Uitgeholde iepen vorm

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Vakwerk Nico van de bovenste plank. Kun je iets meer vertellen over het uithollen en met welke beitel.
Stiekem dacht ik even dat je eerst een plak hout verwijderd had om er dan na het uithollen een deksel passend op te draaien met de corresponderende nerf.
In een luie bui leek mij dit een mogelijkheid het moeilijke uithollen via een kleine opening te omzeilen. Steeds weer de houtkrullen eruit blazen. Man wat een werk. Daarom chapeau voor het uithollen!!
vr.gr. Jan Pranger.
 
Draaicollega's, de truc van het uithollen is heel simpel, nl door de bodem. Daar hol ik uit door een gat van 30mm en lijm daar later in lijn met de houtnerf er een plug in.
Als je dit goed doet zie je er niets van. Zie eerste foto.
Voordat de uitholbeitels werden uitgevonden werd vroeger zo uitgehold. Deze methode wordt ook in één van de boeken van Mike Darlow besproken.
Uithollen heb ik met de Crown revolution gedaan.
 
P

Pel

Guest
30 mm vind ik nog klein om uit te hollen chapeau Nico, ook nooit geweten dat iepen zo mooi kan zijn, persoonlijk vind ik hem mooier met een voetje er onder. Zoals hij in de draaibank zit maar dat in mijn persoonlijke smaak.

Groet pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.