Afkortzaag keuzes to festo or not to...

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik ga voor mijn DeWalt 778, heerlijke zaag, super precies en robuust, alleen ik mis een hoogtestop erop door de interne geleiding.
Xps schaduw systeem werkt perfect, vele malen beter dan een laser imo, Festool jat het nu af in zn nieuwe Kapex.

Die nieuwe Kapex is ook niet verkeerd voor pak em beet 750 euro, maar heb toch het idee dat ie meer voor mobiel gebruik op de markt is gezet en dat de 80 en 120 veel beter blijven.
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Ben ook op zoek naar een nieuwe afkortzaag (hobby matig). Het zal gebruikt worden voor meubelmakerij (beperkt schrijnwerk) en mijn voornaamste vereiste is de afstand tot de muur, die door plaatsgebrek dus zo klein mogelijk moet worden gehouden.

Hierdoor valt helaas Dewalt en makita af en blijft nog over:
1. Kapex 120 / 60: ik twijfel over de 60 en de beperkte hoogte van 6cm. Maar het komt niet echt veel voor dat ik dit moet zagen. Vraag is of er nog grote verschillen zijn tussen de versies. Ook reviews van de 60 zijn nog niet veel verspreid. Kapex 120 is natuurlijk goed genoeg gekend.
2. Metabo X.Act 72 SYM: lijkt mij ook een mooie machine, maar vind enkel reviews in het Pools. Hier is de hoogte toch al wel 7.2 cm en de helft in prijs (600 euro). Vraag me af of het systeem mooi blijft werken.
3. Boch 12 GDL: in duitsland toch pak goedkoper dan Kapex (720 euro) vs 1200 euro. Wel geen snelklem (draaien gaat volgens mij snel vervelen bij repetitief werk), en ook geen zwaaihaak mee geleverd.

Mocht er iemand dus nog extra ervaringen hebben en deze wil delen (voornamelijk over de andere dan de kapex 120), graag.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
De dewalt kan je gewoon tegen de muur aanzetten hoor, de 774/777/778 versies althans. Hebben allemaal interne geleiders.

Heb zelf de 778, ook een 250mm blad, en deze doet qua haaksheid echt niet onder aan de kapex. Kijk bij prijzen goed bij verschillende aanbieders. Toolnation ging afgelopen maanden voor 650+ voor deze zaag terwijl mastertools hem aanbood voor iets meer dan 500.

Voor hobbymatig gebruik is festool echt overprized. Zou persoonlijk voor een 774 gaan, zit nog schaduwlijn op ook en zo duur zijn ze niet.
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
1. Kapex 120 / 60: ik twijfel over de 60 en de beperkte hoogte van 6cm. Maar het komt niet echt veel voor dat ik dit moet zagen. Vraag is of er nog grote verschillen zijn tussen de versies. Ook reviews van de 60 zijn nog niet veel verspreid. Kapex 120 is natuurlijk goed genoeg gekend.

Schaamteloos van de FOG geplukt:


KS60 vs KS120


[pros]
+Belting instead of plastic reduction gear. Yes, much quieter and easy to repair.
+Led spotlight. Yes, hate lasers (adj. every year, trouble with differents blades, too thick line at night, easy to brake even with single chip when cutting).
+17,8 kg vs 21.5 kg.
+Bevel at the back of the saw. We should remove bevel at KS120 with angle cuts anyway.
+Additional positions for clamps at the left and the right of the saw.
+Can 1mm cutting depth for sawing slots like plunge-cut saw (without any adjustment as KS120).


[cons]
-No Fast Stop (called Quick-acting brake) due to belting. x3-x4 more stopping time and there is no system like "non stop forced braking" for fine cutting.
-No Fast Fix. At KS120 we can easy disable the saw with this feature (mechanical locks start button), much safety.
-No angle dial for fine adjustment. Its the best KS120 feature - ultra visible dial even at night.
-No fine adjustment of the saw blade angle (no spring's counterweight).
-Lamb screw instead of the single button.
-Bevel installing only along two small lines (it can be erased in 4-5 years).


KS120 just better. So still waiting new KS120 with LEDs and holes for clamps (maybe with belting gear) and adjustment for plunge cutting. Marketing is not allowed to add to KS60 same radius limb and counterweight when changing angle as KS120.

Die reviews zullen nu wel beginnen komen, aangezien de eerste exemplaren nu verzonden gaan worden...
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
oei, nu wordt het dus helemaal moeilijk, nu ik idd ook gezien heb dat de Dewalt ook tegen de muur kan. Is natuurlijk een veel kleiner budget dan de andere voorstellen, maar ook met minder mogelijkheden. Wat is het toch moeilijk om door het bos de bomen nog te zien.
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik heb de knoop doorgehakt. Ik heb zojuist de festool kapex ks 60 set besteld. Zat eerst nog te denken aan de metabo kgsv 72 xact. Maar op het duitse woodworker.de forum niet een al te beste review gelezen hiervan. Dus daarom hiervan maar afgezien. Nu dus maar wachten tot dat hij geleverd word.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Veel plezier van uw aankoop.
Iedereen moet weten hoe hij tot zijn aankoop komt, maar om een review als leidraad te gebruiken lijkt mij niet de meest verstandige.
Elke machine heeft zijn voor en nadelen.
Hij moet zich dienen in het werk wat gedaan moet worden.
De perfecte afkortzaag bestaat toch niet.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb de knoop doorgehakt. Ik heb zojuist de festool kapex ks 60 set besteld. Zat eerst nog te denken aan de metabo kgsv 72 xact. Maar op het duitse woodworker.de forum niet een al te beste review gelezen hiervan. Dus daarom hiervan maar afgezien. Nu dus maar wachten tot dat hij geleverd word.


Komt er ook nog een review als die binnen is? .-) ben wel benieuwd, zeker omdat hij nog maar net uit is. Heb nog nergens ervaringen kunnen vinden.
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Komt er ook nog een review als die binnen is? .-) ben wel benieuwd, zeker omdat hij nog maar net uit is. Heb nog nergens ervaringen kunnen vinden.

Ik wil best wel een review schrijven over de kapex 60. Weet alleen niet wanneer hij geleverd gaat worden. Zodra hij binnen komt laat ik van me horen. Hij gaat mijn oude makita mls100 opvolgen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Mijn leverancier heeft voor mij ook een KS 60 besteld. Zodra ik deze in de winkel kan bekijken mag ik beslissen over de aankoop, eerst zien en dan beslissen. Maar het lijkt me voor mijn werkplaats een zeer goede aanvulling. Ben dus heel benieuwd naar de machine. Hopelijk deze maand meer nieuws.

Fons
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Bobmartin, ik begrijp het niet goed. Je zegt zelf dat elke toestel voor en nadelen heeft, en dat je dus naar je eigen situatie moet kijken. Wat is er beter om van elk toestel de voor en nadelen te zien in een paar reviews? Mij lijkt het zelfs beter dan het toestel even te bezien in de winkel en mss 2 snedes mee te maken. Dan moet je toch al flink wat ervaring hebben om onmiddelijk de nadelen te zien.
Als er drie of vier reviews stellen dat na een week een zaag niet meer haaks staat, is dat toch iets om mee te nemen. Als uit de testen komt dat bepaalde zagen meer of minder afzuiging hebben, is dat toch interessant.
Ik zal niets kopen boven de 100 euro voor ik een paar reviews heb gelezen, gaande van houtbewerking naar multimedia en computers. Ik zal me wel nooit baseren op 1 slechte review om een product af te keuren.
Helaas zijn er dus voor de metabo en KS 60 nog niet veel reviews te lezen, en ga hier toch eerst op wachten voor een beslissing te nemen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Bobmartin, ik begrijp het niet goed. Je zegt zelf dat elke toestel voor en nadelen heeft, en dat je dus naar je eigen situatie moet kijken. Wat is er beter om van elk toestel de voor en nadelen te zien in een paar reviews? Mij lijkt het zelfs beter dan het toestel even te bezien in de winkel en mss 2 snedes mee te maken. Dan moet je toch al flink wat ervaring hebben om onmiddelijk de nadelen te zien.
Als er drie of vier reviews stellen dat na een week een zaag niet meer haaks staat, is dat toch iets om mee te nemen. Als uit de testen komt dat bepaalde zagen meer of minder afzuiging hebben, is dat toch interessant.
Ik zal niets kopen boven de 100 euro voor ik een paar reviews heb gelezen, gaande van houtbewerking naar multimedia en computers. Ik zal me wel nooit baseren op 1 slechte review om een product af te keuren.
Helaas zijn er dus voor de metabo en KS 60 nog niet veel reviews te lezen, en ga hier toch eerst op wachten voor een beslissing te nemen.

Mee eens! Daarbij kun je een Festool apparaat 15 dagen uitproberen en retourneren als het niet bevalt:

Binnen 15 dagen vanaf de datum die op uw originele aankoopbewijs staat vermeld, kunt u het geregistreerde en conform de leveringsomvang complete apparaat in originele verpakking teruggeven aan uw Festool dealer, op vertoon van uw service-certificaat. De machine dient onbeschadigd en slechts licht gebruikt te zijn. De dealer zal u het aankoopbedrag dan restitueren.
In bepaalde gevallen, in het bijzonder bij meer dan gemiddelde slijtage, kan de Festool dealer met opgaaf van redenen weigeren uit te betalen totdat controle door de Festool GmbH heeft plaatsgevonden en goedkeuring is verleend.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Bobmartin, ik begrijp het niet goed. Je zegt zelf dat elke toestel voor en nadelen heeft, en dat je dus naar je eigen situatie moet kijken. Wat is er beter om van elk toestel de voor en nadelen te zien in een paar reviews? Mij lijkt het zelfs beter dan het toestel even te bezien in de winkel en mss 2 snedes mee te maken. Dan moet je toch al flink wat ervaring hebben om onmiddelijk de nadelen te zien.
Als er drie of vier reviews stellen dat na een week een zaag niet meer haaks staat, is dat toch iets om mee te nemen. Als uit de testen komt dat bepaalde zagen meer of minder afzuiging hebben, is dat toch interessant.
Ik zal niets kopen boven de 100 euro voor ik een paar reviews heb gelezen, gaande van houtbewerking naar multimedia en computers. Ik zal me wel nooit baseren op 1 slechte review om een product af te keuren.
Helaas zijn er dus voor de metabo en KS 60 nog niet veel reviews te lezen, en ga hier toch eerst op wachten voor een beslissing te nemen.
Het punt is eerder: "Ik heb één (1!) slechte review gevonden v.e. nieuwe machine, dus bestel ik maar meteen een andere machine (waar ik nog géén reviews van heb gelezen)".

Mja.

Ondertussen toch maar eens bij onze Duitse forumvrienden gaan kijken. Het blijkt te gaan over een afwijking van 0.135* op de SYM functie (1). Een functie die je geeneens hoort te gebruiken voor repeat cuts van 'standaard' hoeken (ze zit er hoofdzakelijk op voor unieke cuts).

Het wordt pas echt grappig als daarna een Kapex eigenaar SLECHTERE resultaten laat zien (in de "Octagon test") met kortere (!) werkstukken. (Als je dan ziet hoe ze testen - een gerafelde hoek tegen een houten stopblok duwen - weet je het wel)

Los daarvan sluit ik me hier volkomen bij aan: " Helaas zijn er dus voor de metabo en KS 60 nog niet veel reviews te lezen, en ga hier toch eerst op wachten voor een beslissing te nemen". Enfin, afgezien van het feit dat ik uberhaupt nog niets hoef te beslissen :D (met dit te schrijven valt nu hopelijk mijn Topcraft vanavond uit elkaar, zonder hierbij enkele mijner ledematen mee te sleuren in zijn ondergang).

Jimbo.


(1) OK, ik negeer dat er eerst een zaag met transportschade werd geleverd. Maar kunnen we dat de fabrikant aanwrijven?
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Jimbo, zo had ik het inderdaad niet bekeken, maar ach, is dat niet wat hier zo vaak gebeurd. Hopend dat festool de uitkomst is van de vraagstelling, en zelfs een beetje wanhopende zoeken achter de verklaring van de hogere prijs. Ik ben helaas zelf ook zo en heb toch redelijk wat van Festool, voornamelijk als ik nauwkeurigheid wil hebben.
Ik zit gelukkig ook in de luxe situatie dat ik nog even kan wachten en zou toch eens graag een uitgebreide review van de Metabo en Kapex 60 willen zien. Ik vermoed dat 1 van de twee toch de uitkomst zal zijn bij mij, vermits de bosh en 120 wss te groot zijn voor waar ik ze voor nodig heb (en dus ook te duur).
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Kapex K60 set is binnen!

Vanmiddag opgehaald en nu staat de gloednieuwe Kapex machine op de werktafel. Ik heb de set gekocht met als extra de Ledlamp, pootjes voor verhoging en de zweihaak om hoeken uit te zetten. Bovendien een extra zaagblad met meer tanden vanwege een aanbieding van mijn leverancier (Raadsma) door de Ivana groep. Ziet er heel mooi uit! Zal zo snel mogelijk een soort van review proberen te schrijven, momenteel echter even met andere zaken bezig.....

Ben er erg blij mee!

IMG_3779.jpg
 

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
Mooie aankoop Athanor, heb vorig jaar de Kapex120 gekocht. Moest ik geweten hebben dat Festool de compactere Kapex60 zou uitgebracht hebben zou ik voor deze gegaan zijn denk ik. Ik moet de machine soms wel eens een (smalle) trap op dragen vandaar......
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Vanmiddag opgehaald en nu staat de gloednieuwe Kapex machine op de werktafel. Ik heb de set gekocht met als extra de Ledlamp, pootjes voor verhoging en de zweihaak om hoeken uit te zetten. Bovendien een extra zaagblad met meer tanden vanwege een aanbieding van mijn leverancier (Raadsma) door de Ivana groep. Ziet er heel mooi uit! Zal zo snel mogelijk een soort van review proberen te schrijven, momenteel echter even met andere zaken bezig.....

Ben er erg blij mee!
Zo, dat was snel gekozen! Proficiat. Daar ga je veel plezier van hebben.

U zal uiteraard wel begrijpen dat 'een soort van review' niet aanvaard kan worden. We willen er eentje met toeters en bellen.

(En we kunnen wachten; maar nu ook weer niet verschrikkelijk lang)
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Zo, dat was snel gekozen! Proficiat. Daar ga je veel plezier van hebben.
U zal uiteraard wel begrijpen dat 'een soort van review' niet aanvaard kan worden. We willen er eentje met toeters en bellen.
(En we kunnen wachten; maar nu ook weer niet verschrikkelijk lang)

+1
Mvg,:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.