten.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
gisteren met hulp van de tweeling een stuk verder gekomen, kilgoot zit erin, nog even precies op zijn plek brengen en 80% van de vloerdelen zitten op het dak. Woensdag verder als de weergoden het toelaten, en/anders zaterdag

IMG_4238.jpg
IMG_4239.jpg
IMG_4242.jpg
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hey Bert,

Prachtig, waar haal jij de tijd man, je vliegt erdoor alsof het niets is.
Vraagje Bert, hoe heb jij de vloerdelen op de spanten bevestigd? met vijzen of nagels? en hoeveel maal per vloerdeel per spant, bv in het midden van elk vloerdeel of een boven en een onder?
Alvast bedankt.

Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi Bart,
En ik vind dat ik niet snel genoeg ga:)
deel van de schuur is voor onze camper die we begin dit jaar gekocht hebben, die moet er eind maart in kunnen. Heb nog 4 weken. Voor de betimmering lukt dat makkelijk, pannen wordt spannend.

De vloerdelen heb ik vastgemaakt met nieten van 5 cm, 2 nieten per spoor.

De nieten gaan erin met een compressor/tacker, gaat razendsnel.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Heren, dames (hoeveel zijn er eigenlijk aanwezig op dit mooie forum?)

Zaterdag hoop ik dat de betimmering van de kap af is, afgelopen woensdag nog weer een heel stuk gedaan. dan wordt het tijd voor de pannen.

Nog een vraag wat betreft de vorsten. Die gaan er met specie op is de bedoeling. Bij de andere soortgelijke schuur heb ik dat met die stroken rubberachtig spul gedaan, naam even kwijt. Los van het feit dat ik dat een erg dure oplossing vind is het resultaat na 12 jaar ook niet direct wat ik ervan verwacht, ziet er rommelig uit, brokkelt hier en daar af.

Dus liever metselspecie. heb een prima betonmolen dus mixen is geen probleem.
Hier komt ie dan:
.Moet de specie magerder zijn dan bij gewoon metselwerk? 1:4 of 1:5 of toch 1:3?
.Alleen zand-cement of ook kalk en zo ja welke verhouding.
.Bovenop zullen de vorsten wel blijven liggen meteen maar is het op de kepers nodig de vorsten ook vast te schroeven? Zodra de specie uitgehard is zal het geen punt zijn neem ik aan.
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Mooi mooi, maar ik heb een detailvraagje, op de tweede foto zie ik iets wat op een toognagel lijkt in de horizontale balk, wat is daar de functie van ? wij hebben een gelijkaardige constructie gebouwd en op die verbinding hebben we vertikaal een nagel, maar niet zoals op de foto.

Het is puur uit intresse dat ik het vraag.

Kris
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dag Kris,
Ik neem aan dat je dit bedoeld?:
FullSizeRender.jpg

gemaakt volgens inspiratie op dit forum, het verlengen van een ligger. In de schuur zitten 4 van deze verbindingen.
In het midden is er vanaf beide zijden een keg ingeslagen, daarmee trek je het geheel naar elkaar toe. Doordat het eind schuin ingezaagd is kan het ook niet van elkaar af in verticale richting. Bovenop zie je nog een klein stukje van 1 van de 2 toognagels, die zitten er blind in en komen dus niet door de onderste ligger heen. Je ziet nog wel een foutje aan de bovenzijde, 1 cm eiken te kort........
Van de uitstekende keg zaag ik nog een stukje af, niet helemaal tot op de balk, denk zo 2cm laat zitten
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
wat bedoel je met "die horizontale"?
De liggers zijn aan elkaar gelast omdat ik anders met onhandelbare lengtes van 10-11 meter zou zitten. eerst heb ik de rechter ligger op zijn plek getild. Die rust op 2 staanders. vervolgens de linker op zijn plek. Die rust op 1 paal en op de andere ligger. Met de keggen trek je ze strak naar elkaar. Deze constructie is in verschillende vormen vrij gebruikelijk. Denk wat vaker zonder de schuine lippen en zonder keggen. dat gaat ook maar dit vond ik leuker om te doen.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Heren, dames (hoeveel zijn er eigenlijk aanwezig op dit mooie forum?)

Zaterdag hoop ik dat de betimmering van de kap af is, afgelopen woensdag nog weer een heel stuk gedaan. dan wordt het tijd voor de pannen.

Nog een vraag wat betreft de vorsten. Die gaan er met specie op is de bedoeling. Bij de andere soortgelijke schuur heb ik dat met die stroken rubberachtig spul gedaan, naam even kwijt. Los van het feit dat ik dat een erg dure oplossing vind is het resultaat na 12 jaar ook niet direct wat ik ervan verwacht, ziet er rommelig uit, brokkelt hier en daar af.

Dus liever metselspecie. heb een prima betonmolen dus mixen is geen probleem.
Hier komt ie dan:
.Moet de specie magerder zijn dan bij gewoon metselwerk? 1:4 of 1:5 of toch 1:3?
.Alleen zand-cement of ook kalk en zo ja welke verhouding.
.Bovenop zullen de vorsten wel blijven liggen meteen maar is het op de kepers nodig de vorsten ook vast te schroeven? Zodra de specie uitgehard is zal het geen punt zijn neem ik aan.

De specie zal vooral flexibel moeten zijn en dan is klak minimaal daar een onderdeel van. Hoe meer cement, hoe meer krimpscheuren. Is dit niet wat?
http://www.hout-en-bouwmaterialen.n...te-elastische-multi-functionele-dakmortel.php

Verder: hou rekening met de overwegende regenkant. Leg de vorsten zo dat het niet in kan regenen. Het overlappende deel moet dus precies aan de andere kant dan de overwegend regenkant. En - weet niet of het in deze situatie aan de orde is - als je de nokvorst met een spijker vastmaakt aan de dakruiter: boor het gat dan enkele milimeters ruimer dan de spijkerdikte. Deze spijker zal ongetwijfeld roesten en dan uitzetten. Als het gat dan iets groter is geboord dan kan de spijker uitzetten, zonder dat daardoor de nokvorst knapt. Wel een trotseerloodje op de spijker doen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Wim! Goede tips.
Ben overigens niet bang voor een drupje water op het dakbeschot, voldoende ventilatie.
Die link is naar Flexim, dat had ik bij de andere schuur gebruik, nogal duur spul.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Het was even stil aan deze kant, dat betekend niet dat er niets gebeurt is :)
Betimmering van de kap is op een paar details na klaar, heel wat uren op de panlatten gestaan. Ter plekke van de windveren moet het dak nog op maat gemaakt worden maar dat is een fluitje van een cent.
Enkele sfeerfoto's:
IMG_4307.jpg
IMG_4298.jpg
IMG_4299.jpg
IMG_4301.jpg
IMG_4303.jpg
IMG_4305.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Wat er nog moet gebeuren:
dakpannen erop, de grootste klus met alle hoekkepers en 1 kil.
Onderzijde sporen bijzagen.
50cm hoge muurtjes metselen/invoegen (achterzijde, zijkanten en 2 stukjes van een meter)
framewerk en gepotdekselde eiken planken erboven.

En dan afwerking, verlichting enz.

Dus bijna klaar......:cool:
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
wordt er verlegen van Bram :)

Maar weer een stukje verder, begin van de dakpannen. Ik leg eerst de kepers vol, dan daar de vorsten erop, vervolgens het dak vol leggen, heb ik ruimte om er goed bij te kunnen. Zomertijd is fijn, kan ik in ieder geval ook s'avonds weer een poosje aan de slag.

Een zoon is even met zijn auto bezig, zomerbanden erop.
IMG_4346.jpg
FullSizeRender.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.