De bouw van mijn Pizzaoven / Houtoven

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jaja...het mag van mijn vrouwtje, er komt een échte pizzaoven
Ik zal natuurlijk wel wat plaatjes posten maar heb vooral vragen
Omdat we hier met een grote groep handige mannen/vrouwen zijn hoop ik dat er hier mensen zijn die mij verder kunnen helpen

Ik ben dus aan het zoeken naar materialen, nu staat marktplaats er vol mee, dus waarom duur doen als je ook voor een koopje een leuk restant kan bemachtigen....

Op MP komt ik oa. tegen VUILWERK METSELSTENEN
Wat moet ik mij hier bij voorstellen ? zijn dat stenen die je gebruikt daar waar je ze niet meer ziet ofzo ? (dus geen mooie stenen)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Volgens mij zijn vuilwerk metselstenen bakstenen die uit een gebouw of muur gesloopt zijn en waar nog veel specieresten op zitten.
Voor een oven heb je vuurvaste stenen en vuurvaste cement nodig.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Volgens mij zijn vuilwerk metselstenen bakstenen die uit een gebouw of muur gesloopt zijn en waar nog veel specieresten op zitten.
Voor een oven heb je vuurvaste stenen en vuurvaste cement nodig.

Vuilwerk stenen zijn stenen met een mindere, visuele, kwaliteit welke gebruikt worden voor onderdelen die niet in het zicht komen. Bijvoorbeeld het binnenspouwblad welke voorzien wordt van stucwerk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik hoorde dat vuilwerk stenen niet alleen , zoals hunto al vermelde, niet recht zijn maar ook vaak veel langer in de oven gelegen hebben. Hierdoor harder en beter bestand tegen hitte.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Dat zijn officieel stenen met een schoonheid foutje.
maar die bestaan eigenlijk niet meer omdat het bakproces tegenwoordig te goed is.

Wat de verkoper op markplaats er mee bedoeld moet je vragen.
stenen met scheurtjes ed. zou ik overigens niet voor een oven gebruiken.
 
P

Pel

Guest
Je hebt schoon metselwerk en vuil metselwerk, schoon metselwerk het woord zegt het al, is metselwerk wat in het zicht komt en gevoegd wordt. Vuil metselwerk wordt meestal gestuct of is metselwerk bijvoorbeeld op een zolder wat niet zo mooi hoeft te zijn, echter de muren zijn natuurlijk wel recht.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De stenen zijn niet bedoeld voor de oven, hier worden charmottestenen voor gebruikt
Waar ik het nu over heb is voor de onderbouw (3,20 x 4,50 L-vorm)
Die site ken ik Rendew, jammer dat het forum daarvan volledig verdwenen is, stond veel goede info op

Een aantal van de advertenties die ik tegenkwam hadden nieuwe vuilwerk metselstenen, zullen dus wel met een schoonheidsfoutje zijn, voor de onderbouw moet het wel een beetje smoel hebben, dus ook mooi zijn

Alvast bedankt heren

Voor de liefhebbers wat plaatjes

P1020605.jpg
Aan het begin van de dag zag het er nog zo uit

P1020610.jpg
Vrouwlief zette haar spierballen in om dit boompje te vellen, en dat lukte ;)
Voor onze woefies een teken om te kijken of ze ook spelen wilde

P1020616.jpg
Aan het einde van de dag zag het er zo uit
Nog een klein beetje schepwerk en de klimop nog wat kortwieken dan kan de bekisting gemaakt worden en beton gestort worden
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het forum was ook van dezelfde Rick hij heeft in zijn tuin ook zelf een houtoven gebouwd voorheen gaf ie ook cursussen over het bouwen van de ovens .
Daar heb ik samen met edwin en rick in gebakken enne dat is hartstikke tof helaas gaat dat niet op 3 hoog ik amsterdam .
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Is zeker tof, we hadden elkaar natuurlijk al gepot op dat forum
Weet jij eigenlijk waarom dat ter ziele is gegaan, erg jammer
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Met een beetje mazzel is het morgen droog en kan de laatste troep weggehaald worden en kan begonnen worden aan de vloer
En dan zit ik wel met een paar vragen


1. ik zit straks zo een 10cm onder straat niveau, dat heb ik gedaan omdat het me beter lijkt een zandbed aan brengen waar ik de vloer op ga storten
Wat voor zand gebruik je hier voor

2. hoe dik maak je die laag van het zandbed, ik zat zelf aan 10cm te denken
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Dag toxiq,

veel succes met je project. Ik heb vorig jaar ook een pizza oven gebouwd. Was veel werk maar superlekkere pizza's en brood. De onderbouw gemetst en dan een kit van fornino genomen . Daarond dan een bakhuisje gemetst. Als je foto' s wil van het bouwproces kan ik die doorsturen naar je.
groeten,
jean
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Jean,

Tof ! foto's en alles wat je hebt ontvang ik graag, ik stuur je een PB met mijn email adres

Het idee begon als alleen een pizzaoven, het is inmiddels gegroeid tot een buitenkeuken van 4x3 met geintregreerde bbq met offset rookkamer
Alles word gemetseld of uit beton gemaakt, uiteindelijk natuurlijk wel wat mooie hout details op het af te maken
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Inmiddels is het bestemde stukje tuin vrij van groen en alles wat onder de grond zat

P1020639.jpg

P1020641.jpg

Nu zit ik met een vraag
de muur die te zien is op de foto is een vrijstaande muur
Ik heb geen idee hoe dat onder de grond zit, het is bij de bouw van het huis geplaatst door de bouwer (andere huizen in de straat hebben het ook)
Het zal vast wel goed zitten want het staat er reeds 15 jaar en het staat keurig waterpas, so far so good

De pizza oven maakt deel uit van een L-vormige buitenkeuken (geheel gemetseld) en ik vraag me af of het verstandig is deze aan de muur te verankeren
De fundering danwel het werkblad
Of deze juist beter enkele cm vrijhouden zodat deze appart van elkaar kunnen werken waar nodig
Mijn verstand zegt me dat de laatste het beste is, maar wellicht zijn er pro's die hier anders over denken
 
P

Pel

Guest
Als de muur op een fundering staat, mag je het m.i. gerust verankeren, als hij de laatste 15 jaar recht heeft gestaan dan zal hij de komende 50 jaar ook wel recht blijven staan.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De muur is overigens een heel stuk langer (ca 15meter)

De muur zelf zal wel blijven staan, maar als ik daar de keuken bouw en dat zal gauw een ton of 3 gaan wegen en is niet op palen gebouwd dan is de kans dat die nog wat zakt aannemelijk, wat doet dat met de muur, dat is een beetje waar ik mee zit
 
P

Pel

Guest
Het zal met dat gewicht dan ook waarschijnlijk niet nodig zijn dat je de keuken aan de muur verankerd, die blijft op zich zelf wel staan.. Voor de keuken zou ik dan wel een fundering gebruiken, ik weet niet waar je woont maar hier in Limburg hoeven maar ± 40 cm te graven en we zitten op vast grond.

Groet Pel.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Staat de muur op de scheiding met de buren..
Dan moet je er eigenlijk van af blijven of na uitdrukkelijke toestemming.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.