De bouw van mijn Pizzaoven / Houtoven

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Kom dit leuke draadje opeens tegen! Toxiq, je kan het niet laten om geen grote projecten te doen he ;) Zelf een draaibank en nu een pizzaoven bouwen. Wel respect hoor! Zou er zelf niet aan durven te beginnen.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Wat ik wel zou kunnen doen is de tegels zo monteren dat ik deze nog los kan krijgen als het over enkele jaren toch niet mooi is, dan is er geen man over boord

Goed idee en een bb mag er gebruikt uitzien..


goede tip, ik zal het ook zo doen, gewoon proberen als de kosten niet zo hoog zijn. wellicht slechts in het center van de tegel verlijmen of misschien zelfs helemaal los leggen en insluiten.
Andere materialen die je kan overwegen zijn bijvoorbeeld (draad)glas en bijvoorbeeld ook zachtere materialen die je bewerkt met bijvoorbeeld epoxy.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Platen gewoon vastleggen. Als ze lelijk worden fijne diamantschijf op de slijptol en poetsen tot ze weer mooi zijn. 3 cm dikte slijp je niet zo snel op. dorpels en waterslagen worden er ook van gemaakt en die liggen ook al 100 jaar buiten. Zuur zie je wel maar met de sterkte van azijn maak je het niet meer mee dat hij op raakt. Schoonmaken met zoutzuur 98 % raad ik je dan wel af, dat bruist een beetje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.038
2.575
Voor blinkend schoon, zou ik het wat verdunnen. Als je iemand kwijt moet zou ik het puur gebruiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na een rondrit door NL (flevoland, mill, Vlissingen, flevoland) zat ik na 12 uur weer op de bank
Auto volgeladen (10 platen 100 x100 3 Chinees leisteen (weet het nu zeker) en een lading vuurvaste stenen
Er is wel wat poetswerk nodigitale en impregneren met iets, maar ach....voor 13 euro per stuk :)

Ik kreeg assistentie van Pow (paul) toffe gast met een nog veel toffere werkplaats !!
Paul, nogmaals dank !

Klopt hb, maar hier was ik vorig jaar al aan begonnen
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Thanks, zie je maandag !

VRAAGJE:
heb dus een lading steen opgehaald maar ook een lading vuurvaste stenen
die man had ook nog een stapel stenen staan waarvan hij beweerde dat die vuurvast waren en die mocht ik zo meenemen (altijd goed)

De stenen zijn wit, iets groffer/poreuser dan de vuurvaste chamotte stenen die ik heb en zijn vooral veel lichter van gewicht

Kent iemand dit soort steen, want ik heb geen zin om ze weer uit te moeten hakken omdat het toch niet goed was :(

20170413_092307.jpg

20170413_092313.jpg
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dat zijn isolatie stenen. Worden aan de buitenkant van de vuurvaste stenen gemetseld.
Zo worden grote industriële ovens in ieder geval gemetseld
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Super
Heb ze gevonden
kunnen zelf nog hogere temperaturen verdragen dan normale chamotte stenen
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
ik ben wel benieuwd wanneer de eerste pizza de oven in gaat... wanneer is de grand opening?
Tegelijk met het aanslingeren van THE BEAST denk ik. Tegen beide een fles champie gooien en een behouden vaart toewensen.
Daarna party voor allen die meegeholpen hebben en deze draadjes gevolgd hebben.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
O Peatey;242815 Daarna party voor allen die meegeholpen hebben en deze draadjes gevolgd hebben.[/QUOTE zei:
\
Kijk eens hoeveel er deze draadjes gevolgd hebben. Meet achtertuin op, Reken uit hoeveel cm2 iedereen dan nog heeft om nog te kunnen staan. Vraag hier en daar offertes aan voor het afhuren van een evenementen terrein.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er word inmiddels weer vrolijk doorgewerkt aan de pizzaoven, gisteren nog wat metselwerk gedaan, ik hoop ergens volgende week te kunnen starten met de koepel
Het eea is weers afhankelijk...

Party voor allen die het draadje hebben gevolgd ?? dan denk ik dat half ww hier straks op de stoep staat
Heen en weer lopen met pizza's is ook geen oplossing
Maar, als pieter nou eens het goede voorbeeld geeft, een bbq te organiseren voor ieder die zijn Lintzaag draadjes heeft gevolgd (zijn er ook aardig wat) dan kan ik de kunst een beetje afkijken :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.