Chuck kiezen

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Ik wil binnenkort een chuck gaan aanschaffen, maar vind het kiezen nog lastig. Ik wil een echt goede chuck tegen een redelijke prijs. Ik draai nu op een kleine woodfast, maar wil de chuck kunnen blijven gebruiken als ik eventueel een wat zwaardere machine zou aanschaffen. Ik twijfel tussen een supernova 2 (jubileum set) en de Axminster sk 100. Hebben jullie ervaring met deze chucks en welke kan ik het beste kiezen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Laatst bewerkt:

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Hallo Hedge,

Voor mijn kleine Woodfast heb ik een Nova G3 ( jubileum actie: werd geleverd met drie stel bekken erbij) en een Oneway Tallon. Beide zijn in perfect evenwicht met de draaibank. Beide zijn prima dingen.

Met de Nova G3 actie blijf je binnen je budget http://www.drechseltechnik.de/hp/produkte/detail.php?art=1789&r=4&hg_id=126&g=302
Je kunt die ook onder het merk Recordpower vinden

groeten,
Ornament
Opleiding houtsnijden

is de G3 ook geschikt als ik een wat grotere machine aanschaf in de toekomst?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb de Talon, ben nog lerende maar vd week een flink stuk hout ingespannen en ondanks mijn verwoede pogingen het hout te mishandelen bleef het keurig op zijn plek
Naar ik begrepen heb zijn de oneways toch het neusje van de zalm ?! ik zou er dan toch voor kiezen een paar tientjes meer aan uit te geven
Je kunt ook als je naar een andere machine gaat de adapter wisselen (indien nodig) zodat deze weer past
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hallo,

Indertijd (2006) heb ik bij mijn Hager K36 een Supernova 2 gekocht. Inmiddels uitgebreid met diverse bekken, en ik ben er tevreden over. Nu zijn mijn werkstukken niet groot of massief, dus wellicht dat dit ook een rol speelt.

Met krullerige groeten,

Bert Rosbach.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
Heb zelf de talon en de stronghold van oneway tevens de record power ( net zoiets als de nova)
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de talon en de stronghold.
Kijk alleen maar een snaar de bekken deze van de talon en stronghold kun je onderling verwisselen, echter niet van de record power/nova, omdat dan de bekken niet meer goed sluiten.
De talon kost dan wel iets meer, maar je koopt deze ook voor je leven.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik heb 4 jaar terug een supernova 2 gekocht, en gebruik deze nog steeds naar volle tevredenheid. als ik er nu een zou kiezen zou ik toch voor de vicmarc vm120 of 150 gaan denk ik, maar ik heb nu eenmaal de supernova en kan er opzich alles mee. een nadeel van de oneway's vind ik de open tandwielkast, en een hoop bekken bij hun zijn geloof ik met van die geribbelde bekken? ik heb eigenlijk meer vertrouwen in de gladde zwaluwstaartbekken, de ribbels op de oneway bekken schijnen zich dieper in het hout te werken door trillingen waardoor het werkstuk los zou kunnen gaan zitten. heb ik me laten vertellen. maar het zal opzich wel meevallen want er zijn veel mensen die die chuck naar volle tevredenheid gebruiken volgens mij.
 

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Bedankt voor alle reactie. Geen echte negatieve reacties op de supernova 2 en de Axminster, ik ga er maar vanuit dat het dus geen miskoop wordt. Ik merk dat er veel zijn die de voorkeur voor een Oneway Talon hebben. Een standaard set van Oneway koop je idd zoals Markvanzee aangeeft met de geribbelde bekken. Lijkt me nadelig omdat je dan de afdrukken in je werkstuk krijgt. Gevoelsmatig de voorkeur voor gladde bekken. Hoe zien jullie dit?
 
Ik gebruik op de stronghold chuck de geribbelde en de gladde bekken. Ze geven allebei een afdrukken in je werkstuk. Als ik moest kiezen tussen deze twee dan koos ik voor de geribbelde.
Ook omdat je er een grotere diameter kan inspannen. De gladde bekken werken alleen goed als je zo'n klein mogelijke diameter aanhoudt, en een zuivere zwaluwstaart maakt aan je uitsteeksel of recess.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Heb zelf de talon en de stronghold van oneway tevens de record power ( net zoiets als de nova)
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de talon en de stronghold.
Kijk alleen maar een snaar de bekken deze van de talon en stronghold kun je onderling verwisselen, echter niet van de record power/nova, omdat dan de bekken niet meer goed sluiten.
De talon kost dan wel iets meer, maar je koopt deze ook voor je leven.

volgens mij is het omgekeerd:

De bekken van de Nova G3 en de Supernova 2 zijn dezelfde, dus verwisselbaar. Voor de hele grote bekken wordt wel een supernova body aangeraden

daarentegen:
de bekken van de Talon passen niet op de Stronghold en omgekeerd.

Hedge ,
de Talon en G3 zijn wat lichtere chucks van dezelfde cathegorie. Alles wat je op een kleine draaibank zou kunnen willen maken kunnen door deze chucks stevig vastgehouden worden. Dus ook het allergrootste dat er op een kleine Woodfast zou kunnen gedraaid worden.
De Supernova en Stronghold zijn een maat zwaarder en zijn bedoeld voor grotere draaibanken. Hiermee kun je dan ook echt hele grote stukken draaien.

groeten
Ornament
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
846
Oss
Beetje onduidelijk van mij.
Ik bedoel niet dat je de bekken van de talon en de stronghold onderling kunt verwisselen, maar van b.v. de Talon zelf deze bekken zijn alle vier hetzelfde.
je hoeft alleen rekening te houden met het pennetje in een van de bekken (kan trouwens in elke van de 4 bekken worden gezet).
recordpoter/nova moet je wel de bekken op de juiste nummers zetten anders sluit de chuck niet goed.
de bekken van de Talon passen wel weer op de record power.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Voor mij is het heel makkelijk om te kiezen, maar Ik heb wel veel jaren ondervinding met dit.

Even een ding uit de weg eerst, alle bekken passen op alle chucks van Nova word gezegd, en word aangevoerd als een voordeel, dat is net zo iets als wielen van een vrachtwagen die op een personen auto passen en andersom, je zult natuurlijk wel ergens in moeten leveren.

Ik heb mijn eerste Oneway Stronghold all minstens 20 jaar, heeft all veel en zwaar werk verricht, en werkt nog steeds net zo goed als toen hij nieuw was, later heb ik verschillende meer chucks gekocht, en de Oneway Talon chucks, chucks verwisselen gaat vlugger dan bekken verwisselen. (Het verschil in prijs over 20 jaar en langer verdeelt, is te verwaarlozen)

Dan is buiten de betere kwaliteit van de Oneway chucks, de gepatenteerde bekken van de Oneway chucks een groot voordeel, foto erbij gedaan hier dan kun je het makkelijker zien.
Oneway Chuck jaw differences.jpg
De bovenste rij zijn de smooth bekken (Dovetail), en die houden goed waneer de bekken precies passen op de cirkel, Dat wil zeggen dat je steeds aan die ene maat gebonden bent (hout krimpt), maak je de cirkel groter dan gaan alleen de hoeken tegen het hout, en dat houd niet, hetzelfde met vierkant hout, zoals je kunt zien.

Met de gepatenteerde beken heb je die bovengenoemde problemen niet, nu word de “afdrukken” als een nadeel voorgedragen, wel in mijn geval laat Ik die tenon (pen) niet aan de bodem van m’n schalen zitten, die word verwijdert, zo geen probleem,het andere voordeel is dat je geen heel stel verschillende maten van bekken nodig hebt (en verwisselen) omdat de Oneway bekken over alle maten die de chuck kan bewegen, gebruikt kunnen worden en nog goed vast houden.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb 3 jaar gedraaid met de SuperNova 2, En sinds een paar maanden is daar een One Way Stronghold bijgekomen.
In mijn Supernova zat altijd een kleine onregelmatigheid waarvan ik dacht dat dit normaal was.
Ronald Kanne zag mij ermee werken en die heeft me uitgelegd dat dit niet normaal is, en ik heb bij hem toen de stronghold uitgeprobeerd.
Die was echt rond en ik heb er metteen een gekocht.
Ik gebruik mijn Super nova ook nog steeds, en als je het draaiwerk maar opgespannen laat dan werkt het prima maar als je het werk er even uithaalt is het bijna onmogenlijk om het weer in dezelfde stand terug te krijgen.
Mijn conclusie: One-Way for ever.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Toch even reageren... Maar zoals je misschien al wel gezien zal hebben verkoop ik de Oneway chucks ook, dus doe met mijn reactie wat je wil... je mag het gerust niet objectief noemen.

Oneway chucks zijn duurder dan andere chucks. Dat klopt. Eén reden daarvoor is dat ze in Canada geproduceerd worden en niet in China of Taiwan. Omdat dit over de kosten van het produceren gaat en niet over de kwaliteit vind ik dit altijd een slecht argument. Een andere reden is dat het gebruikte staal gehard is. De inserts, de bekken de krans en de klauwen zijn gehard. Dit zorgt voor een langere levensduur en een grotere presicie. Je zal ook geen problemen hebben met een op de as vastzittende chuck. De bodies van de chucks zijn bovendien Nickel plated. Een soort verzinkt maar dan met Nikkel. Geen roest. De chucks van Vicmarc, Rohm en Toss zijn om dezelfde reden ook duurder.
De chucks van Axminster waren lang erg wisselend van kwaliteit. De laatste tijd schijnt hun Evolution serie constant van kwaliteit en goed te zijn. (maar hier praat ik andere mensen na en niet uit eigen ervaring)
Over bekken.
Voor een goede grip is een goed passing in de bekken belangrijk. De geribbelde bekken zoals door Leo beschreven zijn prima Allround bekken. Ze pakken alles binnen marges prima vast. De zwaluwstaartbekken werken inderdaad in een kleiner gebied. Om een goede passing te krijgen ben je inderdaad aan een vaste diameter gebonden... en dan moet je ook nog eens de juiste hoek van de Dovetail in je voet maken! Toch doe ik dat, keer op keer. Omdat ik vind dat een goede passing in een dovetail een preciezere grip geeft dan in de geprofileerde bekken. Maar als je 1 chuck hebt die alles moet doen zijn de standaard bekken zoals op de Talon of Stronghold een prima keus. Zorg vooral dat je werkstuk de bodem van de bekken niet raakt. Zorg dat het "op" je bekken ligt.
Wat je ook koopt... veel plezier ermee!
 

Hedge

Actieve deelnemer
2 jun 2016
79
0
Bedankt voor alle kritische reacties. De laatsten zijn allemaal heel duidelijk over de kwaliteit van de Oneway. Voor mij is in ieder geval nu duidelijk dat de Supernova het niet wordt. De twijfel heeft zich nu verplaatst naar de Oneway (dan moet ik ook nog even sparen) en de Axminster SK 100. Deze krijgt op andere fora wel hele positieve kritieken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.