Vulpen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik had laatst een paar setjes met pennen besteld. Nu even een elegante vulpen maken en meteen maar een close end model. Zonder na te denken en te meten gat geboord en messing buisje erin gelijmd. Meteen maar even voor de rollerbal ook het hout klaar gemaakt. Wit met zwart en zwart met wit. Het ebbenhout (ik heb er een haat liefde verhouding mee) heel voorzichtig laagtoering geboord. Alles zonder problemen. Ja nu nog wel. Het andere hout (snoei afval uit de tuin) ook geboord en gelijmd. Na een goede droogtijd van een paar weken vanochtend aan de slag gegaan. Ik heb geen close end mandrel dus het is altijd even een beetje proberen om het een en ander goed op te spannen d.m.v. klauwplaat boor en tegencenter. Nu zit er een behoorlijk verschil in hoogte tussen de centers wat ik zo veel mogelijk heb uitgevlakt met latoenkoper. Maar er zitten dus diverse afwijkingen in die elkaar kunnen versterken of opvangen. Jullie begrijpen het al ik was al snel door de blank heen @#$%^.:mad::mad: Nog een geprobeerd wederom hetzelfde. De pen bestaat uit twee ongelijke delen, en toen ben ik maar de bovenkant gaan maken van ebbenhout, opspannen tussen de centers en draaien maar. Ik vind ebben super draaien en al snel was dit stuk helemaal glad. Korrel 600 begonnen met schuren tot 2000.
De afwerking voor de eerste keer gedaan met superlijm. 8 lagen lijm erop en schuren en polijsten. Helemaal tevreden over het resultaat. Uitspannen, oei dat is wel erg dun. Wel de bushings aangehouden dus alles past goed. Boordiameter was 10mm buiten diameter net geen 11 mm dat is een dikte van het hout 0.5mm (streelt toch wel het ego om zo dun te draaien) Hoe gaat dit als de dop erop geperst word? Nu het stuk snoeihout gedraaid, dit stuk is een stuk langer en dus veel lastiger tot een volmaakte cilinder te draaien. Hol ziet er niet uit dus iets bol gelaten en met k180 de boel vlak geschuurd. Verder tot k 600 en toen met superlijm afgewerkt. Ik vind het model mooi en elegant. Heb echter een beetje twijfel of de dop het gaat houden. Boven op de dop van de pen zit de kap met clip, normaal zit onder op de dop een soort ring die klemt op de vulpen en bij deze pen niet. Als de ca lijm uithard en het hout elke keer dat je de dop erop doet iets uitzet dan ben ik bang voor schuren. Misschien hebben jullie iets aan mijn verhaal. Wil je iets meer uitdaging dan de standaard 7 mm pen probeer dit model dan eens in ebben of letterhout. De foto's:
20160612_123626.jpg
20160612_123724.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Omdat ik gemiddeld 1 op 3 loop. Een pen 3 blanks. Veel last van breuk bij boren of draaien. Ook als de pen klaar is scheurt hij vaak. Soms zelfs na een jaar.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Omdat ik gemiddeld 1 op 3 loop. Een pen 3 blanks. Veel last van breuk bij boren of draaien. Ook als de pen klaar is scheurt hij vaak. Soms zelfs na een jaar.
Ik heb al heel lang geen breuk meer gehad. Ik boor op de draaibank met de blank in speciale klauwen en de boor in het tegencenter. Dan langzaam boren. Datzelfde geldt ook voor het schuren, heel langzaam zodat het hout niet heet wordt. Met name de tropische houtsoorten zijn erg gevoelig voor breuk. Letterhout is echt een drama hiermee. Ik heb zelfs eens meegemaakt dat iemand zijn mooie houten pen op het dashboard van zijn auto had laten liggen op een zonnige dag. Die was daarna volledig in de lengte gespleten.
Ik weet niet of de koperen buis nog invloed heeft. Ik zou me kunnen voorstellen dat als deze harder uitzet bij een temperatuursverhoging deze de schuldige is en het hout kapot drukt.
Wie is in deze materie beter onderlegd?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ja Pieter die bekken voor mijn chuck staan op mijn verlanglijstje. Boren doe ik zo langzaam mogelijk. Alles gedraaid en geschuurd op een 600 toeren.
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Ik denk dat idd zo als je zelf al aangeeft wim het probleem vooral zit in het punt dat je centers niet exact uitgelijnd kunnen worden. Zo als je zelf weet draai je soms tot 1 of 2 mm dik dus dan is het een groot verschil als je een trilling hebt in je mandrel en als je dan maar 0.5 mm overhoudt aan een zijde van de pen tube door de trilling dan zal dit gevoelig zijn voor scheuren tijdens of na het draaien.
Denk dat wanneer je dit kunt oplossen je ook minder problemen gaat ondervinden van scheurvorming.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Nee Marco mijn pen mandrell tussen de centers is goed. De wanddikte is overal 0.5mm misschien een afwijking van 0.05 maar dat is ook mijn kleinste meetafstand op mijn schuifmaat. Tussen de centers heb ik het onder controle. Bij de close end moet ik deze afwijking nog onder controle krijgen. Grootste probleem is dat ik op mijn kolomboor niet zuiver recht kan boren. Ook dat kan ikbeter krijgen door het gat op de draaibank te boren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.