Saksische schuur

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hoi allemaal,
Het is erg stil geweest sinds mijn werkbank (http://www.woodworking.nl/showthread.php?10127-Werkbank) klaar is maar nu een geheel andere klus.

Ik ga een (tweede) schuur bouwen van eikenhouten gebinten op betonpoeren. Hij gaat erg lijken op de eerste, daarvoor heeft een timmerman de gebinten gemaakt, de rest heb ikzelf gedaan. Nu wil ik alles zelf gaan doen.

Het zal allemaal wel een paar maanden gaan duren, nog steeds ( te ) druk met mijn bedrijf en regelmatig op reis.

Zal nog schetsen posten maar het wordt een L vorm. 1 poot wordt 4,5 bij 8 meter, de andere 5 bij 5.
Hij komt er anders uit te zien maar de stijl is op de foto te zien:
image.jpg
Inmiddels staan de piketten in de grond, binnen 1-2 weken hoop ik dat het grondwerk gedaan is, dan de bekisting maken voor de betonvloer. Daarvoor nog gaten maken voor fundering onder de 20/20 eiken staanders. Harde grond zit op min 75 cm, dat valt mee:)
deel van het eiken komt van eigen bodem, heb nog een aantal 20/20ers liggen, vandaag is er een dikke eik omgezaagd waar ter plekke met een mobiele zaag nog zoveel mogelijk uitgehaald wordt, goedkoper hout is er niet.

Met zoekterm gebint nog mooi wat inspiratie op dit forum opgedaan!

heb er zin in!
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank voor de eerste reacties, gaande het project heb ik vast wel vragen:)
Even foto's gemaakt van de bestaande schuur
:image.jpg

daar gaat ie op lijken, wordt wel meer open voorlopig.
En hier moet het komen:
image.jpg
Alvast 2 stevige schragen gemaakt om de gebinten op te leggen tijdens bewerken
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    20,7 KB · Weergaven: 3.254
  • image.jpg
    image.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 3.242

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
En even een paar schetsen:
Bekijk bijlage 50453
D hoofdconstructie wordt van 20/20 eiken gebinten, voor en links/rechts loopt de kap nog een stuk naar beneden, daar ter ondersteuning 15/15
hij wordt best hoog, vrije doorgang links ongeveer 310 zodat er een camper in past, rechts zakt de kap een stuk aan de voorzijde.

Nog een vooraanzicht:
Bekijk bijlage 50454
Nog ruwe schetsen, uitgebreid tekenen ben ik niet van plan, is ook vergunningvrij als hij maar niet hoger dan 5 meter wordt. Met een 45 graden kap red ik dat net.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Nog een 42 jarige Lescha betonmolen gekocht voor €30.
Was een duw nodig om te gaan draaien. Aanloopcondensator voor een paar euro vervangen, probleem opgelost. Hiervoor kun je niet huren:)
hij ziet er niet fraai uit maar dat maakt niet uit.
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    20,8 KB · Weergaven: 3.207

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Zaterdag de volgende stap, hoogtes met een laser uitzetten en kantplanken op +50cm (hoogte poeren)
Aanstaande woensdag uitgraven en aanvullen met vulzand, aftrillen en daarna bekisting voor de betonvloer.

Nog een vraag: ter plaatse van de poeren ga ik strakke gaten graven tot op de harde onderlaag om daar fundering in te storten.
Is het gebruikelijk / noodzakelijk daar ook plastic tussen beton en grond te hebben? Denk eventueel aan vuilniszakken
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Zaterdag de volgende stap, hoogtes met een laser uitzetten en kantplanken op +50cm (hoogte poeren)
Aanstaande woensdag uitgraven en aanvullen met vulzand, aftrillen en daarna bekisting voor de betonvloer.

Nog een vraag: ter plaatse van de poeren ga ik strakke gaten graven tot op de harde onderlaag om daar fundering in te storten.
Is het gebruikelijk / noodzakelijk daar ook plastic tussen beton en grond te hebben? Denk eventueel aan vuilniszakken

Hoi Bert,
Het is gunstig om de bekisting waterdicht te maken zodat de bodem geen vocht aan de mortel kan onttrekken. Dus een vuilniszak eronder is beter.
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Bert,

Je doet er best een plastic in en niet alleen eronder maar ook langs de zijkanten, de plastic zorgt ervoor dat het water in de beton blijft en niet in het zand trekt waardoor het beton door te snelle uitdroging zou verbranden en niet goed afbinden = kwaliteitsverlies.

Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
image.jpg

weer een stap verder, kantplanken op hoogte van de poeren (+50cm) gebracht. Even een laser van de loonwerker geleend die woensdag komt uitgraven, wat een gemak.
Iets veroorzaakt hebben we een put, 9 meter diep. Heb nog 125 mm buis over, maar even de grond in om het water af te voeren.
Het heeft heer weer eens gehoosd zoals in het nieuws was.
Water kan mooi de put in.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Nog een vraag: binnenkort begin ik met de korbelen en de gebinten.

In mijn huidige schuur zitten korbelen van 65/125 en 80/135 kopmaat. Wat is een normalen pen dikte? Is dat 1/3 van de dikte van het hout? Dus 1/3 van 65 respectievelijk 80mm?
En de pennen bovenop de staanders (200/200), ook 1/3 van de dikte van 200mm? En 100mm lang voldoen, dus half in de ligger.

Hoop dat de vraagstelling duidelijk is, anders maak ik wel even een schets.

De gebinten komen op poeren van 50cm hoogte. Om afschuiven te voorkomen steekt er een stuk betonijzer van 18mm uit de poer waar de staander overheen valt.
Is het verstandig iets van dakleer tussen staander en poer te leggen. Denk ongebruikelijk in onze regio, ook niet gedaan bij bestaande schuur maar toch....?
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Bert,

1/3 van de balkbreedte is oké voor de pennen, voor de balken van 200x200 is 50mm goed genoeg.
Voor de penlengte heb ikzelf 120mm genomen, wel het gat 5 mm dieper uitgehakt.
Lees vooral ook eens het onderstaande verslag door, hier heb ikzelf heel wat uit opgestoken en daar dan nog wat hulp van andere forumleden bovenop en het komt zeker en vast in orde.
In het verslag staat ook het antwoord op de vraag over de folie tussen balk en poeren ik denk rond pagina 14 ergens met die schetsen van Tuoh erbij.


http://www.woodworking.nl/showthread...eiken-tuinhuis


Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vandaag weer een mooie stap verder.

De eik die onlangs omgezaagd werd op ons terrein werd in balken gezaagd. Helaas zat er in het onderste deel van de stam veel ijzer, paar 6 duimers, dat deel wordt brandhout.....
image.jpg
Verder is de bouwput uitgegraven en weer opgevuld en afgetrild met vulzand:

image.jpg
Kan weer even verder:)

Maar nog wel een paar klussen voor er woensdag de betonwagen voor de deur staat

kantplanken op zijn plek, 25 rioleringsbuis in de grond ( loonwerker heeft mooi ff een geul gegraven, kost hem 10 minuten....) funderingsgaten uitgraven en beton storten. Nog wat waterleiding en elektra op zijn plek krijgen.

Groet
Bert
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 1.010

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Leuk topic Bert, die ga ik volgen. Mooi dat je hout uit eigen tuin kunt gebruiken. Geeft volgens mij dezelfde voldoening als biologisch koken met ingrediënten uit eigen moestuin. Succes de komende weken.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Weer een stap verder.
Bekistingkanken staan allemaal op zijn plek. Zandbad op hoogte gemaakt en gevlakt. Nu meer gevoel hoe groot het wordt.
Toch maar even een motorische Grondboor gehuurd om 18 stuks 30 cm gaten tot op de harde grond te boren. Met zijn tweeën goed te doen al is. Het best wel pittig. In een uurtje gedaan.

Deel van de gaten volgestort met beton en wapening.

Dinsdag maar een dagje vrij aan mezelf gevraagd, collega's redden zich wel anders heb ik woensdag een probleem met beton storten.
Betonmixer met 7 M3 is al besteld. Mooie deadline.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
zo, beste klus, 7 M3 beton erin geharkt. Vervolgens had de vlinder geen zin om te starten, stress niveau verhoogd......
IMG_2846.jpg

Gelukkig begon hij toch te pruttelen. Al doende kwam ik erachter dat ik het water er beter eerst af kon halen. In de loop van de avond er een paar keer opnieuw overheen, resultaat mag er best wel zijn:
IMG_2850.jpg
Nu even een paar achterstallige klussen doen en dan met de poeren bezig. Volgens bericht kan wel een weekje of 2 op zich laten wachten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.