Bijzet tafeltje

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik had al heel lang een mooi stuk hout staan dat ik van Kor (kiesvoorhout) had gekregen toen ik daar mijn fijnfilters ophaalde,
Een prachtige tekening maar ik had geen inspiratie wat ik er mee zou doen, verkwisten zou zonde zijn

Vandaag wist ik het, mijn vrouw wilde al langere tijd een klein bijzet tafeltje én ze is bijna jarig dus dook ik vanavond na het eten de man's cave in

Het blad heb ik uitgezaagd op de kapex en daarna net zo lang door de vandikte schuurbank gehaald totdat deze mooi vlak was.
Daarna de schuine kanten er op de kapex aan gemaakt

De poten heb ik uit een stuk padoek gezaagd op de lintzaag, daarna op de schuurvandikte nabewerkt zodat groefjes van het zagen er uit waren
Verjongen heb ik tevens op de lintzaag gedaan, dat ging rete eenvoudig en snel

Daarna alles naschuren moet K180 en morgen lakken

Ik ben erg content met de kleur zoals deze nu is dus ik denk dat ik alles in de Skylt zet, dat geeft nagenoeg geen verkleuring (als het goed is)

20160314_213332.jpg

20160314_213347.jpg

20160314_213354.jpg

Ik wilde er nog dwarslatjes onder maken (tussen de poten, weet niet hoe dat heet)
maar ik vind het wel strak zonder dus hij blijft zo
De poten zet ik met een domino vast, ik hoop dat dit toereikend is
20160314_213435.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vrouwlief naar haar werk dus gauw verder met het bijzet tafeltje

Zoals eerder aangegeven wilde ik dit met afwerken Skylt
Ik had dit spul al langer in huis maar er nog nooit mee gewerkt

Eerst maar eens de gebruiksaanwijzing gelezen en aan de gang maar
Zoals alle 2 componenten goederen krijg je de nauwkeurigste verhouding met wegen, dus deed ik dat ook (verhouding 1 op 20)

Het spul verraste me een beetje want het is wit

20160315_121034.jpg

Als je het opbrengt doet het wat alle andere lakken ook doen, het hout wordt donkerder

Op de voet van de pot nog even een stip gemaakt met Skylt om het verschil duidelijk te laten zien
20160315_121952.jpg

Half uurtje later
Op de linker poot zie je onderaan nog een witte waas terwijl de bovenkant (vooral rechts) al bijna niets meer te zien is

20160315_122616.jpg

En na een uur zie je er al niks meer van, geweldig....

20160315_124520.jpg

Het blad

20160315_122036.jpg

En een uurtje later

20160315_124533.jpg

Omdat ik regelmatig notenhout in mijn handen heb gehad en de kleur goed ken (lakken/olie/wax) vroeg ik me af wat het daar op doet

20160315_122016.jpg

Amaaaaaaaaaaaaazing

20160315_124547.jpg

Dit was een sponsorloze review ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
WAUW! Wat een mooi blad!
Ik hoop wel dat je nog een dwarslatje tussen de poten doet, want zo vind ik het een beetje kaal.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
WAUW! Wat een mooi blad!
Ik hoop wel dat je nog een dwarslatje tussen de poten doet, want zo vind ik het een beetje kaal.

Nee dit is een gevalletje 'less is more' geen dwarslatjes

Houtsoort is ik meen beuk met slaap (maar daarover kan Kor wel uitsluitsel geven)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik had al heel lang een mooi stuk hout staan dat ik van Kor (kiesvoorhout) had gekregen toen ik daar mijn fijnfilters ophaalde,
Een prachtige tekening maar ik had geen inspiratie wat ik er mee zou doen, verkwisten zou zonde zijn

Duh natuurlijk zeg je dat het mooi is, je bent gesponsord!;)
Sorry mensen, dit was een inkopper, ik ga me schamen:rolleyes:

Mooi tafeltje hoor!

edit: ik zit de foto's nogmaals te bekijken en zie dat je zelf al een sponsorgrap gemaakt had. Ik ga me nog verder schamen
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hehehe.....dat heb je mooi goed, flinke korting op mijn filters, gratis stukkie hout en veel de leverancier noemen haha
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Prachtige tafel, daar gaat je vrouw van genieten das zeker !

Zolang je de tafel niet teveel zijdelings belast (schuiven) zullen domino's en goede lijm geen problemen geven mbt de stevigheid lijkt me. Hoewel ik niet goed kan inschatten wat dit met de werking van het blad zal doen, dit is immers maar op 4 punten ondersteund.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het blad is niet zo groot, ik geloof wel dat dit goed gaat
Het schuiven valt wel mee,ik denk dat het wel goed komt
De onderkant van het blad heb ik nog niet gelakt, ik doe eerste de poten verlijmen, dan heb ik naast de domino's nog wat extra lijmvlak (ca 42x42mm) dat zal zeker ook schelen
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Nee dit is een gevalletje 'less is more' geen dwarslatjes

Houtsoort is ik meen beuk met slaap (maar daarover kan Kor wel uitsluitsel geven)

Dat is inderdaad van de familiebeuk.
wist niet dat ik zo'n mooi stuk had meegegeven :p
jammer dat je geen regels tussen de poten hebt gebruikt. Met jou machine park en een paar extra plankjes maak je simpel net even een wat steviger en in mijn ogen mooiere contructie.
Groet van Kor
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zeker een mooi stuk Kor, die regels vond ik het tafeltje iets te klein voor en zou te vol worden, ik vond dit mooier
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
WAUW! Wat een mooi blad!
Ik hoop wel dat je nog een dwarslatje tussen de poten doet, want zo vind ik het een beetje kaal.

Ben het helemaal met jou eens, voor mij is het nu "net niet" , smaken verschillen en je moet vooral doen wat je zelf mooi vind!
Maar wat een belachelijk mooi blad!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Mooi om je productie te zien ! Ik kan me nog goed onze eerste "live" kennismaking herinneringen...hahaha.... Dat was volgens mij de eerste grote open dag in de oude werkplaats. Het gas zit er bij jou lekker op, echt leuk om te volgen.

Qua meubel : Het oogt allemaal wel ietwat "robuust" . Voor mijn gevoel hadden de poten wel iets slanker gemogen. Skylt vind ik erg mooi om bepaalde houtsoorten. Op notenhout vind ik zelf een afwerking mooier die meer "verdonkert" Op dit enorme gave stuk beuk is skylt echt super. De eerste keer is het wel raar werken met dit spul.... "Huh....moet ik melk op hout smeren???" :D
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
In navolging van het eerste tafeltje er nog twee gemaakt
De eerste is het blad zilverberk met slaap en padoek poten
Nu vond mijn schoonzus dit erg mooi en vroeg of ik voor haar ook wat wilde maken het resultaat is een blad van Ramin (2 lagen) waartussen koto fineer zit en padoek poten

20160330_215948.jpg

20160330_220006.jpg

20160330_220017.jpg


Het derde tafeltje (nog niet helemaal klaar) het moet nog een keer geschuurd worden en dan afgewerkt

20160416_142157.jpg

20160416_142210.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.