Natmaken van linde

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Hallo Allemaal,

Vandaag ben ik voor het eerst chip carving/ fries houtsnijwerk gaan proberen en had een beetje moeite met het snijden van het hout. Ik heb al een vraag gesteld over de correcte scherpte van het mes, maar vroeg me af hoe het zit met vochtgehalte. Ik lees allemaal verschillende dingen zoals nat maken of nat maken met een oplossing van alcohol. Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik nou kan doen om mijn pols minder te belasten?

Hieronder een foto van een oefenbord:
thumbnail_20160611_230014.jpg

Alvast bedankt!
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Deze heb ik ondertussen al een aantal keer bekeken, het lijkt er toch echt op dat iedereen die aan het carven is er veel makkelijker doorheen komt. Misschien moet ik eens proberen een cursus te vinden, enig idee waar ik zoiets zou kunnen doen?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Allemaal,

Vandaag ben ik voor het eerst chip carving/ fries houtsnijwerk gaan proberen en had een beetje moeite met het snijden van het hout. Ik heb al een vraag gesteld over de correcte scherpte van het mes, maar vroeg me af hoe het zit met vochtgehalte. Ik lees allemaal verschillende dingen zoals nat maken of nat maken met een oplossing van alcohol. Zou iemand mij kunnen vertellen wat ik nou kan doen om mijn pols minder te belasten?

Hieronder een foto van een oefenbord:
Bekijk bijlage 49337

Alvast bedankt!

Hallo Blackunknown,

het kerfsnijden ( Chip carving in het Engels) is een volkskunst. Die mensen hadden geen vochtmeter en waren ook niet bezig met alcohol op hun hout te smeren. Vaak deden boeren het tijdens verloren uren in de winter. Alle technieken waren eenvoudig (enkel een paar mesjes en slijpgereedschap) maar vroegen de nodige inspanningen en tijd om de handigheid, motoriek te verwerven. Ambacht is als muziek en sport: er moet hard en lang getraind worden.
Je hebt de reeds de eerste 6 vierkantjes met diagonaal erin gemaakt, nu nog een "aantal kilometer".
In werkelijkheid gaat het gelukkig wel wat sneller, meestal gaat het na een paar van deze paneeltjes (wel helemaal afgewerkt) al een heel stuk beter. Hangt heel vel af van de zelfkritische houding tov eigen werk.
Kerfsneden worden soms ook gebruikt als inleiding in een houtsnij- en houtbeeldhouwopleiding. Dan wordt het met beitels en gutsen gedaan met als doel de beitel en gutsen te leren sturen. Het doel is daar niet om kerfsneden te maken, welke normaal met messen gebeuren ; maar kerfsneden worden een middel tot het nauwkeurig beitels sturen.


groeten,
Ornament

opleiding houtsnijden
 
Het kan zijn dat de manier van vasthouden van het mes verkeerd is ! Het is erg belangrijk de juiste techniek toe te passen. Veelal is de hand die het mes vasthoud niet degene die de kracht overbrengt in de snede. Je ziet (en dat doe ik zelf ook) dat eigenlijk altijd de andere hand zorgt voor de kracht en nauwkeurigheid van de snede.
Door veel, ja heel veel oefenen ontwikkel je bijna van zelf de juiste techniek. Doe je het verkeerd kost het veel kracht en ontwikkel je vaak een pijnlijke stress factuur in je hand.
Mijn linker duim is bij het snijden veel belangrijker dan mijn rechter hand. Ook al ben ik rechtshandig !!!!

Veel oefenen en kies het juiste mes !!!. Dit is altijd een erg persoonlijke keuze . Kijk maar eens naar het verschil van mes tussen bv Flexcut en Kirschen.
Dus ook daarin kan het zitten.
Zelfs je lichaams houding t.o.v het te snijden object bepaald hoe gemakkelijk en ontspannen je kunt snijden.
Het voorbeeld op de foto is echt zo slecht niet voor en eerste keer . Wees niet te kritisch op je eigen werk. Maak het geheel af en laat het dan aan een ander zien. Kijk dan naar de reactie en je weet meteen wat ze er van vinden .

Groet Edwin
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Bedankt voor de tips! Ik ben met heel veel kracht zetten en moeite verder gegaan en heb het volgende weten te realiseren. Helaas zijn de rechte lijnen langs de zijkant niet zo goed gelukt. Ben nog steeds zoekende naar wat ik nou fout doe, maar misschien kom ik daar nog wel achter? Zoals in een andere post beschreven denk ik dat ik het mesje niet scherp genoeg krijg.

thumbnail_20160615_091257.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet dat sommige Duitse productiedraaiers voor sommige producten half-nat lindehout gebruiken.

Maar, net zoals hout langzaam droogt, is 'nat maken' niet gelijk aan 'nat hout'. Even een nat lapje er overheen maakt het hout direct onder het oppervlakte niet nat, net zoals een net omgezaagde boom na 24 uur van binnen nog kletsnat is.

Je zou kunnen proberen of het beter gaat als je het hout lang in water legt (4 weken? 2 maanden?) of zelfs in kokend water legt (uren?) of gewoon vers lindehout ziet te vinden.

Voor rechte lijnen kan ik me voorstellen dat je eerst een rechte lijn inkrast en daaruit gaat snijden.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Neem voor de rechte lijnen een stalen lineaal waar je eerst een snede langs maakt, dan heb je in ieder geval een referentie.
Wat ook wil helpen om overzicht te houden is door niet eerst één ding helemaal te doen maar eerst de snedes licht uit te zetten en af en toe even kijken of alles in verhouding klopt.
Zo neem je even afstand van je werk en overzie je het geheel weer even.
Ook in het eerste werk zie ik dat je telkens één hoekje uitwerkt waardoor ze niet in één lijn komen.
Eerst je tekening strak in één geheel opzetten met doorgaande lijnen met een scherp potlood.
Dan eerst het vierkant in één geheel snijden, dan kan je met hele lichte snedes over de hele lengte binnen het vierkant vlak langs de potloodlijnen langs de lineaal alle randen van de hoekjes aangeven zodat je een begrenzing van de vormen krijgt en dan pas verder in de details ( de hoekjes uitsnijden) dan krijg je mooie evenwijdige lijnen over je hele werk.
Natuurlijk niet doorgetrokken snedes maar daar waar de lijnen elkaar kruisen blijf je vanaf.
Ik zeg dit maar even voor de zekerheid voordat je lange doorgetrokken snedes maakt en je hout kan weggooien.
Dus eerst snij je licht alle hoekjes uit en dan ga je ze verder uitwerken, zo werk je systematisch en krijg je meer alles gelijk.
Je kijkt altijd naar de rest zo nu en dan en vergelijkt zodat ze allemaal een beetje hetzelfde worden
Dan zal je zien dat het al meer één geheel gaat vormen.
Als je het wat meer hebt gedaan krijg je vanzelf een beter gevoel voor de juiste verhoudingen onderling.
En natuurlijk begint het met scherp gereedschap.
Voor de rest ben je goed bezig vind ik.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bedankt voor de tips! Ik ben met heel veel kracht zetten en moeite verder gegaan en heb het volgende weten te realiseren. Helaas zijn de rechte lijnen langs de zijkant niet zo goed gelukt. Ben nog steeds zoekende naar wat ik nou fout doe, maar misschien kom ik daar nog wel achter? Zoals in een andere post beschreven denk ik dat ik het mesje niet scherp genoeg krijg.

Bekijk bijlage 49433

Is toch helemaal niet slecht voor een beginner! Integendeel!!!
Je moet jou werk niet vergelijken met iemand die jaren ervaring heeft. Je moet je materiaal en gereedschap leren kennen en blijven oefenen
 

Blackunknown

Nieuw lid
11 jun 2016
15
0
Handige tips Willem, ik ga dat zeker even proberen! Ik heb inderdaad wat moeite met het consequent uitvoeren van alles. Bedankt!

Coko, je hebt zeker gelijk. Wilde al veel te snel veel te veel merkte ik. Het gaat gelukkig nu prima! Bedankt voor de motivatie!
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi,

wat late reactie.... Voor een curses houtsnijden kun je evt. contact pone men met Jan van Harskamp in Zetten, Houterij de Specht. Een zeer praktisch ingesteld iemand.

Misschien treffen we mekaar daar. Groeten, Hans van Wijk
 

davepk

Actieve deelnemer
29 jan 2016
43
0
Zonhoven, België
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in een degelijke cursus en mocht die iemand in het zuiden van het land wonen: in België kun je bij Syntra voor een paar honderd euro een hele goede opleiding volgen. Dit is er één die in o.a. Hasselt gegeven wordt. Ik zie dat er voor dit jaar nog geen data gepland staan, maar je kunt al eens informeren. Die cursus wordt gegeven door Patrick Damiaens, google zijn naam maar eens.
http://www.syntra-limburg.be/opleidingen/hout-ornamentensnijder-hoog-relief
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.