Op zoek naar afkortzaag voor azobe

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Dag,

Div diverse topic's gevonden met de afkortzaag als onderwerp, maar ik heb een vraag met een wat andere insteek.

Ik wil een 35m lang damwand van ca 60cm hoog bouwen als afscheiding van de tuin naar het bos er achter. Onze grond ligt een stukje hoger.
Het onderwerp is dus azobe zagen. Ruig werk en omdat ik weet dat azobe kan werken heb ik wat vermogen (watts) nodig om het risico te verkleinen dat de zaag vast slaat. D.w.z. ik denk dat dit zo is. Het zal hout worden van 20 x 2 cm.

Ergens (bijv. op marktplaats) een 2e handsje op de kop tikken is natuurlijk mogelijk maar tenzij de verkoper in de buurt is, zal ik die zaag op vertrouwen moeten kopen. Mijn idee is, ik koop nieuw voor niet te veel geld. Bevalt de zaag dan hou ik hem voor andere tuinklussen of desnoods stookhout. Anders verkoop ik hem via marktplaats.

Deze blauwe bosch is een mogelijkheid voor € 400,00, maar deze Milwaukee kan het misschien ook wel doen voor € 330,00. De laatste nog 200 Watt meer ook, hoewel je niet weet hoeveel vermogen er echt bij de tandjes terecht komt.

Zijn er ervaringsdeskundigen die kunnen aangeven of ik een beetje op het goede spoor zit met mijn plan?
Hebben jullie wat het zaagblad betreft nog een goed advies voor mij?

André
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ik zou naar een radiaal zaag kijken, is wat groter en kan ook zeker voor jeandere latere zaken goed gebruikt worden, zijn 2dehands voor redelijke prijzen te vinden, als je niet binnen een week aan de slag moet.
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik ben dan weer een Bosch Blauw addict en heb zelf de GCM8SJL ook. Ik vind het een erg fijn apparaat. 20mm dik azobe zal ie fluitend doorheen vliegen 8) Azobe tuinpalen (65×65?) had ie geen enkel probleem mee.

Ik heb um al meer dan een jaar, maar gister es de vijf zaagsneden methode gedaan, wat bleek: perfect haaks! Daar was ik erg blij mee.

Met een standaard meegeleverde 48T zaagblad kun je behoorlijk netjes zagen (plintjes met fineer, gelakt hout). Mijns inziens dan zonde om die stomp te maken op Azobe. Misschien voor een paar euro een 36T blad bestellen bij Ecotools?

- - - Updated - - -

Link naar de Milhauwkee doet het niet trouwens
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Onlangs met een 2000watt Ferm afkortzaag met nieuw ecotools afkortzaagblad ,255 60t industrieel, 150x80mm azobe balken gezaagd. Als een mes door de boter. Een goed blad is belangrijker dan de machine.
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Je zal gelijk hebben met de opmerking dat een goed blad beter is dan de machine maar je gebruikt dan toch 2.000 Watt!
Anyway, ik schrik nog niet meteen van bijv. € 330,00 dus dan heb ik toch 1.800 Watt.

Wat de kwaliteit van die blad betreft. Het hoeft dus niet persé Stehle o.i.d. te zijn.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb zelf een Metabo KGS 216, niet geschikt voor het hele fijne werk, maar voor het ruwere/grovere werk een uitstekend ding. Fors zaagbereik, voldoende vermogen en een klein prijsje.
Wat sowieso heel belangrijk is (wat het belangrijkst is), is dat je een scherp zaagblad hebt. Voor dat soort zaagwerk (Azobe) zou ik je aanraden wat bladen (met wat grovere vertanding) te halen bij de ecotools. Goede kwaliteit, voor een zeer schappelijke prijs.
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Zo'n 2000watt (op papier) ferm afkortzaag heb je al voor max €150,- nieuw.
Niet de meest nauwkeurige machine maar prima voor dit soort ruw werk.

De machine gaf niet de indruk veel moeite te hebben met het azobe. Het toerental zakte niet noemenswaardig in oid.
 
Laatst bewerkt:

jjjlll

Actieve deelnemer
Als dit een eenmalige klus is, en je verder niet meer hoeft te zagen, zou ik een forum collega vragen om dit voor je te zagen, in ruil voor een nieuw zaagblad.
Dan is het wel handig om te weten in welke regio je zit.
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Oké, bedankt voor alle adviezen. Maar voor afkorten azobé weinig of veel tanden? Ik lees namelijk allebei.
Normaal (of alleen voor vuren?) veel tandjes voor afkorten en weinig tanden voor schulpen. Zo is het toch?

Maar eh . . . deze Metabo gaat die 200 mm breed zagen? De spec zegt toch max 120 mm? Of lees ik dat verkeerd.
 
Laatst bewerkt:

Sjoerdb

Nieuw lid
9 apr 2015
16
2
Als je hem niet verwacht voor meubelbouw of precies werk te gaan gebruiken deze kopen: http://www.toolstation.nl/shop/Elek...+Lasercut+afkort-+&+verstekzaagmachine/p83510
Daar heb ik mn hele verbouwing mee gedaan en is goed genoeg voor het ruwe werk. Een paar mooie bladen van ecotools erbij en voor 200 euro ben je voorlopig klaar.

Oeps, dan zou je toch voor deze http://www.toolstation.nl/shop/Elek...M+radiaal+afkort-+&+verstekzaagmachine/p60506
moeten gaan, stukje duurder.
Ik zou een grof blad kiezen, maar dat is meer gevoel dan ervaring. Hopelijk kan iemand anders het beredeneren.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ga je het als damwand verticaal in de grond zetten of horizontale planken ondersteund met palen als beschoeiing?
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik wil een 35m lang damwand van ca 60cm hoog bouwen als afscheiding van de tuin naar het bos er achter. Onze grond ligt een stukje hoger.
Het onderwerp is dus azobe zagen. Ruig werk en omdat ik weet dat azobe kan werken heb ik wat vermogen (watts) nodig om het risico te verkleinen dat de zaag vast slaat. D.w.z. ik denk dat dit zo is. Het zal hout worden van 20 x 2 cm.
Komt die damwand 60 cm boven de grond te staan en graaf je een (groot) deel in, of word de totale lengte van de planken 60 cm ?

Voor een damwand/grondkering is 20mm dik wel erg mager hoor, 20mm is leuk voor een vlonder ofzo.
Een damwand is toch minimaal 3,4 of 5 cm dik Azobe normaal volgens mij.
Op Marktplaats staan ook wel aanbieders van gebruikte Azobe damwand planken.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Gewoon op Marktplaats zoeken naar een radiaal afkortzaag. Ik zie een leuke staan voor 80€. Knap nieuw zaagblad er bij en je zit echt voor een dubbeltje op de eerste rang...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Of gewoon met de cirkelzaag en een lat ter geleiding op de zaagbokken afkorten. Je hebt voor het op lengte maken echt geen afkortzaag nodig, ook met de handzaag en eventueel een schaaf kom je waar je zijn wilt. Is het alleen voor dit project zou ik niet teveel uitgeven en waarschijnlijk heb je wel een cirkelzaag (of invalzaag). Alleen het deel boven de grond hoeft haaks te zijn, het deel dat je ingraaft ziet toch niemand meer. :)
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi ik heb de milwaukee ook al meer dan twee jaar. Ik ben er heel blij mee. 20cm pakt ie makkelijk. Ik heb er een fijn zaagblad opliepen van 60 tanden voor het afkorten.
Let wel even op de dikte van het blad. Een dik blad past er niet fijn op.
Bij mij tenminste. (Of ik doen wat fout?)

Succes, Dirkjan
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Veel interesse voor mijn project. Bedankt!

Ik ben van plan om het hoogteverschil van 60 cm (het varieert een beetje) op te lossen met planken van 20 cm breed. Deze komen horizontaal tegen paaltjes van 6 x 6 die om de 50 cm ca. 90 cm de grond in gaan (en dus 60 cm uitsteken). Het is geen waterkering, het moet alleen grond tegenhouden. Ik wil proberen om het geheel een beetje naar binnen te laten hellen. Misschien moet ik meer paaltjes gebruiken, bijv om de 40 cm. Dat zou goedkoper zijn dan planken van 4 cm nemen.
Het zit niet in het zicht, niemand loopt er langs, een beetje doorbuigen mag dus wel. Ik denk dat 2 cm wel kan. Nu heb ik op een paar plekken een kering van dubbele oude schuttingplanken (geïmpregneerd). Dat heeft het ca. 8 jaar uitgehouden maar nu is het gaar en verrot. Beetje doorbuigen deed het altijd al.

Ik verwacht dat de planken net niet allemaal even lang zijn of anders dat ik niet goed uitkom bij een paaltje. Aan begin en eind van de tuin moet ik wat creatiever te werk gaan en zal ik ook zaagwerk hebben. Het sluit namelijk niet helemaal aan op de situatie bij de buren.

Ik heb een Festool .. 55 invalzaag. Die zal het zeker kunnen doen, maar ik wil deze niet voor het ruigere tuinwerk inzetten.

Ik heb ongeveer een jaar gelden bekeken of ik gebruikt hout kon gebruiken.
Met steenschotten kwam ik misschien ietsje goedkoper uit, maar ik zou ze dan moeten verzagen of in z'n geheel gebruiken maar dat laatste lijkt mij veel te zwaar werk en ik zou ze verder moeten ingraven.
Gebruikt hout kon ook maar ik woon in noord Fryslân en voor bijna alle mogelijkheden komen er transportkosten bij, terwijl ik nieuw hout vrij dichtbij kan kopen en de prijs viel mij mee in vergelijking met gebruikt azobe van verder weg.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Met die Festool kan het prima hoor, het zaagblad zal bij vuil hout wat op z'n donder krijgen maar als je daar een goedkoop blad op zet is er niets aan de hand! Ik zou zeggen, gebruik mooi die invalzaag met liniaal. En als je dan echt een afkortzaag wil, dan kan je er rustig voor sparen. Voor dit klusje zou ik 'm niet kopen. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.