De bouw van mijn Pizzaoven / Houtoven

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eerlijk gezegd, ik weet het nog niet
roostertje in de deur oid
of ergens een rand onder het blad met een ventilatie kanaal

Komt wel goed als het zover is
 
P

Pel

Guest
@Toxiq, als je weet waar een bovenblad, of waar een schap of een la komt, is het misschien slim om houten klosjes in te metselen, dan krijg het straks ook mooi vast met hout schroeven?

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Aan gedacht maar als dat ooit vervangen moet worden zit het vast in het steen/cement
Daarom heb ik besloten latjes te schroeven waar nodig (voor la geleiders bijv) dan kan ik gedurende het hele project nog van plannen wijzigen (en dat doe ik nog wel eens ;-))
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nou vandaag weer wat voortgang gemaakt
Door de vakantie is er de afgelopen 6 weken weinig tot niets gedaan
Vandaag heb ik de vloer voor het werkeiland, de vloer van de pizzaoven (dus waarop de oven gebouwd word) en de vloer van de rookkamer van de bbq/smoker gestort
Ik zal zo een paar plaatjes posten
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vorig jaar door regen en kou de werkzaamheden gestaakt maar nu weer lekker bezig
Het betonnen blad van het werkeiland ligt er op en dat moet afgewerkt worden
we zouden graag een natuurstenen blad toepassen

En daar kan ik wel hulp gebruiken
Als ik tegels koop van 100x100 dan heb ik weinig verlies én slechts een paar naadjes die wat ons betreft acceptabel zijn
Maar welke steensoort

Ik had ergens mooie tegels gevonden maar de verkoper verteld mij dat ze minder geschikt zijn, zouden vettigheid opnemen
Ik ben geheel niet thuis in deze materie, ik vind bijv. wel dat belgisch hardsteen een kalksteen is en kalksteen klinkt als, kan vet opnemen

De reden waarvoor we tegels wilde gebruiken is dat het prijstechnisch nog betaalbaar is
Kan iemand mij een tip geven welke tegel meer/minder geschikt is, soort, prijs per m2
Donkere tegels zullen vettige vlekken al veel minder opvallen dan lichte tegels lijkt me ?
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Belgische hardsteen kan wel maar dan enkel in gepolijste uitvoering, ze zijn dan idd bijna zwart en zullen nauwelijks vettigheid opnemen,
echter helemaal uitsluiten dat de tegels 'iets' op nemen ziet er niet in.
Beter is te kiezen voor graniet (ook in gepolijste uitvoering) maar je zal dan genoegen moeten nemen met een kleinere maat tegels dus wat meer naadjes.
De naadjes kunnen echter ook met een ingekleurde specie gevoegd worden zodat ze veel minder opvallen.

Graniet uit een stuk kan natuurlijk ook maar dan moet er behoorlijk met de geldbuidel gerammeld worden.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Vorig jaar door regen en kou de werkzaamheden gestaakt maar nu weer lekker bezig
Het betonnen blad van het werkeiland ligt er op en dat moet afgewerkt worden
we zouden graag een natuurstenen blad toepassen

En daar kan ik wel hulp gebruiken
Als ik tegels koop van 100x100 dan heb ik weinig verlies én slechts een paar naadjes die wat ons betreft acceptabel zijn
Maar welke steensoort

Ik had ergens mooie tegels gevonden maar de verkoper verteld mij dat ze minder geschikt zijn, zouden vettigheid opnemen
Ik ben geheel niet thuis in deze materie, ik vind bijv. wel dat belgisch hardsteen een kalksteen is en kalksteen klinkt als, kan vet opnemen

De reden waarvoor we tegels wilde gebruiken is dat het prijstechnisch nog betaalbaar is
Kan iemand mij een tip geven welke tegel meer/minder geschikt is, soort, prijs per m2
Donkere tegels zullen vettige vlekken al veel minder opvallen dan lichte tegels lijkt me ?

Op MP kun je regelmatig een gratis of goedkoop granieten werkblad vinden.
Je kunt dan uit 2 stukken je eiland maken (vaak 62cm diep)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik zou graniet nemen. Je kent onze huiskamertafel, die is van gebrand graniet en is afgewerkt met een of ander spul (naam even kwijt). Wordt daarmee ook jaarlijks onderhouden.
Bij een hardsteenhandel zou je zelfs het blad op maat kunnen laten maken. Dan heb je helemaal geen voegen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat kan inderdaad, maar aangezien het werkeiland maar een klein deel van het totaal is, de buitenkeuken zelf is een L vorm van 4x3 meter en een schuin stuk er in, daar zou ik al snel 6 tegels nodig hebben, dat word en prijskaartje waar ik niet eens wil denken, het moet wel leuk blijven
vandaar het idee van de losse tegels

Losse/oude bladen heb ik ook aan gedacht hans, maar vind ze maar in de zelfde kleur en dan moet de keuken ook nog, dat word niks

Zou je min of meer poreuse stenen (zoald belgisch hardsteen) niet kunnen behandelen met iets, bijv zelf verzadigen met een olie ?
wat zou dan geschikt zijn voor buiten ?
1 of 2x per jaar insmeren lijkt me geen probleem
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ik zal vanmiddag eens kiken of ik het blikje kan vinden. Ik ben erg immobiel op dit moment vanwege een knieoperatie van vorige week. Als ik de zolder op moet gaat het niet lukken.
Dit spul wordt ook gebruikt op grafzerken om de steen te beschermen tegen weer en wind. Verwering wordt zo tegengegaan en er kan niets binnen dringen.
 

Willy83

Actieve deelnemer
11 okt 2015
43
0
je heb volgens mij van die beton sealers. op YT zie je ook vaak dat die gebruikt worden voor betonprojectjes. Zoals de naam al verklapt seal je de poriën en kan je dan de steen gewoon afnemen zonder dat er vet of iets intrekt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
graniet lijkt me prima. Ik zou vooral gaan zoeken op 'rejects', aanrechtbladen die afgekeurd zijn vanwege zaagfouten of onvolkomenheden in het materiaal. DIe kun je vaak voor een prikkie scoren. Als wat je nodig hebt kleiner is dan een 'normaal' aanrechtblad...

Mijn vloersteen in de oven is van zo'n stuk reject aanrechtblad.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
klinkt goed henk, maar ik denk dat de keuken veel groter is dan wat ze normaal gebruiken voor een keuken
de keuken is al 100cm diep

bijgaand een tekening, links is de grill (daar komt dus geen blad, 70x120cm) cirkel is de pizza oven
ik heb het even uitgezet met wat staven betonijzer die ik heb (het geheel in vakken verdeeld) ik zou 8 tegels van 100x100 nodig hebben

buiten-keuken.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
graniet lijkt me prima. Ik zou vooral gaan zoeken op 'rejects', aanrechtbladen die afgekeurd zijn vanwege zaagfouten of onvolkomenheden in het materiaal. DIe kun je vaak voor een prikkie scoren. Als wat je nodig hebt kleiner is dan een 'normaal' aanrechtblad...

Mijn vloersteen in de oven is van zo'n stuk reject aanrechtblad.

Hoi Henk, begrijp ik het goed dat je dus ook het vuurtje stookt op een granietplaat? En dat dus goed gaat met hoge temperaturen en krimpen/uitzetten?
Ik overweeg ook zo'n ding te bouwen en dat is wel interessant want dan krijg je een mooi vlakke vloer.
Foto?
gr. Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.