Houtrot repareren

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Hoi,

Ik heb een bestelwagen met een opbouw carrosserie, gemaakt van polyester sandwich met multiplex er tussen.

Aan de bestuurders kant zaten kieren tussen het raamkozijn en het raam, dus ik verwijder het raam en ik zie dat het multiplex tussen de polyester door lekkage is gaan rotten. Zie rode gedeelte foto's.

20151009_132834.jpg

Nu ben ik bezig om zo veel rothout te verwijderen, alleen de diepe gedeeltes zijn moeilijk schoon te krijgen, heeft iemand daar nog tips voor.

Mijn plan is om het zo schoon mogelijk te krijgen, daarna het te behandelen met alabastine houtrotstop, en dan de ondiepe gedeeltes te vullen met epoxy plamuur, alleen de diepe gedeeltes (rechterstuk foto) word een probleem, waar ik aan dacht was op wbp multiplex stroken rondom in te smeren met epoxy plamuur en dat in de diepe stukken te plaatsen en daar na de randen op te vullen epoxy plamuur.

Is dit een goede manier om dit probleem op te lossen?

groeten

Henkie
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Je kan met een schietbeitel de diepere delen schoon hakken
Je oplossing met multiplex in de epoxy drukken is prima zolang de epoxy plamuur blijvend flexibel is zoals dry flex
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Je kan met een schietbeitel de diepere delen schoon hakken
Je oplossing met multiplex in de epoxy drukken is prima zolang de epoxy plamuur blijvend flexibel is zoals dry flex


Dankjewel, maar waarom moet ie flexibel zijn? het oorspronkelijke hout is toch ook niet flexibel?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Losse prut kun je ook met een hogedrukspuit verwijderen.

Epoxy moet flexibel zijn omdat hout dat ook is (zet uit / krimpt n.m. lichtvochtigheid varieert). Als de vulling star zou zijn zou die bij krimpen van de omgeving los gaan zitten en er mogelijk uitvallen.

Houtrotvuller van bijv. de fabrikant met de oranje verpakkingen is ook flexibel.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Uniprime wbp multiplex zou toch niet moeten werken en als je het volledig in smeert met plamuur dan geef je toch niet de kans om te krimpen of uitzetten?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Uniprime wbp multiplex zou toch niet moeten werken en als je het volledig in smeert met plamuur dan geef je toch niet de kans om te krimpen of uitzetten?

Dan test je dat door twee stukjes Uniprime op elkaar te plakken en rondom in te smeren met plamuur en dat na uitharding een half uurtje in een oven van 80 graden te bakken. Ik denk dat je twee stukjes Uniprime en heel veel stukken plamuur terugvindt in de braadslee. En voor de sceptici: deze simulatie lijkt in de verste verte niet op een 'real life' sim zoals testinstituten die doen; daar gaat het er heel wat extremer aan toe.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Een harde plamuur zal gaan scheuren en door trilling verbrokkelen
Omdat in dit geval het geen kant op kan kan je toch hiervoor kiezen
Zelf zou ik een paar tientjes meer uit geven
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Zodra plamuur gaat scheuren komt er vocht tussen en gaat het proces steeds sneller. Hoe sneller een plamuur uithard Hoe minder goed in buitentoepassingen. Kies voor een product dat een minimale uithardingstijd heeft van 4 uur bij 20 graden. 16 uur is nog beter. Vaak wacht ik nog een stuk langer voordat ik ze ga schuren.
 

Henkie

Actieve deelnemer
13 jul 2011
108
3
Bedankt allen voor het uitleg.

Ik nam aan dat epoxy hars na uitharden niet zo kunnen scheuren of brokkelen, het word toch ook voor reparatie van boten gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.