Saksische schuur

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Even stil geweest van mijn zijde, eindeloos pannen aan het doorslijpen geweest maar op alle kepers zitten ze op hun plek. Nog enkele details en dan kunnen de vorstpannen erop, en dan de rest van de dakpannen, eerlijk gezegd is dit de minst fijne klus. Op mijn opa leeftijd op het dak is niet de grootste hobby.....
Na ja, als dat af is kan ik met de wanden bezig, meer aan me besteed.....

hoop dit weekend een paar foto's te plaatsen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
Ik snap precies wat je bedoeld met de ongelijke pannen...
De rode komen van een 130 jaar oude boerderij, de zwarte van een boerderij uit Gieten, waren in gebruik als pannenlaag aan de onderkant van een rieten dak.
Nauwelijks één pan hetzelfde en ik heb op een gegeven moment de kleinste maar als uitgangsmodel gebruikt en de rest op maat geslepen...
DSCF1298.jpg
DSCF1297.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dag Roel, je had er een behoorlijke klus aan zie ik. Bij mij is het wat anders, heb 5 hoekkepers op mijn dak en 1 kilkeper, daar moest ik slijpen. Zodra dat helemaal klaar is en de vorsten erop zitten ( met specie ) kan ik met hulp nog ongeveer 1800 pannen erbij op leggen, die passen dan zo.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bert, wil je de vorsten plaatsen in de specie om hoe dat eruit ziet? Ik neem aan dat je een ruiterrol/ondervorst ook kent? Werkt veel sneller en makkelijker en meer ventilatie.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank voor de suggestie Bjorn! Wil het inderdaad wat traditioneel hebben. Bij de andere gelijksoortige schuur heb ik Flexim gebruikt maar op termijn valt me het resultaat tegen, je ziet de witte bolletjes piepschuim vrij goed, ook is het behoorlijk aan de prijs.
Ventilatie is geen probleem, het type dakpan is "nogal" open.

Specie doe ik in 2 stappen met mengsel cement/kalk/zand.
Eerst vastleggen, daarna met dezelfde specie met zwart erin "voegen ".
Uiteraard liggen de vorsten straks "met het weer mee"

Heb bewust eerst 2 rijen pannen op de nok gelegd, bij de kepers kan ik ook nog goed bij, rest van de pannen zodra de vorsten vastliggen.

Wel goed om jouw/jullie gedachte te horen over het volgende:
De schuur heeft een L-vorm. In de hoek komen 2 vorsten in een hoek van 90 graden tegen elkaar aan te liggen, die zal ik moeten slijpen.
Nu boeien me een paar druppels water die op het dakbeschot kunnen komen niet zo, sneeuw wordt ook wel onder de pannen geblazen maar ik wil toch een poging doen die hoek redelijk regendicht te krijgen.
Nu zou ik ze iets van elkaar af kunnen leggen met dakkit ertussen, lijkt me wat onorthodox. En/of er een "voeg" van cement overheen te leggen van bijvoorbeeld 4 cm breed en 2 com hoog, wat afgerond. Vraag me af of dat erop blijft zitten. Stukje lood met eventueel kit eronder zou ook kunnen.

Naamloos.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
@Bert2 Als je pannen allemaal hetzelfde formaat hebben is dat ook geen probleem lijkt me, mijne varieerden soms twee cm in lengte en ook waren sommigen gewoon cm's smaller of breder dan gemiddeld.
Maar goed, ze waren gratis en dan mag je niet teveel mopperen...:)
Trouwens, puike schuur die van jou.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
weer een stuk verder, 2/3 van de vorsten zitten erop. Nog wel met cement bijwerken maar het begint erop te lijken :)

1.jpg
2.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
langzaam maar zeker......
Vorsten die ik had, rond 100, liggen erop, een deel "aangevoegd" met cement met een dosis zwart erin. Dat ging een stuk makkelijker dan gedacht, verwachtte dat de ruimte wat lastig op te vullen was maar dat viel enorm mee, consistentie van de specie is wel belangrijk, niet te slap en niet te droog.
Zelf vind ik het er veel mooier uitzien dan met Flexim.
IMG_4526.jpg
Deze week wat tijd om het "voegen" af te maken, aan staande zaterdag met wat hulp kunnen 3/4 van de pannen erop. Moet er nog iets meer dan 20 vorsten bijhebben, denk over een week of 2-3 die te hebben
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Roel!
Geeft wel een kik:)
pannen leggen ging razendsnel. Rond 1500 stuks in iets meer dan 2 uur. Ik met een zoon op het dak, eentje op de ladder en no 4 aangeven.

hoop met een weekje de resterende vorsten te hebben.

Volgende klus is dan metselen van 50 cm muurtjes aan de zijkanten en de achterzijde. Vervolgens daar regelwerk op met gepotdekselde eiken planken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
Ik heb geen idee hou oud/jong je bent, maar deze hut gaat jou ruimschoots overleven....:)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Hardstikke jong nog, iets boven de 60, handvol kleinkinderen
dit soort schuren gaat een paar honderd jaar mee inderdaad zolang er geen rampen gebeuren.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
prachtig! Doet me denken aan de site van Guédelon...
Ik zie dat de camper er vlot onder past!
Zijn dat oude boomse pannen?

Veel succes met de laatste duw!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.