Weer een werkbank!

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

Ondertussen ben ik al een tijdje met steeds groeiende belangstelling dit forum aan het volgen. Mijn interesse in houtbewerking werd al een hele tijd geleden aangewakkerd, helaas ontbreekt me de tijd (kinderen, werk, bouw, ...) om hier de tijd aan te besteden die ik zou willen. Ik ben met hulp van mijn vader toch aan een (meer maanden-)project begonnen: de bouw van een werkbank.
Mijn huidige werkbank in de kelder werd gemaakt met reststukken van balken en multiplex. Op zich een stevig geheel, maar als ik wil beitelen of kloppen, dreunt zowat het hele huis. Niet ideaal met twee kinderen die in dromenland liggen. Daarom wou ik een stevigere, solide, losstaande bank maken.

Omdat we toch nogal onervaren zijn, hebben we het voorlopig op goedkoper naaldhout gehouden. Ik zal proberen te zijner tijd wat foto's te posten.
Ondertussen hebben mijn vader en ik ook heel wat geïnvesteerd in deftig materiaal!

Om te beginnen: een mooie, zeer goede kolomboor:
IMG_3498.jpg
(foto's van de frees en zaagtafel volgen later)

En dan het begin:
Balkjes die uiteindelijk het blad gaan vormen
IMG_3496.jpg

Poten + 'grondplaat' gemaakt.
IMG_3495.jpg

Ondertussen zijn de planken voor het bovenblad gezaagd en geschuurd.

Ik ben nu bezig met de korte verbinding tussen de twee poten. Dit gaat in heuse pen en gat verbindingen uitgevoerd worden.
Hierbij heb ik een eerste vraag als beginneling: hoe lang is de pen optimaal? 1/3e in de poot, halfweg de poot, helemaal erdoorheen...? Zijn er bepaalde 'regels' of 'afspraken' over te gebruiken verhoudingen?

Mijn vader wou een doorgaande pen en gat verbinding maken, mét een wig. Ik weet niet of dit veel bijbrengt bij de stevigheid van het geheel?

Alvast bedankt voor hulp en tot (hopelijk) snel
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Doorgaand met een wig is supersolide, maar oogt minder strak. Ik zou eens een avondje op YouTube grasduinen om te zien hoe anderen het gedaan hebben - er zijn letterlijk honderden filmpjes (wat het wel weer moeilijk maakt om het in 1 avond te doen…).

Aardige YT-ers over dit onderwerp: Christopher Schwarz (ook auteur van boeken over werkbanken), DavidBarronFurniture (handige werkwijze verbindingen door lamineren), Tom Fidgen, Paul Sellers (goede serie over simpele bank maken), Jay Bates.

Plus de zoek-functie gebruiken…
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
De pendikte is over het algemeen 1/3 van de houtdikte en 3/4 lang bij een gesloten pen- en gatverbinding. Bij een gesloten pen en gat verbinding is het wel noodzakelijk om het gat 2mm dieper te maken dan de pen lang is i.v.m. overtollig lijm. De pen zelf begint 2mm vanaf onder gemeten en begint vanaf 1/4 van de overgebleven lengte als van boven wordt gemeten. Wat stevigheid betreft zal je geen verschil merken tussen een open of gesloten verbinding, een gesloten verbinding oogt echter wel strakker dan een open verbinding maar het is maar net wat je mooier vindt, het zelfde geldt ook voor die wig.

Een doorgaande verbinding met wig is misschien solide, maar het zelfde geldt voor een normale pen- en gatverbinding.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik kan het mis hebben, maar een wig word toch altijd verlijmt? En zelfs zonder lijm lukt het bijna niet om deze er zonder schade weer uit te halen.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben bang dat er een begripsverwisseling heeft plaats gevonden.
Bert Vanderveen denkt waarschijnlijk aan een doorgestoken pen zoals bij kloostertafels waarbij een wig door het uitstekende deel gaat. Dat zal voor het bevestigen van de staanders aan de voeten wat lastig gaan want de ruimte voor een wig is niet aanwezig.
jelmer denkt aan een niet doorlopend gat met naar de brede kant uitlopende zijden. In de pen komen één of twee zaagsnedes. Daar worden wiggen in gestoken. Door de balk in het gat te slaan drukken de wiggen de zijkanten van de pen klem tegen de uitlopende zijkanten van het gat. Met of zonder lijm komt dat niet meer los zonder beschadigingen.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik ben bang dat er een begripsverwisseling heeft plaats gevonden.
Bert Vanderveen denkt waarschijnlijk aan een doorgestoken pen zoals bij kloostertafels waarbij een wig door het uitstekende deel gaat. Dat zal voor het bevestigen van de staanders aan de voeten wat lastig gaan want de ruimte voor een wig is niet aanwezig.
jelmer denkt aan een niet doorlopend gat met naar de brede kant uitlopende zijden. In de pen komen één of twee zaagsnedes. Daar worden wiggen in gestoken. Door de balk in het gat te slaan drukken de wiggen de zijkanten van de pen klem tegen de uitlopende zijkanten van het gat. Met of zonder lijm komt dat niet meer los zonder beschadigingen.

indd en wij bedoelen het tweede. Want de poot van de bank komt aan de lange zijde gelijk met de voorkant van het blad. Dan heb je altijd een uitstekende pen (met wig) en dat lijkt me niet zo handig.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ondertussen zijn we enkele maanden verder en heb ik toch enkele uurtjes kunnen werken. De verbindingen zijn nog erg slordig maar dit project is dan ook puur voor het leren. Het hout is zo zacht dat het erg snel splintert. Mijn zaag en beiteltechniek is nog niet recht genoeg om luchtdichte strakke verbindingen te maken. Het geheel voelt wel redelijk stevig aan. Misschien gaan we op sommige plaatsen toch nog met toogpennen werken.

20161126_130942.jpg

20161126_130952.jpg

20161126_131017.jpg

20161126_131026.jpg

20161126_131048.jpg
 
Laatst bewerkt:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik ben nog aan het twijfelen hoe ik de bovenkant ga afwerken: met lijnolie of met iets 'stevigers'? Mijn vader sprak van 'Linitop'...dat is iets wat je ook in de lokale DHZ zaken kan vinden.
Iemand bekend met dit laatste? Tips over de afwerking zijn zeer welkom!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Mijn idee is een olie of was, want werkbanken worden gebruikt, als je er een vernis of verf achtige laag op brengt kan de laag beschadigen door gebruik. Als je na een paar jaar de werkbank goed gebruikt hebt dan kun je de beschadigingen uit schaven en opnieuw olieen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Nog een kleine tip tegen je "geluidsoverlast", je kunt rubber tegels onder de poten leggen, of wat minder dik: rubberen anti trilling mat voor onder een wasmachine.

Mooie werkbank trouwens, herinnert me weer aan mijn onafgemaakte project :p
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Nog een kleine tip tegen je "geluidsoverlast", je kunt rubber tegels onder de poten leggen, of wat minder dik: rubberen anti trilling mat voor onder een wasmachine.

Mooie werkbank trouwens, herinnert me weer aan mijn onafgemaakte project :p

Dankjewel! Die rubbertjes zitten er onder!! :eek:)
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Als je verbindingen nog demontabel zijn kan je nog toogpennen toevoegen. Als je die doorlopend maakt kan je zelf de verbinding demontabel houden. Je moet dan de gaten in de pen een paar mm verder naar buiten plaatsen dan de gaten in de poot. Zo trek je met de pennen de verbinding dicht. Vanaf de andere kant kan je ze er dan weer uit slaanaar.

Groetjes Tom
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Afwerken altijd met olie want dat trekt er lekker in en beschermt op die manier goed.
Lakken doe je met meubels maar op je werkbank ligt gereedschap en wordt gewerkt dus niet lakken anders heb je na 2 dagen krassen.
Koop wel goede meubelolie want dat spul uit de supermarkt (bijv Johnson) is net water, zelf gebruik ik Revol 30 da's echt hele goede olie.
Ik heb m'n werkbank trouwens nooit in de olie gezet.
Mooie robuuste werkbank, echt zoals ze in de boekjes staan
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.