Saksische schuur

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Van het weekend heb ik het helemaal weer eens doorgelezen en vind het ook heerlijk om te volgen.
Maar ja dat is ook veel makkelijker dat het uit te voeren;)
Succes met het vervolg, daar kijk ook weer naar uit.
Mvg,:).

ps
ik merk weer dat 'onze' tuoh voor vele forumleden een geweldige steunpilaar is.
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank allemaal!
Tuoh is inderdaad goud voor ons allen, dank aan hem!
Woensdag ben ik weer een dagje vrij, hoop dan alle sporen erop te hebben. Weekend wordt er niet geklust, 40 jarig huwelijk van mijn vrouw, ik mag ook mee naar Winterberg met alle kids en kleinkinderen :)
Had nog voorgesteld: ga jij maar dan kan ik verder maar dat viel niet goed :eek:
 

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
Hoi Bert,

Supermooi project en mooi op de ambachtelijke manier gebouwd.
Wat voor een afmetingen hebben de sporen en de nokbalk?
En komen er nog hanenbalken tussen?

Groeten,

Rik
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dag Rik,
De sporen zijn 45/145, de kepers 70/200 en de nokbalk is 32/200. hanenbalken komen er niet in. 1 van de zoons heeft de constructie nagerekend, constructie van de kap is overgedimensioneerd dus dat zit wel goed. De gebinten ook, voor de constructie kon dat een heel stuk minder zwaar maar dat doe je niet vind ik :)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Inmiddels weer een dag geklust, afgelopen zaterdag. Alle sporen zitten erop en de eerste vloerplank op het dak. morgen of woensdag vrij, hoop dat het weer mee zit, kan ik wat meters maken. Nu even geen foto's gemaakt, komt later deze week!!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
2 dagen vrij gehad en lekker op kunnen schieten, helemaal gisteren, onze tweeling van 25 hebben flink meegeholpen, wel handig als je de hele dag op het dak zit.
Wel nog een vervelende blunder. Er komen oude holle pannen op. Volgens theorie moeten de panlatten op 30,5 zitten maar dat is duidelijk te ver uit elkaar voor de pannen die ik heb, ze zijn precies zo lang als nieuwe maar toch pakt het anders uit. Denk dat ik naar 28cm hoh moet gaan. Maar even bezien. Betekend wel dat van 1 dakvlak alle panlatten verzet meoten worden. Na ja, beter nu opgevallen, dan als alle latten erop zitten.......

Een impressie:
IMG_4140.jpg
IMG_4144.jpg
IMG_4146.jpg
IMG_4142.jpg
 

tuoh

Oud hout
Best leg je bijvoorbeeld een vijftal pannen aaneen en schuif ze eens samen zodat er tussen de pannen geen speling meer is, meet dan de afstand tussen onderkant oplegnok van de eerste tot de onderkant van de nok van de vijfde pan en noteer deze waarde. Vervolgens trek je de pannen uiteen om de maximum afstand te bekomen, meet weer de afstand tussen de eerste en laatste nok en noteer de afmeting. Tel beide waarden samen en deel (in dit geval) door 8 (= aantal rijen), de gevonden waarde geeft dan de gemiddelde latafstand aan.

Dit trucje werkt wel enkel bij pannen die in hun profiel een begrenzing hebben zitten waar de volgende pan tegen komt of niet over kan liggen, je kan dan makkelijk de minimale en de maximale waardes meten en het gemiddelde zoeken. Hoe meer pannen je gebruikt voor dit "uitmiddelen" hoe kleiner de afwijking.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Tuoh! Dat ga ik zeker doen.
Complicerende factor is dat ik pannen met 2 lengtes heb. 2-3 cm verschil tussen beide. Eerst die maar sorteren.
Heb 6 dakvlakken dus maar even goed verdelen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi Tuoh,
Nog een vraag over de door jou genoemde minimale en maximale latafstand.
Dit is de dakpan:
oude holle.jpg
Even een schets gemaakt:
IMG_4150.jpg
De kortste latafstand is lijkt me als dakpan A strak tegen B aanligt, anders komt A boven op B te liggen, klopt?
Dan kom ik op ongeveer 28cm uit. Ik was uitgegaan van een datablad waar 30,5 op stond (pannen zijn wel even lang als op het datablad)
Maar wat is dan de maximale latafstand oftewel hoever mogen de afschuiningen van elkaar af zitten. Mijn gevoel zegt niet meer dan een cm.
Om variaties in de pannen op te vangen lijkt me het wel goed ietsje speling te houden.

Nog los van het feit dat ik de daklengte berekend had op de 30,5cm. Gelukkig lijkt het met 1 pan extra weer goed te komen, pfew
Dat met mijn onderschrift is wel gelukt dit keer, beetje balen.:mad:
 

Bijlagen

  • IMG_4150.jpg
    IMG_4150.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 527

tuoh

Oud hout
Hallo Bert,

De minimale afstand is hier als de pannen vlak tegen elkaar zitten, de maximale afstand is als de pannen ruim speling hebben onderling maar toch nog voldoende overlap hebben (=dekking) Bij deze pannen is het heel duidelijk dat ze wat speling moeten hebben onderling omdat er anders geen mogelijkheid is om te corrigeren tijdens het leggen. Maw. je kan dan de individuele afwijkingen per pan niet (genoeg) corrigeren en dan zit de kans erin dat je halverwege het dak ergens vastloopt tijdens het dekken.

Als de datasheet en de echte pannen qua afmetingen en plaats van de haak overeen stemmen dan is die 30,5cm inderdaad de latafstand. Soms word hier ook wat mee geschipperd om bovenaan gepast uit te komen onder de nok, 5mm minder per rij geeft op 10rijen al 50mm winst of verlies, daar kan je al wat mee. Alhoewel de keperlengte aan de hand van de latafstand al voor het timmeren moet bepaald zijn:p (koppelkepers)

Zuiver theoretisch (zonder de pannen echt te kunnen zien) zou ik zeggen dat een latafstand van 290 à 295 ook zou moeten kunnen, dit gaat deels afhangen van hoe uniform de pannen zijn qua afmeting en vorm.

Best leg je gewoon eens wat pannen naast en boven elkaar op een vlakke ondergrond, je ziet dan direct wat er gaat gebeuren.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vanavond de pannen beter bekeken en advies van je Tuoh opgevolgd. Lengteverschil pannen valt toch mee omdat de nokken van de langere ook hoger zijn. Een aantal pannen, nog geen idee hoeveel zijn wel korter maar die halen we er wel uit.
Ik kom dan op 29cm panlat afstand, dus met de koevoet het dak op.
Nog wel even kijken of ik met de daklengte uitkom maar dat zal wel lukken, oftewel zal moeten:)
 

smallie

Actieve deelnemer
30 sep 2010
30
0
Hoi Bert,

Heb je met het bepalen van het overstek ook rekening gehouden met de pannen? Zodat je boven met een hele pan kan beginnen? En hoe bepaal je de positie van de dakpan ten opzichte van het einde van het dakbeschot? Op moment dat je dakbeschot te ver doorloopt dan kan dat op den duur gaan rotten. Lijkt mij.

En wat ik mij ook afvraag is of het dakbeschot altijd met veer en groef moet zijn of dat je ook gewoon planken van 15mm dik koud tegen elkaar kunt plaatsen?

Groeten,

Rik
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dag Rik,

Door de aanname fout wat betreft de panlat afstand, 29cm ipv de eerder aangenomen 30,5 zit ik met een probleem op een deel van het dak, de daklengte lag al vast.
De onderste pan is bepaald door gewenst overstek, dat is voldoende om het dakbeschot droog te houden, mijn andere schuur is soortgelijk en daar gaat het prima.
Consequentie: een deel van de bovenste rij zal ik in moeten korten en vastzetten met RVS schroeven. Vind het niet zo erg, de vorsten komen er ook nog overheen.

Veer en groef is geen must, vind het zelf fraaier, geen kieren want hout werkt :) Verder gaat het niet alleen om de kieren, kromtrekken wordt zo ook onder controle gehouden.

Vandaag kan ik 3/4 dag klussen, dan pas weer over 2 weken.......
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.