Eik in planken zagen, wanneer ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteren hebben we een eik geveld van een meter of 13, gaaf om te doen
De onderste stam hebben we zoveel mogelijk intakt gelaten, dat wil zeggen dat ik een stuk in takt heb van 53cm doorsnede en 210 lang
Daarvan wil ik wat dikke planken hebben (ook is er een stuk van 1 meter, daarvan hetzelfde)

Nu ligt de stam op de aanhanger en is er met heel veel moeite op te krijgen dus ik wil hem er niet afhalen (als het niet nodig is) om hem later weer op de aanhanger te moeten krijgen

Nu wil ik graag weten, wanneer zag je de stam het beste in plakken ? is dat als hij een flink stuk gedroogd is (zeg over een jaar, 2 of wellicht 3) of kan dat goed nu al ?
 
Het beste is om hem nu in de gewenste plakken te zagen.
Vervolgens op plek uit de zon, droog en waar de wind door kan blazen neer leggen.
Wel de plakken stapelen met stapellatjes +- 20 mm dik (liefst ook eiken) om de 60 centimeter.
daarna de stapel met spanbandjes aan elkaar koppelen.
De koppen met verf, latex o.i.d. afdekken om te snel drogen tegen te gaan.
Vuistregel die wij bij de houtzaagmolen De Salamander gebruiken is dat hout per jaar ongeveer 2 centimeter droogt.
Een deel van 40 mm is dus in 1 jaar winddroog +- 18%.
Daarna kun je het b.v. vlak voor de zomer naar binnen halen, niet bij de verwarming en daar laten drogen tot 12 %.
Dan kun je het binnen gebruiken.
vandaar ook de keus om het zo snel mogelijk in kleinere afmetingen te zagen zodat het eerder droog is.
Hou wel rekening met enige overmaat bij het zagen, zodat er ruimte is om het te schaven naar de gewenste afmetingen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je Jan,

Ik had zoiets dergelijks inmiddels ook op het net gevonden (door een spelfout vond ik eerder niks vandaar de vraag hier)
Morgen even wat telefoontjes plegen, er zit het eea in de buurt dus dat lukt wel, droog leggen kan onder de carport, daar kan het ook goed doorwaaien
 

Oak59

Nieuw lid
17 apr 2017
2
0
Het beste is om hem nu in de gewenste plakken te zagen.
Vervolgens op plek uit de zon, droog en waar de wind door kan blazen neer leggen.
Wel de plakken stapelen met stapellatjes +- 20 mm dik (liefst ook eiken) om de 60 centimeter.
daarna de stapel met spanbandjes aan elkaar koppelen.
De koppen met verf, latex o.i.d. afdekken om te snel drogen tegen te gaan.
Vuistregel die wij bij de houtzaagmolen De Salamander gebruiken is dat hout per jaar ongeveer 2 centimeter droogt.
Een deel van 40 mm is dus in 1 jaar winddroog +- 18%.
Daarna kun je het b.v. vlak voor de zomer naar binnen halen, niet bij de verwarming en daar laten drogen tot 12 %.
Dan kun je het binnen gebruiken.
vandaar ook de keus om het zo snel mogelijk in kleinere afmetingen te zagen zodat het eerder droog is.
Hou wel rekening met enige overmaat bij het zagen, zodat er ruimte is om het te schaven naar de gewenste afmetingen.

Ik ben sinds vorige week in het blijde bezit van een 2,8 meter lange versgezaagde eikenstam. De stam ligt nu opgelat in planken van 5,5 cm dik in een tochtige schuur. Ik wil er t.z.t. verschillende typen eenvoudige schaaldelen tuinbanken van maken waarbij met "kopschotelschroeven"" gewerkt gaat worden. Tot welk vochtpercentage moet het hout ongeveer ingedroogd zijn (hoe lang ik moet ik rekenen voor het drogen voor dit buitengebruik van de planken)?
 
Laatst bewerkt:
Op houtzaagmolen De salamaander (Leidschendam) houden we als vuistregel aan dat het hout per jaar 2 centimeter droogt.
Gerekend van twee kanten dus bij elkaar 4 centimeter.
In de praktijk blijkt dat aardig te kloppen.
Let wel het hout is dan winddroog (mits goed geventileerd en goed op gelat), vochtpercentage zal dan ongeveer 18% zijn.
Voor buitengebruik is het dan droog genoeg.

M.vr.gr. Jan
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Eik kan je ook zonder probleem een paar jaar op stam laten liggen. Niet dat het hout dan droog wordt. Kopse kanten in elk geval zo snel mogelijk dicht smeren ook alsjeblieft hem als stam bewaart
 

Oak59

Nieuw lid
17 apr 2017
2
0
Op houtzaagmolen De salamaander (Leidschendam) houden we als vuistregel aan dat het hout per jaar 2 centimeter droogt.
Gerekend van twee kanten dus bij elkaar 4 centimeter.
In de praktijk blijkt dat aardig te kloppen.
Let wel het hout is dan winddroog (mits goed geventileerd en goed op gelat), vochtpercentage zal dan ongeveer 18% zijn.
Voor buitengebruik is het dan droog genoeg.
M.vr.gr. Jan

Bedankt voor het antwoord op mijn vraag, hier kan ik wat mee.

Één bankje gaat er ongeveer zo uit zien, komt in de half-schaduw te staan en wordt onbehandeld(?) zo'n 50 cm ingegraven in droge zandgrond boven grondwaterpeil. Zou ik daar een hoger vochtpercentage dan 18% (welk?) kunnen aanhouden? Eventueel vervang ik de kruisbalkjes door kleine RVS hoekijzertjes, het is voor eigen gebruik. Is het beter voor het ingraven de schors te verwijderen?


boomstam-bank-eikenhout.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Het best is alleen het kernhout gebruiken.

Maar de schors zou ik er in ieder geval afhalen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.