Vraagje afwerking hout

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Ik ben bezig met een moestuin project: 6 bakken van 2.50m x 1.25 m van steigerhout

Nu ben ik de buitenkant van de bakken het beitsen, maar de bakken worden gevuld met aarde. Hoe kan ik het beste de binnenkant van de planken behandelen om rotten tegen te gaan? Beits lijkt me niet echt heel geschikt, ik zal zelf aan teer te denken maar misschien hebben jullie een betere oplossing. Ik was ook het overwegen om de binnenkant met plastic te bekleden voordat ik de aarde erin doe, of zorgt dit juist voor condens?
 

mAd RoSuL

Nieuw lid
29 sep 2015
7
0
SiN CitY
Hou er in ieder geval rekening mee dat je in de bakken voedsel gaat telen dus teer en aanverwanten zijn ten sterkste af te raden aangezien deze giftige stoffen kunnen doorgeven aan je gewassen. Zelf heb ik mijn bakken langs de binnenzijde bekleed met een dubbele laag worteldoek. Of dit voldoende is tegen houtrot zal de tijd moeten uitwijzen.
 
P

Pel

Guest
Liggen de steigerplanken gewoon met de hoge kant op de grond dan worden ze gegarandeerd rot? ik zou ze dan behandelen met carbeleum als dat nog verkrijgbaar is, de onder en de binnenkant waar de aarde tegen aan komt met plastiek bekleden is een mogelijkheid. Als ik het zou doen dan gebruikte ik van die betonplaten 50 cm hoog had mijn vader vroeger ook, en daar had hij ramen op liggen die hij dan d.m.v. een plankje op hoogte kon verstellen. heb je met het rot worden niets van doen, want er wordt nogal met water geknoeid in de teelt van groenten en bloemen.

Groet Pel.
 

Audrey

Actieve deelnemer
24 dec 2015
28
0
Bedankt voor de reacties! Ik heb het misschien niet duidelijk uitgelegd, er zit geen bodem in de bakken, het is dus alleen een bekisting. Carbeleum zag ik niet in de winkel, wel een alternatief daarvoor maar ik ben de naam vergeten. Zal er eens voor kijken maar ik moet inderdaad uitkijken dat er geen giftige stoffen de aarde intrekken..
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo goed als bijna elke afwerking lijkt me niet gezond bij een moestuin, alles met een roller of een kwast aangebracht zou ik mijden
wellicht is het beste om een folie aan te brengen, het zal dan waarschijnlijk nog wel wat vochtig worden maar niet zo heel erg dat je hout 123 weg rot

vraag anders eens hier voor tips http://www.moestuinforum.nl/ daar kom ik ook geregeld, leuke groep mensen en veel kennis
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Gezien het gebruik ('groenteteelt') zou ik ze gewoon onbeschermd laten en voor lief nemen dat je ze elke paar jaar moet vervangen. Vrijwel alle houtverduurzamingsproducten voor buitengebruik zou ik niet op mijn sla willen...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik heb 5 jaar een verhoogde border gehad van 2 onbehandelde steigerplanken op elkaar. Beuken paaltjes in de grond en planken ertegenaan.
De binnenkant bekleed met anti worteldoek.

Toen het opgeruimd werd waren de onderkanten een beetje nat en slecht.
 
P

Pel

Guest
Als je bakken hebt zoals Audrey wil kun je makkelijker inzaaien, en de kleine plantjes nog een keer verspenen, daarna in de volle grond.

Groet Pel.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Als je zeker wilt zijn zou ik iets als bangkirai gebruiken, dat gaat lang mee, tientallen jaren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.