Op zoek naar afkortzaag voor azobe

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Is het ook, maar als je voor weinig er een koopt (wat ook vaak weinig is, je krijgt waar je voor betaald.. ), dan is het zonde als je eigenlijk een goede allrounder wilt hebben voor de komende jaren. Vandaar de suggestie om te sparen. ;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Mee eens hoor, André ik zou ook een andere zaag in mijn Festool zetten en mijn zelfgemaakte afkorthaak gebruiken.

Fons
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Het is geen waterkering, het moet alleen grond tegenhouden.
Ik heb ongeveer een jaar gelden bekeken of ik gebruikt hout kon gebruiken.
Met steenschotten kwam ik misschien ietsje goedkoper uit, dat laatste lijkt mij veel te zwaar werk en ik zou ze verder moeten ingraven.
Gebruikt hout kon ook maar ik woon in noord Fryslân en voor bijna alle mogelijkheden komen er transportkosten bij, terwijl ik nieuw hout vrij dichtbij kan kopen en de prijs viel mij mee in vergelijking met gebruikt azobe van verder weg.
Onderschat niet de krachten van gronddruk.
Deze handelaar al gezien ? http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr
Een jaar of wat terug heb ik Azobe bij een handelaar in Ijlst gekocht, maar die zit zo te zien niet meer op Markplaats.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Oke, mijn eigen Festool zaag kan ik best gebruiken en dan met een Ecotools zaagblad er in.

Zou mijn CS55 toch naar de gallemiezen gaan: Ik heb een festool zaagtafel (modulair systeem) van ca. 15 jaar geleden. Passen de huidige modellen daar nog steeds in?

Ik zal toch eens informeren in Akkrum bij Dam handelsonderneming voor azobé. Dat is toch weer niet zo ver uit de buurt.

Ik heb nog een vraag.
Het idee is om de planken (die dus horizontaal komen te liggen) vast te zetten met bouten. Één bout per plank per paal lijkt mij dan genoeg, maar ik zou het ook als volgt kunnen doen: Een klos goed vastmaken onder de onderste plank. Alles rust daar dan op en de grond drukt de planken tegen de paaltjes. Of . . . . is dat een bezuiniging van niks en komt daar ellende van.
Zijn gegalvaniseerde bouten trouwens goed genoeg of zou het RVS moeten worden.

Zoveel vragen . . . bedankt voor het meedenken allemaal.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Oke, mijn eigen Festool zaag kan ik best gebruiken en dan met een Ecotools zaagblad er in.

Zou mijn CS55 toch naar de gallemiezen gaan: Ik heb een festool zaagtafel (modulair systeem) van ca. 15 jaar geleden. Passen de huidige modellen daar nog steeds in?

Ik zal toch eens informeren in Akkrum bij Dam handelsonderneming voor azobé. Dat is toch weer niet zo ver uit de buurt.

Ik heb nog een vraag.
Het idee is om de planken (die dus horizontaal komen te liggen) vast te zetten met bouten. Één bout per plank per paal lijkt mij dan genoeg, maar ik zou het ook als volgt kunnen doen: Een klos goed vastmaken onder de onderste plank. Alles rust daar dan op en de grond drukt de planken tegen de paaltjes. Of . . . . is dat een bezuiniging van niks en komt daar ellende van.
Zijn gegalvaniseerde bouten trouwens goed genoeg of zou het RVS moeten worden.

Zoveel vragen . . . bedankt voor het meedenken allemaal.

De CS55 ken ik niet (Google ook niet helaas), is dat de cirkelzaag? Of is het een ATF55?

Wat de zaagtafel aangaat (ik vermoed dat het een z.g.n. "moduledrager" is, de Festo(ol) BASIS): De modules passen daar wel in (BASIS en CMS modules), maar in de module voor de zaag (1A/T meestal, dat is die met de trekstang en draaiknop voor hoek- en hoogteverstelling) kan je niet de nieuwe zagen hangen. Voor bijvoorbeeld een TS55 moet je een nieuwe basisplaat hebben.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Klaas,

Ik deed het uit mijn hoofd. De zaag is een ATF 55E en ik heb inderdaad een basis 1A/T systeem. Een nieuwe basisplaat zal dus nodig zijn als ik een nieuwe zaag zou moeten kopen.
Het toeval wil dat deze zaag al vroeg in zijn bestaan een groot probleem heeft gehad. Er was een lager stuk geloof. Ik weet het niet precies meer maar ik weet nog wel dat de monteur die ik destijds aan de telefoon had helemaal verongelukt was. 'Zijn' festool, zo mishandeld. Ik wist van niks. Later is zoiets niet opnieuw gebeurd.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dan houdt ie het nog wel even vol hoor! Ik heb er 2 gehad, beide goed gebruikt toen ik ze kocht en ik heb ze ook goed gebruikt (niet mishandeld, maar ook niet gespaard door in 3 keer een azobe balk door te zagen ;)). En ze zijn nu weer in gebruik bij 2 forumgenoten waar ze het denk ik nog wel een paar jaar uithouden. :) Onverwoestbaar zijn ze. :D

De Basis tafel kan je nog hergebruiken, of je stopt de ATF weer in de module en koopt een nieuwe invalzaag op termijn. Voor nu zou ik een Ecotools blad kopen (wel de dure) en met de ATF en een liniaal het afkortwerk doen. Dan heb je dat gedaan en kan je rustig bedenken wat voor nieuw gereedschap je wilt hebben. ;)

Let wel: accessoires van het CMS systeem passen veelal niet meer op het Basis systeem (zoals afkortaanslagen e.d.), maar tweedehands is er nog wel veel Basis spul te krijgen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Geen azobe steenschotten overdacht? Geeft veel meer stevigheid.
Is er ook geen afkortzaag nodig.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
bobmartin: Met alleen steenschotten ben ik er nog niet want die moeten ook tegen palen leunen toch? Verder ben ik bang dat ze veel te zwaar zijn en . . . ik moet ze dieper ingraven. Ik moet het alleen doen.

Ik heb er trouwens aan gerekend en ik ben dan niet veel goedkoper uit. Het enige voordeel is wellicht dat het hout dikker is.

Voor iedereen die de hele thread leest: Ik heb mij vergist in de prijs van de Milwaukee. Deze kost ook € 400,00 net als de blauwe bosch. Zie 1e bericht in deze thread.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het voordeel van steenschotten is juist de samengestelde stevigheid. En ja er moet iets achter.
Het is best alleen hanteerbaar. Maar ik ben het gewend alleen werken.
Ik heb meerdere terrassen gemaakt. Ik heb een wat duurdere methode gebruikt, want het moet na twintig jaar nog staan.
Ik heb betonnen L-elementen van 40x40x40cm gebruikt en daar gehalveerde steenschotten tegenaan gebout.
Hele constructie verbonden met uitgefreesde azobe balken van 9 x 9 cm die als rand op de bovenkant rust.
2 cm azobe planken met palen zou best kunnen werken, maar de kans op naden waar grond uitspoelt is aanwezig. Dus antiworteldoek aan binnenzijde om dat te voorkomen.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
559
94
Stiens
Zo staat het met dit project.

Dag allemaal,

Inderdaad moet ik het verhaal nog afronden.

Ik kon niet besluiten en begon eerst maar wat met een handzaag. Dat ging eigenlijk best goed en ik heb uiteindelijk alles met een en dezelfde handzaag gedaan. D.w.z. afkorten en punten aan palen zagen. Het hoefde allemaal niet in een keer. De doorlooptijd was een 1/2 jaar dus het zagen was al met al niet zo vervelend. Zo nu en dan wat voorwerk.
De zaag ligt nog ergens en is alleen nog geschikt om brood te snijden.

Goed advies! Lees deze thread goed en gebruik de adviezen wel! Dat met die handzaag is eigenlijk van de gekke.

Vandaag of morgen zet ik nog wat foto's in deze thread en dat is dan de afsluiting denk ik.

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.