Gutsen vurenhout?

KillerRu

Actieve deelnemer
Is er bepaald vurenhout ofzo dat je makkelijk kan gutsen en carven? Omdat ik echt moeite heb met 't vinden van bruikbaar hout hier in 't midden van de stad.
EN ik heb echt geen idee/ervaring in houtbewerking dus kan weer domme vraag zijn.

Maar ik ben hier alvast om te leren. Dus inform me plz :p

Thanks in advance,
G
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Gebruik lindehout. Ideaal voor houtsnijwerk. Kan je vast bestellen bij de houtleverancier van ons forum : masave hout linkje bovenaan deze pagina.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Is er bepaald vurenhout ofzo dat je makkelijk kan gutsen en carven? Omdat ik echt moeite heb met 't vinden van bruikbaar hout hier in 't midden van de stad.
EN ik heb echt geen idee/ervaring in houtbewerking dus kan weer domme vraag zijn.

Maar ik ben hier alvast om te leren. Dus inform me plz :p

Thanks in advance,
G
Omdat je moet redelijk bekwaam zijn met snijwerk om met vurenhout te werken is dat niet het best hout om mee te beginnen.

Een redelijk gangbaar hout goed voor snijwerk is esdoorn.
 
P

Pel

Guest
Vurenhout wat aan de lucht gedroogd is redelijk te snijden, vurenhout wat automatisch is gedroogd daar en tegen niet omdat tijdens het droogprocces de hars in de cellen is versteend. Maar eikenhout en beukenhout is goed te bewerken, om te beginnen is lindehout een fijn zacht hout om te snijden.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Vurenhout wat aan de lucht gedroogd is dat kun je goed snijden, vurenhout wat automatisch is gedroogd daar en tegen niet
Groet Pel.

Ja daar ben ik met je eens Pel maar lucht gedroogd vurenhout is zeldzaam.
Ik probeer me te verplaatsen met iemand uit de stad met weinig ervaring met hout en denk wat zou het makkelijkste hout te vinden zijn. Linden hout?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Bij Woodtex ( Wilrijk) vind je geschaafd eikenhout en beukenhout. Dat is op zich natuurlijk duurder, maar je kunt elke fout zien (en dan je koopt dan een ander stuk) en dus heb je geen afval. Ik vind eiken veel geschikter om mee te beginnen: het vergeeft veel meer nog niet perfect geslepen gutsen dan de zachte houtsoorten als linde. http://www.woodtex.be

Ergens in de stad ( 't stad, zoals jullie zeggen) is er nog iets dat Alinhout noemt. Ze maken dingen maar verkopen ook vele soorten hout. Ik ben er zelf nooit geweest.
http://www.alinhout.be/nl/catalogus/collectie/41/12



groeten,
Ornament
Opleiding houtsnijden
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
@killer-ru : Qua verzendkosten valt het vaak wel mee. Voor 14 euro kan ik een pakket tot 30 kilo en 1700mm verzenden...da's een mooie hoeveelheid linde. Naar Belgie zijn de kosten iets hoger meestal. Voor zo'n pakket ben je dan 25 euro kwijt
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik heb een jaar of 4 geleden een keer houtsnijden geprobeerd op een stuk lindenhout van de plaatselijke bouwmarkt. Ik kon daar absoluut niet doorheen komen, zelfs niet met vlijmscherpe messen... Zou dat ook een probleem zijn geweest vanwege machinaal drogen ofzo?

En ik heb thuis nog wel wat flamed maple liggen van Rick, zou dat geschikt zijn? Is volgens mij ook vrij zacht?

Ik ga toch weer eens wat mesjes zoeken op MP en ff bij Baptist kijken, ik heb tegenwoordig geen tijd om te draaien of lange tijd ergens mee bezig te zijn door werk en andere dingen en dan is ff snijden tijdens tv kijken wel relaxing lijkt me. gewoon simpel, zoals diertjes enzo dat is al moeilijk genoeg:).
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Toen ik in 't stad wonde ging ik altijd op jatte en heb ik hout in overvloed gehad. Heb zelf een werkbank van dat hout gemakt die ik van die dag tot vandaag gebruiken. Transport van hout is altijd problematische.
 
P

Pel

Guest
@kilerRu, als je naar het gemeente depot gaat, in Nederland heet dat de milieustraat daar wordt van allerlei hout aangeboden, snoeihout maar ook eiken tafels of kastjes. Je moet een beetje creatief zijn in het verzamelen van hout, zoals Ernst het ook al zegt. Als je een karretje achter je fiets maakt kun je ook nog eens meer hout mee nemen, succes met verzamelen.

Groet Pel.
 

KillerRu

Actieve deelnemer
Moet ik inderdaad eens opzoeken. Ik vroeg me altijd af waar al dat verse snoeihout naartoe ging. En ik kan af en toe wel eentje meepikken als ik met iemand mee rijd naar 't park :p Maar je kan natuurlijk niet met hele bussels hout gaan rondlopen.
Ik heb het voordeel dat ik niet ganse planken nodig heb voor mijn creaties. Dan had ik al helemaal in de problemen gezeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.