Op zoek naar een degelijke houtdraaibank

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb nu enkele weken een draaibank, heb al heel wat uren gedraaid en gemerkt dat ik het kan en het ook erg leuk vind. Ik merk nu dat het bankje wat gammel is en stoor me hier ook steeds meer aan (klemmen doen het niet goed, poulie staat scheef, gebroken borgring, poulie trilt af en toe los... etc.).

Nu kan ik alleen maar tussen de centers draaien, wat ik graag zou willen kunnen draaien eventueel in de toekomst:

  • deksels
  • vaasjes
  • maar ook een gat kunnen boren als ik een kaarsenstandaard maak bijvoorbeeld nu moet ik dit later doen en het is bijna onmogelijk dit echt centrisch in het midden te doen uit de hand.

Budget is altijd lastig, ik wil niet meer dan 1000 euro uitgeven, maar liever een stuk minder:eek:.

Nu zag ik deze bank staan, is dit iets of is het rommel?
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/draaibanken/m1006510211-houtdraaibank.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ik zou de bank niet kopen hij lijkt namelijk op een van mijn eerste 3 MP draaibankjes lol
Na 3 bankjes die toch te gammel waren of heetliepen
of waar enkel tussen de centers te draaien was
ik heb me vorig jaar een midi draaibank gekocht en ben er erg tevreden over
bedenk ook dat je waarschijnlijk ook nog een chuck erbij wilt
en dan nog een paar beitels dan kom je al snel aan 1000€
maar dan heb je in mijn ogen wel een erg goede bank om mee te starten
mvg tom
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
ik heb me vorig jaar een midi draaibank gekocht en ben er erg tevreden over
bedenk ook dat je waarschijnlijk ook nog een chuck erbij wilt
en dan nog een paar beitels dan kom je al snel aan 1000€

Bedankt, daarom ook graag jullie input. Ik ben nog jong, met het daarbij behorende uurtarief dus 1000 euro is voor mij naast al mijn andere gereedschap een hele uitgave. Dat heb ik er voor over, alleen is het dan belangrijk om wel de juiste zaken aan te schaffen. Tweede hands is verleidelijk, maar ook gevaarlijk met alle rotzooi die te koop staat.

Ja een chuck/klauwplaat is een wens van mij, ik vind het gemis een grote beperking.

Met de midi bedoel je deze, ik vind een afstand van 40 cm tussen de centers wel erg weinig? http://www.drechselbedarf-schulte.d...gspreis.html?con_temp=detail&products_id=2358
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Die bedoeld Tom inderdaad.
Heb ik ook staan maar met een bedverlenging.
Dan gaat er ongeveer 93cm tussen de centers.
Ik heb hem nu ongeveer 5 jaar.
Lompe stukken hout of hele kleine stukken hout, hij heeft het er niet over.
Wat prijs betreft zit je gelijk aan je tax, maar dat ben je na een week vergeten.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
De midi is een heel prettige machine, een aantal members hier heeft deze staan.

Ik zelf heb verleden jaar in jouw situatie gezeten en mijn oog is toen gevallen op de Jet 1221 bij VDH in Utrecht: http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/draaibanken/jet-houtdraaibank-jwl-1221vs-230-volt/ . De prijs is met 200 euro gestegen zie ik maar je kan er daar nog wel iets vanaf kletsen heb ik gemerkt.

Je zal op MP een aantal machines tegenkomen welke zeer interessant lijken maar gauw een gevaar zijn om te kopen. Als je kijkt naar de Midi, de Jet en nog een aantal banken in deze prijsklasse zal je zien dat ze een compleet ander model hebben dan de oudere modellen welke daar op dit moment staan. Belangrijk is het vermogen, zorg dat dat minimaal 0.75 kW is. Ook is het belangrijk om een bank te kopen waar je de bedafstand kan verlengen zoals je zelf al aangaf wanneer je echt lange dingen wil gaan draaien, zowel de Midi als de Jet kunnen dat. En mijn advies, probeer er eentje te kopen met een variabele snelheid, ik zou niet zonder kunnen werken, echter ik ben nog maar een broekkie qua draaien in vergelijk met een aantal mannen welke hier nog wel advies komen geven.

*Edit: er zijn hier nog wel een paar topics te vinden van het afgelopen half jaar met dezelfde vraag, leuk leesvoer :).

 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Ik heb net als jij afgelopen jaar het houtdraaien verkent op een Oekiboekie DeLuxe en tot de conclusie gekomen dat ik het erg leuk vind. Dus in december de knoop doorgehakt en een Drechselmeister midi met een Talon chuck (en een Termite beitel ;)) gekocht. Het draaien is nog nooit zo leuk geweest! Dit had ik eerder moeten doen! Ik heb geen ervaring met andere banken, maar voor wat betreft de Drechselmeister zeg ik: doen!

Ik weet niet waar je woont, maar je bent van harte welkom om eens te komen kijken. Kleine tip: sluit je aan bij Radius zodat je het draaien goed kunt leren en opbouwende kritiek op je werkstukken krijgt.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Ook ik heb de midi, inclusief bedverlenging. Het is een fijne machine en ik heb er veel plezier van. Mocht je op weg van Delft naar Zweden langs Hoorn komen, je bent uitgenodigd.

Paul
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Sven .
Ik heb de Midi nog niet, maar naast mijn Killinger KM 3000 heb ik nog wel de ambitie om de Midi t.z.t. te kopen.
Ik wil hem dan vooral gebruiken als demonstratie machine. De Killinger van 400kg neem je niet zo snel mee in de kofferbak.
Maar als je de (goede) keus maakt voor de Midi dan wil ik er toch even de aandacht op vestigen dat onze vriend Ronald Kanne van "De Houtdraaierij" deze machine ook in zijn steeds groter wordend assortiment heeft.
 

Tool1

Actieve deelnemer
26 jun 2014
95
0
De lier
Ik heb de jet 1221vs bevalt goed staat in de lier dus niet zo ver van delft
tip sluit je aan bij een vereniging of club
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kity's zijn op zich redelijke machines, maar het is een lomp geval voor een hoop geld. Als je budget tot 1000 euro loopt zou ik een goeie nieuwe midi aanschaffen - daar zijn er tegenwoordig een aantal van op de markt.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Sven,

Rien zei het al, ik heb inderdaad de Midi in de werkplaats staan en ook nog een aantal ingepakt. Ook de grotere banken kan je hier zien. bel of mail me maar om deze bank uit te komen proberen en te vergelijken met andere banken. Ik heb ook nog een NOVA 1624-44 staan. Die is voor mij nu overbodig geworden. Deze bank heeft geen snelheidsregeling maar wel 7 snelheden.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik ga zo spoedig mogelijk reageren, mijn computer wil niet meer opstarten en via mijn mobiel vind ik "goed" antwoord geven niet prettig werken.

Alvast allen bedankt!

PS Ronald zal er even over nadenken, het is voor mij wel een eind rijden, maar een weloverwogen keuze ik ook wat waard.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Geen advies voor draaibanken, maar voor je computer. Start niet op is ruim begrip maar wat vaak over het hoofd gezien wordt is de knoopcel op het moederbord. Als die leeg is doet de pc niet veel meer. ( bijna altijd een CR2032)
Geld niet voor laptops uiteraard.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik ben weer terug! @lemen het was een opstartprobleem van Windows.


Het is duidelijk dat de Midi de bank is waar iedereen erg over te spreken is. Als ik daar een Chuck, en een verlenging bij zou rekenen zit ik al ver over de 1200 euro heen. Een beetje teveel vind ik eigenlijk. Over zo'n bedrag moet ik eerst heel goed nadenken. Ik ga eerst Ronald is mailen, mocht ik een midi kopen dan zou ik de bank bij hem kopen voor die paar tientjes verschil zie ik niet in waarom ik dat niet zou doen.

Lidmaatschap op Radius zal ik serieus naar gaan kijken.
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Die bedverlenging zou ik gewoon even laten zitten.
met wat je opgeeft te willen maken heb je deze waarschijnlijk niet nodig.
Je kunt deze er later altijd nog bijkopen.
Op zich vind ik de diameter belangrijker als de lengte tussen de centers.


Ik ben weer terug! @lemen het was een opstartprobleem van Windows.


Het is duidelijk dat de Midi de bank is waar iedereen erg over te spreken is. Als ik daar een Chuck, en een verlenging bij zou rekenen zit ik al ver over de 1200 euro heen. Een beetje teveel vind ik eigenlijk. Over zo'n bedrag moet ik eerst heel goed nadenken. Ik ga eerst Ronald is mailen, mocht ik een midi kopen dan zou ik de bank bij hem kopen voor die paar tientjes verschil zie ik niet in waarom ik dat niet zou doen.

Lidmaatschap op Radius zal ik serieus naar gaan kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.