Fundering klusschuur

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil een fundering maken voor mijn klusschuur en wil graag wat feedback.
Ik ga een fundering op staal maken. Ik woon op kleigrond en mijn huis staat ook op staal en die staat er al een tijdje, dus een houtskellet schuurtje zou moeten kunnen.

De schuur wordt 2.6x4.4m geisoleerd houtskellet dus het totale gewicht van de schuur zal wel mee vallen.

Wat wil ik doen: Ik wil de huidige grond zo min mogelijk beroeren dus ik wil eigenlijk alleen de geul voor een vorstrand graven zie schets.
Bekijk bijlage 47478

Geel is 40mm PIR en grijs is 100mm gewapend beton(8mm netten). De diepte van de vorstrand(560mm) heb ik zo gekozen zodat ik uit kom met betonplex. Het komt in heel erg gebouwd gebied dus ik verwacht dat de vorst niet zo diep komt.

Graag feedback.
 

pw64kleinmeubel

Actieve deelnemer
15 dec 2015
105
0
Apeldoorn
ziet er goed uit maar misschien een idee om de onderzijde van de vorstrand breder te maken als het opgaande gedeelte en waarom duur betonplex als een verloren bekisting ook kan met spaanplaat.
is maar een idee/tip
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hoi,

Het is altijd gevaarlijk om aannames te doen dat je op dat stukje wel kunt bouwen, de grond kan echt per meter verschillen in samenstelling. Dus ik zou je over de grondsamenstelling goed laten informeren.

Daarnaast is het niet nodig om je bekisting uit te voeren in betonplex. Underlayment als deels verloren bekisting is ook prima en dat scheelt je een hoop in de kosten.

Ook heb je het niet over een verdicht zandbed onder de funderingsplaat, ik zou dit toch wel adviseren. Dus wat dieper uitgraven en en verdicht zandbed erin.

En als laatste, zorg dat je onder de isolatie folie aanbrengt, en op de isolatie. Daarover stort je de beton. Het wapeningsnet met voldoende afstandhouders plaatsen en korven in de vorstrand. Succes!
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dit is iets wat ook in mijn toekomst zit (zelfde situatie), dus ik kijk met belangstelling mee. Zit de vorstrand helemaal rondom, niet alleen aan de zijkanten? En hoe dik wordt de beton plaat? Ik kan het niet goed lezen in de tekening.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
De vorstrand moet je wel volledig rondom uitvoeren inderdaad. Hij heeft het over 100mm betonplaat met netten van rond 8. Als je heel zeker weet dat de grond niet meer gaat zakken en er geen ongewenste kruipruimte ontstaat, dan is dat heel goed te doen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Een vorstrand moet minimaal 600mm onder maaiveld (hoe diep ligt de fundering van je woning?). Daarnaast heb je het allemaal wel erg iel bedacht. Ik zou de voet van je fundering breder maken (300mm) en dan de binnenwand afschuinen. Betonvloer min 200mm dik. Onder en boven een netje.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Dank voor de reacties. Underlayment ipv beton plex is een goed idee.

Waarom geen zandbed? De betontegels die er nu liggen ligger er al 10+ jaar en geen sporen van verzakking. Dus het lijkt me dat dat de grond geen extra verdichting nodig heeft.
Waarom is de constructie zo iel. Ik probeer de constructie zo licht mogelijk te maken en de vorstrand geen constructieve functie heeft. Ik ga niet metselen op de fundering dus de fundering moet hoofdzakelijk zichzelf dragen. En de beton plaat ook niet zo groot is dat de vorstrand als verstevings hoeft te dienen (lijkt mij).

De tekening is een doorsnee de vorstrand wordt rondom.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Vorstrand wordt zwaar overschat. Ook al komt de vorst wat dieper, er zal zelden schade ontstaan. Het getekende zal dus prima gaan functioneren. Wel inderdaad rondom maken.

Folie op isolatie is alleen nuttig zodat het bij het slopen makkelijker te scheiden is. Verder heeft het geen functie. De bekisting is tijdelijk, dus als je in de klei verticaal kan graven, dan heb je helemaal geen bekisting nodig. Dan wel folie (of hardboard oid) om te voorkomen dat cementwater wegloopt.

Ongeroerde grond is het beste, veel beter dan een nieuw zandbed. Dat heeft alleen zin als je de grond geroerd hebt, of een slechte laag wilt verbeteren. Maak zoveel mogelijk een symmetrisch gebouw, als het een beetje gaat zakken, zal het recht zakken.
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Voordat in nederland de vorst zo diep komt moet het minstens 3 weken lang continu 10 graden vriezen.

Al gedacht aan schroefpalen als fundering? Hierop kan dan een ringbalk worden geplaatst waarop het houten skelet word vastgezet.
Schroefpalen zijn met een dag geplaatst en kunnen makkelijk verwijderd worden. De enige sporen die achter blijven zijn een aantal gaten in de grond van 2 meter diep.

Voorbeeld:
full_E490448E-144F-4D42-B557-E0294DC057E1.jpg
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Krimpt kleigrond niet bij het drogen? Dus eens afgedekt zou alles behalve de vorstrand verzakken.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
Het is volgens mij het beste om uit te gaan van een diepte van 800 mm voor je fundering Als je de fundering niet onder de vorst grens maakt is de kans met ZEER koud weer dat je fundering omhoog wordt geduwd. En 8cm is vrij smal. Ik zie dat als een mes in de boter. Ik zou deze verbreden.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Voordat in nederland de vorst zo diep komt moet het minstens 3 weken lang continu 10 graden vriezen.

Al gedacht aan schroefpalen als fundering? Hierop kan dan een ringbalk worden geplaatst waarop het houten skelet word vastgezet.
Schroefpalen zijn met een dag geplaatst en kunnen makkelijk verwijderd worden. De enige sporen die achter blijven zijn een aantal gaten in de grond van 2 meter diep.

Voorbeeld:
full_E490448E-144F-4D42-B557-E0294DC057E1.jpg

mijn eerste idee was helemaal geen fundering te maken. Gewoon tegels nemen. Mocht het verzakken krik eronder en weer een nieuwe tegel erbij. Alleen een constructie die rotvast(lucht aarde rand) is en stevig genoeg zodat je hem op kan krikken is best een hele opgaven. Dus dat heb ik laten varen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Het is volgens mij het beste om uit te gaan van een diepte van 800 mm voor je fundering Als je de fundering niet onder de vorst grens maakt is de kans met ZEER koud weer dat je fundering omhoog wordt geduwd. En 8cm is vrij smal. Ik zie dat als een mes in de boter. Ik zou deze verbreden.

Ik zal niet zeggen dat ik er verstand van heb. Maar volgens mij is vorstrand wel een aannames en horen zeggen. Ik heb met je opmerking een mes door boter moeite.
Ik denk dat een vorstrand vooral de (vorst)aarde breekt onder en rond je gebouw. Nu is de warmte geleiding van beton best goed. Dus ik denk dat daardoor de dikte er niet heel erg toe doet. Aan de binnenkant isoleren lijkt me veel beter en dat is wel een idee.

Wat beteft de diepte ik woon midden in de stad. zelf na 3 weken vriezen zijn sommige sloten nog niet eens bevroren of 60cm echt nodig is betwijfel ik echt.
 
Die
Ik zal niet zeggen dat ik er verstand van heb. Maar volgens mij is vorstrand wel een aannames en horen zeggen. Ik heb met je opmerking een mes door boter moeite.
Ik denk dat een vorstrand vooral de (vorst)aarde breekt onder en rond je gebouw. Nu is de warmte geleiding van beton best goed. Dus ik denk dat daardoor de dikte er niet heel erg toe doet. Aan de binnenkant isoleren lijkt me veel beter en dat is wel een idee.

Wat beteft de diepte ik woon midden in de stad. zelf na 3 weken vriezen zijn sommige sloten nog niet eens bevroren of 60cm echt nodig is betwijfel ik echt.
Die maat van 60 centimeter komt niet uit de lucht vallen.
Die is in de loop van het ontstaan van bouwen proefondervindelijk vast gesteld. Dus zo maar betwijfelen of 60 centimeter niet nodig is vind ik nou niet echt verstandig.
Dat het de af gelopen jaren niet zo heel erg meer vriest doet daar niets van af.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In de inmiddels vervallen nen- geonorm voor funderingen op staal wordt deze maat, 600 mm onder maaiveld voorgeschreven, tpv belendingen zelfs op 800 mm. Wat er in de nen-en ( eurocode) staat weet ik niet uit m'n hoofd.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Voor wat het waard is, ik heb hier een schuur van 4x3m op ongeveer 8 betonpaaltjes van 110mm rond en ongeveer 1m lang staan (afvoerpijp rond 110 volgestort met beton) met daarop azobe funderingsbalken. En die staat als een huis.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: timpel_800

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ik denk dat ook niet moet worden vergeten dat het om een klusschuur gaat en niet om een woonhuis. Ik denk dat het weinig problemen op zou leveren om je niet geheel aan de voorschriften te houden. Een betonvloer van 200mm is behoorlijk pittig, 100mm is denk ik genoeg als je niet al te veel gekke dingen wilt doen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Voor wat het waard is, ik heb hier een schuur van 4x3m op ongeveer 8 betonpaaltjes van 110mm rond en ongeveer 1m lang staan (afvoerpijp rond 110 volgestort met beton) met daarop azobe funderingsbalken. En die staat als een huis.

Dat vind ik een leuk idee. hoe heb je je vloer verder opgebouwd? En heb je je vloer verhoogd tov de grond(buiten)? Ik heb wel een stevige vloer nodig want ik wil er stationaire hout bewerkingsmachines neerzetten.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat vind ik een leuk idee. hoe heb je je vloer verder opgebouwd? En heb je je vloer verhoogd tov de grond(buiten)? Ik heb wel een stevige vloer nodig want ik wil er stationaire hout bewerkingsmachines neerzetten.

Ik heb de paaltjes een 10cm boven de grond uit laten steken en daar heb ik een ringbalk op gelegd die steunt op de buitenste paaltjes en verankerd is aan het huis. Vervolgens heb ik er een ligger in de lengte tussen gezet, ook azobe, die ook op de paaltjes steunt (degene in het midden). En als laatste heb ik tussen de ringbalk en de liggers nog dragers gezet.

Daar bovenop heb ik underlayment gelegd wat 3 keer in de menie is gezet (achteraf had ik niet zo zuinig moeten zijn en gewoon betonplex moeten nemen.) waarop het houten frame is geplaatst. Vervolgens hierop gordingen en golfplaten, trespa tegen de ringbalk aan, kozijnen erin en als laatste potdekselen en deuren afhangen.

Hieronder wat plaatjes:

Het hout:

IMG_0371.jpg

Van klein naar groot:

IMG_0374.jpg

IMG_0376.jpg

De paaltjes zetten:

IMG_0338.jpg

De ringbalk met ligger en dragers:

IMG_0421.jpg

Het skelet in delen en op de vloer:

IMG_0465.jpg

IMG_0468.jpg

De kozijnen maken (gordingen zitten er al in):

IMG_0512.jpg

De kozijnen erin en het Trespa tegen de ringbalk:

IMG_0518.jpg

IMG_0521.jpg

Het dak met loodslab:

IMG_0505.jpg

En het potdekselwerk:

IMG_0522.jpg

Ik kon niet alle foto's meer vinden, maar dit geeft hopelijk een beetje een beeld van hoe je het aan zou kunnen pakken. :)

Of je er 2 ton aan stationaire machines in kan zetten, dat denk ik niet, maar bij mij staat er o.a. een MFT/3 in met moduledrager, een afkortzaag en heel, heel veel gereedschap en andersoortige zooi. Dus er kan veel in, maar een zware zaagtafel van gietijzer zou ik er niet in zetten. ;)
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Vindt het een erg leuk systeem met die paaltjes. Had er alleen persoonlijk voor gekozen om er een betonnen vloertje overheen te storten omdat je dan geen hout in de grond hebt zitten. En een vloer van 10 cm beton met dubbele wapening van 8 is echt voldoende om wat zwaardere machines op te zetten. Als je dikker gaat krijg je er ook weer een pak gewicht bij. Beton weegt rond de 2,5 ton per kuub dus reken maar uit. En dan wordt de kans op verzakken dus veel groter omdat het dragend oppervlak gelijk blijft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.