Nelson bankje hout verbindingen

erikcramerjr

Actieve deelnemer
27 mei 2016
61
0
Hoi,

Ik ben nog niet zo lang bezig met hout verbindingen maar wilde mij wagen aan een Nelson bench.
nelson-bench.jpg

De bank is opgebouwd uit latten van 4 x 2 cm met een lengte van 150 cm.
Waarbij de zijkanten als een kam in elkaar vallen.
Screen-Shot-2015-05-21-at-2.45.19-PM.jpgbencha_f.jpg
De gleuven zijn dus 2 cm breed en om de 2 cm, omdat dado zaagbladen niet mogen/niet kunnen op mijn zaag vroeg ik mij af of jullie advies hebben hoe ik dit het makkelijkste met de zaagtafel zou kunnen doen.
Met oog op het behalen van zon best mogelijke pasvorm.

Erik
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Toch een box joint jig.... maar dan die dat Paoson hiervoor gebruikt zou ik dan aanraden :

 

erikcramerjr

Actieve deelnemer
27 mei 2016
61
0
Die van Paoson ziet er intressant uit, zon incra ook maar ben bang dat het dan een duur bankje wordt..
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hier is een variant op het bankje, waarbij de constructie anders is gemaakt. Hierdoor kun jij jouw zaagtafel gebruiken zonder dadobladen of een Incra LS positioner. Bij dit voorbeeld hebben ze het linker gedeelde opgevuld, zodat het een vol vlak is. Je kunt natuurlijk daar hetzelfde systeem met de balkjes gebruiken als rechts en daarmee dichter bij jouw idee blijven. Het origineel is wel mooier....

2000250-4.jpg


Hier kun je diverse foto's en zelfs 3D-modellen (incl Sketchup) van de Nelson bank vinden. En hier is uitleg te vinden hoe mensen zelf de bank hebben gemaakt (incl. de hoeken van het onderstel). Ze gebruiken wel een dado-set....

Overigens denk ik ook dat het met een bovenfrees/freestafel kan, maar dan moet je heel precies kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je het op de zaagtafel gaat doen is bij dit soort werk het vooral belangrijk dat alles hetzelfde is dus je zal seriematig moeten werken.
Voorop gesteld dat je zaagtafel precies is anders kan je dit niet echt goed uitvoeren.
Dan zal je iets met een jig of een stop moeten maken zodat alles gelijk wordt.
Je maakt eerst een proefstukje tot de afmeting klopt en dan doe je de rest er achter aan.
Het handigst lijkt het me dat je de dwarsliggers met z'n drieëen gelijk doet zodat die precies hetzelfde zijn.
Op youtube kan je er genoeg over vinden.
 

erikcramerjr

Actieve deelnemer
27 mei 2016
61
0
LN, die had ik ook gevonden, ik zat er alleen mee dat ik geen dado heb maar alleen een los zaag blad.

Maar met de handleiding van Paoson kom ik een heel eind.
Ik hoopte alleen dat het nog makkelijker kon.
 

erikcramerjr

Actieve deelnemer
27 mei 2016
61
0
Start leuk, en OK moest wat met de balken die ik had liggen. Heb de balk verzaagd met wat extra om te verkloten. Daarna kan ik het met wat hardhout de vinger verbindingen maken zodra ik dat onder de knie heb :)
 

erikcramerjr

Actieve deelnemer
27 mei 2016
61
0
IMG_20170429_163202.jpgIMG-20170418-WA0007.jpgIMG_20170429_195839.jpg

Het uiteindelijk resultaat wilde ik jullie niet onthouden.
Volledig gemaakt van rest/afvalhout.
De latten zijn gemaakt van een balk dieik over had, en het hardhout isvan een oud deurkozijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.