houtsoort voor grote plantenbak buiten

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Hallo allen,

Straks gaat de tuin op de schop en moet er een grote plantenbak in komen. deze wordt ca 5 meter lang, 80cm hoog en een metertje breed. Nou dacht ik handig te zijn om een partijtje Azobe damwanden te kopen. Die zijn 40mm dik met mes en groef. Idee erachter is dat het een zeer stevig geheel is, niet veel verkleurd en weinig onderhoud nodig heeft. De bovenrand van de bak wordt ca 15 cm breed zodat je er evt ook op kan zitten (zonder dat het hout afgeeft).

Zijn er redenen om een andere houtsoort te gebruiken, anders dan dat Azobe niet makkelijk te verzagen is?

Ik zie veel bakken van bankirai maar die vergrijzen erg snel.
Angelim vermelho kan ook, al hoor ik dat die nogal eens een boterlucht afgeven.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Azobe is prima te zagen, je gereedschap wordt alleen sneller bot. Ik denk dat het een uitstekende keus is voor een plantenbak. Om op te zitten moet je er wel rekening mee houden dat het hout veel splinters geeft.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Palletenhout?
ok, het heeft niet dezelfde looks... maar kost niks. En een paar veranderingen in de loop der tijd omdat je het wat anders wilt kost ook niks.
Het vergrijsd natuurlijk ook wel. idem voor zowat alle hout tenzij je het insmeert.
Of het mooi is moet je voor jezelf uitmaken. Hangt natuurlijk af van de afwerking. ik heb in ieder geval al een paar knappe realisaties gezien.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Zou een balk 40x70 (ongeveer) langs de hele bovenrand van de bak monteren. Zo heb je de schotten mooi verbonden. Dwars door die rand kan je van onderaf die plank bevestigen. Een steenschot kan je pas met de draad mee zagen als je de drie draadeinden er uit hebt gehaald. Anders is je zaag heel snel stomp.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
steenschot.jpg

Dit lijkt mij geen chocoladebruin.

Ook de balk die uitgefreesd de delen samen houden is grijs.

azobebalk1.jpg

azobebalk2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.