Tafel voor kolomboor

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Vooruit dan. Een schetsje op basis van Tuoh's afmetingen en ontwerp, maar met vrije toegang van voor en achterkant.
Nog zonder verdere uitwerking en details (de pennen voor de bovenregels van 100x22mm hebben nog een beetje ruzie bijvoorbeeld) en nog zonder wielen.

tafelkolomboor_versie01_2D_17juli2016.jpg

Is dit wat?

mvg
klaas0639
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mooi plaatje, maar ik ben maar een gewone doe-het-zelver en vraag mij af waarom er geen stevige bodemplaat onder zit?
Dat geeft volgens mij meer stevigheid en een bodem voor de stofafzuiger en de wielen kun je gemakkelijker plaatsen.
Die dubbele ligger boven begrijp ik niet is, dat nodig? Het zou wel een mooie lade kunnen zijn voor alle boortjes ect.
Mvg,:)
.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Spaander, als ik Rendew''s eisenpakket goed heb geïnterpreteerd wil hij de stofzuiger en kolomboortafeltje onafhankelijk van elkaar gebruiken (dwz de stofzuiger ook voor andere taakjes in zijn werkruimte).
Als dat een foute interpretatie van mij is hoor ik dat zeker van Rendew

Overigens geven de dubbele liggers (200x22 mm) voldoende stijfheid om de onderste liggers in die richting weg te kunnen laten. Lijkt mij.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het een heel praktisch concept is in een krappe werkplaats is en... zelf heb ik er 2 laatjes in :)

mvg
klaas0639

PS
Wat betreft je opm over bevestiging wielen: Ja daarin heb je helemaal gelijk. Heb ik ook bij mijn eigen tafeltje nog niet fraai opgelost.
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Komt zeer zeker in de buurt enne die tweede ligger dat is een lade in spe ,toch .

Denk voor de stijfheid er aan de L en R kant er wel een regeltje bij moet en aan de achterzijde (zijde en achterkant niet op geliujke hoogte)

Enne, dat is wel een idee van die grondplaat hoewel ik dat niet mooi vind .

Maar onze belgische meervoudige houten tooltjes generator (Touh) zal er ook wel zijn licht over laten schijnen ben benieuwd .
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het idee van de bodemplaat heb ik van printertafels uit het verleden.
Dit voldeed uitstekend met (toen) de zware printers en papier en waren goed verplaatsbaar.
Mijn lintzaag staat nu ook op zo'n printertafel en die verplaats ik bijna elke dag met een hand.
De losse onder plaat en de oude kleine wieltjes er onderuit een 18 mm multiplexplaat er onder met 70mm wielen waarvan 2 met rem.
En de tafel is ook nog in hoogte verstelbaar, nu niet gemakkelijk maar als het moet kan het.
Het is dan misschien wel geen design of showroom model maar wel functioneel.

Emco Swing-01 (681 x 600).jpg


Mvg,:).
 

tuoh

Oud hout
Het ontwerp zit al aardig in de buurt, maar een paar opmerkingen toch nog:p De twee onderregels 58 x58mm kunnen ook een andere afmeting krijgen, dit in functie van de bevestigingsplaat van de wielen. Misschien is 43x90à100mm wat dat betreft beter, deze kunnen ook mooi midden onder de poten komen te zitten.
Beide zijkanten zijn al perfect, aan de achterzijde komt toch best ook een onderregel te zitten, een paar cm boven de andere, die zit daar voor niks in de weg.
Als er aan de voorzijde een schuif komt te zitten zou ik die dubbele bovenregel vervangen door twee smallere regels van 22x60mm, eentje komt mooi bovenaan te zitten, de andere een stuk lager (ong. 120 à 150mm tussen) zo komt er ruimte voor het front van de schuif. Er moet wel eens gecontroleerd worden of de stofzuiger er onder gaat passen alvorens de hand aan de ploeg te slaan. Dus eerst vastleggen welke wielen je eronder wil en hoe hoog deze zijn.
Om bovenaan geen problemen te krijgen met "botsende" pennen komen alle bovenregels best aan de buitenzijde gelijk te zitten met de poten, de diverse pennen krijgen dan automatisch meer ademruimte:p Er is geen enkele wet die eist dat een regel altijd mooi in het midden van de stijl moet komen te zitten:D
Een minder bewerkelijke oplossing is natuurlijk een bodemplaat gebruiken, maar René is nu éénmaal een houtbewerker hé, die gast werkt toch het liefst met massief hout heb ik begrepen:D Is je hout al geschaafd René? Straks is het plan klaar maar is er nog geen hout.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Een minder bewerkelijke oplossing is natuurlijk een bodemplaat gebruiken, maar René is nu éénmaal een houtbewerker hé,
die gast werkt toch het liefst met massief hout heb ik begrepen:D
Je hebt helemaal gelijk touh, ik was even vergeten dat rendew een meubelmaker in spé is.;).
Mvg,:).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zo?
De la (schuif :eek: ) is nog niet voorzien in dit tweede concept.

De doorgangshoogte voor de stofzuiger is in deze schets 533 mm; de totale hoogte 773 mm (voor wielen van 100 mm hoog).

02_tafelkolomboor_versie02_18juli2016.jpg

03_tafelkolomboor_versie02_18juli2016.jpg

mvg
klaas0639
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
metenisweten.jpg
Zuigertje met groene stekker is 54 cm dus zonder wieltjes gaat t niet passen maar met gaat het helemaal goed komen :D
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Hallo Fantic,
ook ik ben bezig zo'n plateau te maken voor mijn kolomboor. Ik zie echter dat jij "naar binnen gevouwen" u-profielen gebruikt als geleiderail. Waar heb je die vandaan? (Ik loop ze al een poos te zoeken)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Hallo Fantic,
ook ik ben bezig zo'n plateau te maken voor mijn kolomboor. Ik zie echter dat jij "naar binnen gevouwen" u-profielen gebruikt als geleiderail. Waar heb je die vandaan? (Ik loop ze al een poos te zoeken)
Je bedoelt C-Track, deze heb ik toen idd bij Baptist besteld, later heb ik voor andere toepassingen bij een duitse handelaar nog een paar meter met schuifmoeren besteld.
Ze hebben ze daar in verschillende maten
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Laatste dagen weinig voortgang kunnen maken, maar hier toch een kleine update.De tafelheeft nu een lade (ontwerp volgens oud recept) en wielen. Voor zwenk,achter vast. Als voorbeeld

04_tafelkolomboor_versie02_26juli2016.jpg

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
De lade.
De lade is volgens de oude ontwerpregels; de maten koos ik echter zelf.

Is een bodemdikte van 6 mm (massief) voor deze ladeafmetingen (66x52cm)voldoende. Beter 8 mm?
De zijladen en achterlade zijn resp. 10 mm en 8 mm. Is dat voldoende?

Overigens moet René natuurlijk nog met het ontwerp instemmen. Dat bespreken we binnenkort, zodra ik weer wat tijd heb.

En vanzelfsprekend is ieders commentaar en advies welkom.

lade_versie02_27juli2016.jpg

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Gaat lekker klaas :) ,
Die lade zou ik mij nog niet zo erg druk overmaken die is altijd nog in te passen .

In de "dichte" kanten van het onderstel zou ik toch nog wel graag een regeltje er bij zien .
Moet ook is gaan kieken naar de juiste wieltjes waar kan ik daar voor terecht neem aan dat praxis en gamma wel iets in het assortiment heeft zitten .

enne klaas ben nog steeds skypable
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.