Waar buis voor stofafzuiging kopen?

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik woon in het Belgische Sint-Truiden en ik heb echt geen idee waar ik enigszins in de buurt buizen en bochten enzo kan kopen voor een stofafzuiging. Het gaat om buis van 100mm. 125mm zou ook gaan.
online vind ik ook bitter weinig...
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Flexibele of Metalen?
BenchWorks (al lang niet meer actief?) had de zijne gehaald bij http://www.ducomat.com/
Dat zou nog niet te ver van Sint-Truiden moeten zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In de Feldershop vindt je alle nodige onderdelen voor afzuiging. De prijzen zijn wel wat hoger. Een bocht van 90° kost maar de helft als luchtkanaal. Een meter buis van 120 mm kost 13 euro, een spiralitbuis 8 euro.
Je moet er wel rekening mee houden dat een systeem met spiralitbuizen meer drukverlies meebrengt door de gewikkelde buizen en korte bochten.
http://be.feldershop.com/be/Afzuigen/
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Iemand ervaring met kopen bij http://www.ducomat.com/ ?
Hoe is de kwaliteit van de buizen en bochten, en vooral hoe is de pasvorm (zijn de buizen mooi rond)?
Hoe vlot verloopt de levering?
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Heb uiteindelijk Afvoerbuis van 125 mm genomen. De motor heb ik aangepast zodat deze nu tegen de muur kan hangen en de filterzak hangt nu buiten in een hok.
20170106_151822.jpg
20170106_152355.jpg
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Ik heb eind vorige week een bestelling geplaatst bij ducomat en vandaag is deze geleverd.
Wij hadden buizen en bochten van 300mm nodig en dat was op andere plaatsen niet op stock hier wel, bovendien was de prijs incl. levering 30% lager als bij een andere leverancier.
Het materiaal ziet er prima uit, als alles gemonteerd is zal ik nog laten weten hoe de pasvorm is.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
Wordt PVC niet erg statisch, waardoor het stof tegen de wanden blijft plakken?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb zelf ook 100mm witte pvc buis gebruikt voor mijn afzuiging. Ik gebruik het nu zo'n 4 jaar en ik heb er geen problemen mee gehad. Je leest vaker dat het statisch word, maar ik heb nog nooit ergens gelezen/gehoord dat het ergens is mis gegaan.
 

Kris75

Actieve deelnemer
21 okt 2012
72
41
******
Ik heb zelf ook 100mm witte pvc buis gebruikt voor mijn afzuiging. Ik gebruik het nu zo'n 4 jaar en ik heb er geen problemen mee gehad. Je leest vaker dat het statisch word, maar ik heb nog nooit ergens gelezen/gehoord dat het ergens is mis gegaan.

PVC buizen voor een stofafzuiging werkt wel maar is niet zonder gevaar, en de aftakkingen zijn niet gunstig voor de lucht stroom.
Het kan wel degelijk mis gaan als er op dat moment de juiste hoeveelheid krullen/zaagsel door de buis gaat, dit geeft een statische lading die dan een
een vonk (ontlading) geeft waardoor je een stofexplosie krijgt in je buizennetwerk.
En dat wil je zeker niet meemaken want hier door ontstaat er vrijwel altijd brand.
Daarom is het ook door de brandveiligheid verboden om stofafzuigingen aan te leggen met pvc buizen,de fexibels moeten ook voorzien zijn van een ingewerkt aarding (de transparante pu flexibels zijn dit dan).
Het gaat zelfs verder dan dat, voor bedrijven dienen alle stofafzuigings installatie's die binnen zijn opgesteld aan de ATEX norm te voldoen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Tenzei je een heel tafelblad in 20 seconden tot stof weet om te toveren heb je nergens last van.
Alleen de opvangbak moet van staal zijn.
Als je een schroef of ander metaal opzuigt kan dat tegen de impeller komen en dan vonken veroorzaken.
als die in je zaagsel vallen kan er brand ontstaan.
En metalen vaten branden niet.
Daarom altijd magneten voor een vloeropzuigpunt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
PVC buizen voor een stofafzuiging werkt wel maar is niet zonder gevaar, en de aftakkingen zijn niet gunstig voor de lucht stroom.
Ik heb alle bochten in 2 x 45 graden gemaakt, en y stukken gebruikt. Het zuigt allemaal als een gek, Alles word netjes afgevoerd. Ik heb de afzuiger op zolder staan, en de langste lengte van de machine naar de afzuiger is ongeveer 8 meter, maar ik kan niet merken dat er verlies is in kracht.

En zoals 3dmazter zegt, een magneet voor je vloeropzuigpunt. Ik veeg zelf altijd eerst alles op een bult voor het opzuigpunt, en ga er dan met een sterke magneet overheen, voordat ik het opzuig.

Er zijn al meerdere discussies geweest over het wel of niet gebruiken van pvc als afzuiging. Een eindeloze discussie naar mijn mening. Ik "waag de gok" maar. :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.