CNC wereldkaart

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Bedankt, wat bedoel je juist Jan?
Excuus voor de late reactie, lees het nu net.
Wat ik bedoel is of je de houtnerven van de verschillende landen ook door laat lopen. Hieronder een voorbeeld van houtnerven die haaks op elkaar staan.
houtnerf.jpg

En succes met je nieuwe aanwinst!

Groet,
Jan
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat de houtdraad niet voor alle landen in een richting moet lopen, door het willekeurig te laten lopen heb je m.i. het mooiste effect, misschien bij grote landen even kijken hoe het op zijn voordeligst uitkomt.

Groet Pel.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Gisteren de machine voor de eerste keer uitgeprobeerd, zaagt als een zaag zou moeten zagen ;)

Ik heb opzettelijk geen aandacht besteed aan de richting van de nerven, dus is inderdaad totaal willekeurig, vond ook dat dit het mooist zou zijn.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
De eerste landen had ik met een geleende figuurzaag gedaan.

Welke aanpassingen heb jij dan gedaan aan je Hegner?
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Het plastic inlegplaatje had ik gelijk vervangen want dat zorgt voor trillen. Uit 2mm aluminium heb ik er een gemaakt met een piepklein gaatje voor mini werkstukjes en een met een gleuf voor normaal gebruik en kantelen.

Dat slangetje blaast het stof in je gezicht. Ik heb een bocht gemaakt in een aluminium pijpje, beetje als bij de Proxxons. Zo'n gesegmenteerde blazer is vast nog wat handiger.

Het bovenste zaagbladklemmetje heb ik vervangen voor een grote Hegner draaiknop met lagertjes van binnen. Voorkomt bladbreuk en maakt het verwisselen wat sneller. Met extra klemmetjes kun je verschillende type zaagjes voorgeklemd houden aan de onderkant. Zo kan je snel van type zaagje wisselen.

Ik heb er ook een voetschakelaar bij. Niet echt nodig en prijzig maar wel handig.

Mijn Hegner staat midden op tafel vastgeschroefd met een onderkleed voor demping. Door de bocht in het snoer kreeg ik draadbreuk. Ik had geen zin om de zaag te verplaatsen naar de rand dus heb ik het aan/uit/regelaar kastje gekanteld.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ondertussen ook aan de Wenge begonnen. Overduidelijk dat de juiste zaagblaadjes heel belangrijk zijn!

20160709_090735.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ondertussen ook aan de Wenge begonnen. Overduidelijk dat de juiste zaagblaadjes heel belangrijk zijn!

Dat kan ik mij voorstellen met zo'n dik blok. Hoe hou je zicht op hoe de landen in elkaar gaan passen, zonder te dikke spleten? Ik kan mij voorstellen dat je makkelijk een keer verkeerd zaagt.

Ik blijf het lig een mooi project vinden. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Het is de bedoeling om achteraf tijdens het passen nog wat bij te kunnen sturen met een dremel ofzo. Als er dikke spleten zijn (en die zullen er waarschijnlijk wel zijn) dan hoop ik dat het ze niet opvallen door het dikteverschil van de verschillende stukken.
 
P

Pel

Guest
@Fluo, zelf gebruik ik die diamant vijltjes die zijn fijn als je priegel werk hebt. Bij Ali Express kosten ze maar een enkele uero's.

groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.