Afkortzaag keuzes to festo or not to...

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Lastig,

Ik wil graag mijn afkortzaag vervangen voor een iets nauwkeurigere. Mijn wensen, vermogen, grote doorzaag capaciteiten, naukeurig en een diepte aanslag. Hetgeen ik nu heb is een Chinees prulleke maar wel met vermogen instelbaarheid is een hel :( diepte aanslag zelf gefreubeld.

Ik heb mijn keuze gereduceerd tot de festool kapex 120, metabo kgs 254 en toch een chinees met een aardige zaagdiepte 103mm :) de holzstar kgz305.

Festool is duur hoewel ik zeer tevreden ben over mijn festoolies maar er is meer.

Metabo bewezen betroubaarheid

Holstar voor de prijs hoef je het niet te laten deze is al helemaal afgeschreven bij het maken van een schilderij lijstje

Hell-up :)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Heb enige uitzoek werk verricht omtrend afkortzagen(ik zit op uitzoeken). Zal de samenvatting geven.

De festool is de meest komplete machine.
Dewalt afkortzagen doen niet onder voor een festool qua zagen.
Bosch heeft ook prima afkortzagen. zie dit forum voor toch best veel blije gebruikers.
persoonlijk zou ik alle andere afkortzagen laten voor wat ze zijn.

Tussen die 3 zou ik een festool nemen. Weet niet of de rest zoveel een verbetering is. Maar voor de helft van dat geld heb je ook al echt een mooie afkortzaag. Of het, het geld waard is zal je echt zelf moeten beslissen.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik vind de spreiding in prijs, dus ook in kwaliteit, wel erg groot. Heb zelf de metabo, voor mij is hij prima, maar bij fijn werk heb je andere eise. Succes met de keuze.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Wat dacht je van de Bosch GCM 12 GDL?
Een van m'n beste aankopen ooit. Wat een machine :cool:

Mag ik vragen waarom je die niet hebt meegenomen in je lijst?

Heb deze ookook en ben er enorm tevreden van. Enige minpunt is het hoge gewicht, het dubbele van een kapex. De mijne is stationair gemonteerd dus dat stoort niet maar voor op een werf is dat natuur wat anders..
Heb de mijne in Duitsland besteld, Bender machines of zoiets, maar een 760€ incl verzendkosten betaald.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Heb deze ookook en ben er enorm tevreden van. Enige minpunt is het hoge gewicht, het dubbele van een kapex. De mijne is stationair gemonteerd dus dat stoort niet maar voor op een werf is dat natuur wat anders..
Heb de mijne in Duitsland besteld, Bender machines of zoiets, maar een 760€ incl verzendkosten betaald.

Piet is inderdaad geen lichtgewicht, en mijns inziens daarom ook alleen als stationaire machine te gebruiken. Maar als je dat niet uitmaakt heb je echt een pracht machine. Die gave arm, de bouwkwaliteit, de precisie... Allemaal top :cool:
Volgens mij bedoel je Baumarkt-Bender, daar heb ik volgens mij de mijne ook vandaan (koop er in ieder geval geregeld).

Voor de geïnteresseerden hierbij wat eigen foto's wat ik direct na de aanschaf had gemaakt:

Bosch_GCM12GDL_1.JPG



Bosch_GCM12GDL_2.JPG



Bosch_GCM12GDL_3.JPG



Bosch_GCM12GDL_4.JPG



Bosch_GCM12GDL_5.JPG



Bosch_GCM12GDL_6.JPG



Bosch_GCM12GDL_7.JPG



Bosch_GCM12GDL_8.JPG
 
Laatst bewerkt:

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Lijkt me wel een heeel gecompliceerde arm. Zou je daar niet redelijk snel speling op hebben en dan gevolgen op vlak van haaksheid?

Ik zou denken voor zulk een toepassingen, the simpler the better?
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Lijkt me wel een heeel gecompliceerde arm. Zou je daar niet redelijk snel speling op hebben en dan gevolgen op vlak van haaksheid?

Speling = 0.0 :cool:
Dat is inderdaad wat velen (waaronder ikzelf toen ik een afkortzaag ging kopen) denken.
Maar niets is minder waar, check de filmpjes op Youtube maar eens en laat je overtuigen.

En denk eens hoeveel ruimte je bespaard aan de achterkant van de machine. Gewoon totaal geen geleiders of wat dan ook wat uitsteken.
Echt ideaal ;)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Stond zelf ook voor hetzelfde dilemma.
Was aan het twijfelen tussen DeWalt en Festool, uiteindelijk is de Kapex toch in huis gekomen.
Na 1 zaagsnede is de prijs al helemaal vergeten :)
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik bezit zelf een simpele makita, Maar heb paar keer mogen werken met een kapex. Wat een sublieme machine. Alleen als je al kijkt hoeveel beter de stofafzuiging is al menig ander afkortzaag. Ik ben zelf nu ook strak centjes aan het sparen om ook een kapex te halen. Hij is duur. Maar je krijgt er heel wat voor terug. En Den Dezei ik kan geloven dat je naar 1 zaagsnede de prijs al vergeten was.;)
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Hoi,

Niet naar de bosch gekeken omdat ik stiekem opzoek ben naar of een kleintje (prijs) kapex ofwel hetzelfde systeem qua geleiding.
Machines worden door mij ook op locatie gebruikt en door derden dus het moet allemaal wel een beetje hufterproof ;)
Verder verdien ik mijn geld met mijn onderneming dus als er vanuit moneywize perspectief er een goede andere machine bestaat waarom niet langer op vacantie :)
En onlangs al een domino frees aangeschaft dus het is mss niet altijd feest,...

Grtz m
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Als het hufterproof moet zijn is er maar 1 antwoord, DeWalt.
De bouwzaag bij uitstek en daar is ook prima nauwkeurig mee te werken.

Heb zelf een Kapex, maar de grootste DeWalt stond vlak onder het lijstje als 2de.
Weet ff niet meer welk type dat was. DW780 uit me hoofd. Het feit dat ik hem ook stationiar heb is dat ik de Kapex genomen heb.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
er komt waarschijnlijk een nieuwe kapex, de ks 60 op de markt, misschien maar eens googlen en kijken of die het wachten waard is
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
De kapex 120 staat ook op het punt om om bij mij te komen. Maar wacht toch nog even af, sind ik net het bericht zag van paulo1997 voor de ks 60. Filmpje belooft veel goeds. Hoop alleen dat de stofafzuiging net zo is als bij de 120. Zag dat ze de
Laser (led) van dewalt hebben afgegapt. En kan er alleen niet achterkomen of de buis waarover de zaag glijd bij de 120 hetzelfde is als de 60 daar bedoel ik mee dat doormiddel dat je aan deze draait je exact de zaag kunt kantelen om precies en makkelijk een hoek in te stellen. Ik zag ergens op internet dat ie in januari komt. Nogmaals ben benieuwd.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
TS heeft gekozen/gekocht (en mijn Festool-forumvraag-theorie bevestigd, maar dit ter zijde), maar toch nog even dit voor anderen:

Er wordt gefluisterd op de FOG (elders wordt het uitgeschreeuwd, trouwens) dat de ontwerper vd Kapex nu bij Metabo zit, en daar de X.ACT uit zijn mouw heeft geschud. Nauwkeurigheid en "stofperformantie" van de Kapex, voor de helft van de prijs.

(De X.ACT SYM lijkt ~mij~ meer een weinig gebruikte gimmick tenzij je beroepsmatig veel plinten/vloeren moet plaatsen, natuurlijk)

Ik denk dat het die gaat worden, eens mijn Topcraft (!) de geest geeft. Onlangs viel er een tafelgeleider uit, dus lang kan dat niet meer duren. Hoezo ik kijk er naar uit!?

In alle eerlijkheid moet ik wel toegeven dat die Topcraft mij al bijna tien jaar ziekelijk nauwkeurig heeft gediend. Alleen de kop kantelen is niet wat het mocht zijn, maar dat heb ik eigenlijk niet zo heel vaak nodig. Ik leg er wel Festool-bladen op voor laminaat (blad is duurder dan de machine :lol: ), en Ecotools voor "al de rest".
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
TS heeft gekozen/gekocht (en mijn Festool-forumvraag-theorie bevestigd, maar dit ter zijde), maar toch nog even dit voor anderen:

Er wordt gefluisterd op de FOG (elders wordt het uitgeschreeuwd, trouwens) dat de ontwerper vd Kapex nu bij Metabo zit, en daar de X.ACT uit zijn mouw heeft geschud. Nauwkeurigheid en "stofperformantie" van de Kapex, voor de helft van de prijs.

(De X.ACT SYM lijkt ~mij~ meer een weinig gebruikte gimmick tenzij je beroepsmatig veel plinten/vloeren moet plaatsen, natuurlijk)

Ik denk dat het die gaat worden, eens mijn Topcraft (!) de geest geeft. Onlangs viel er een tafelgeleider uit, dus lang kan dat niet meer duren. Hoezo ik kijk er naar uit!?

In alle eerlijkheid moet ik wel toegeven dat die Topcraft mij al bijna tien jaar ziekelijk nauwkeurig heeft gediend. Alleen de kop kantelen is niet wat het mocht zijn, maar dat heb ik eigenlijk niet zo heel vaak nodig. Ik leg er wel Festool-bladen op voor laminaat (blad is duurder dan de machine :lol: ), en Ecotools voor "al de rest".


Heb wat filmpjes gekeken maar moet zeggen dat die zaag inderdaad wel erg veel van de kapex weg heeft. Dubbele laser, zelfde geleidingsysteem, goede afzuiging, en natuurlijk het x act systeem wat festool al op hun plintenzaag heeft zitten.

Enige wat ik me afvraag is hoe lang het allemaal heel en nauwkeurig blijft wij hebben op het werk een metabo afkortzaag, die is nu een paar maanden oud. Maar daar missen alweer wat onderdelen van, en sommigen dingen gaan niet meer zo soepel als je zou willen. Terwijl een oude dewalt die we ook hebben het maar blijft doen. Maar ben benieuwd naar je ervaringen als je hem eenmaal hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.