bouwverslag juwelenkistje

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
kleine update, wilde nog een mal maken voor de binnen ronding hieronder het proces:

SAM_4747.jpg
6mm multiplex restmateriaal, erg geschikt voor een mal:)
SAM_4748.jpg
nog even wat geklooid met een stuk dun karton.
SAM_4752.jpg
Eerst van karton de juiste ronding gesneden en daarna op het hout gelegd. Met een stift alles zwart gemaakt dat weg moet worden gezaagd. Overigens wel een tip om het karton bij het midden te vouwen, als je knipt of snijdt zijn beide kanten symmetrisch:)
SAM_4753.jpg
Zat nog even in dubio op ook alvast de buiten ronding te maken maar hier wacht ik toch nog even mee.
SAM_4754.jpg
De mallen heb ik gezaagd om een Ferm figuurzaagmachine en dat gaat prima, wel nog even schuren daarna er zitten altijd oneffenheden:) Een jig bouwen kan ook maar dan heb je een enorme ''arm'' nodig. Dat stukje zwart was overigens een foutje :p
SAM_4755.jpg
met dubbelzijdig tape plak ik het op de gezaagde latjes.
SAM_4757.jpg
De mal op het plankje, tijd om te frezen om een frees met een lagertje erop, wat is eigenlijk de nederlandse benaming voor een flush trim bit?
SAM_4758.jpg
Dat ging prima!
SAM_4759.jpg
Ik gebruik goedkope routerbits maar die werken eigenlijk gewoon prima:)
SAM_4760.jpg
Ook maar even de boel afgerond, er moet nog wel een groef in worden gefreesd zodat het bovenblad hier tussen kan.
SAM_4761.jpg
Nog eentje van bovenaf, ik kan eigenlijk niet genoeg krijgen van dit hout!!
SAM_4762.jpg
Zo lijkt het net alsof het andersom zit:eek: maar alles klopt prima:)

Dit was het voor vandaag waarschijnlijk zondag weer een update :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hey Lars, je loopt je nogal te ergeren aan het feit dat de zaagsnedes niet haaks zijn.
Ik deed indertijd bij een opleiding bij een meubelmaker en die had een voetbediende verstekstans van Morso.
Je hebt ze met vaste instellingen voor verschillende hoeken.
Die zie ik regelmatig op mp tweedehands voor iets van 150 a 200 euro, is zoiets misschien iets voor je?
Ik kan je uit ervaring vertellen dat zo'n verstekstans supernauwkeurig werkt, echt heel tof.
Vooral voor het kleine priegelwerk wat jij vaak doet is het een uitkomst.
Lijstenmakers gebruiken zo'n ding meestal, perfekt voor 45 graden werk.
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dat wordt een lust voor het oog, nou is het dat al met de losse onderdelen maar dadelijk...netjes hoor!
Kun je je verstekken niet op een futselplank naschaven ? Doe ik tenminste altijd en mits de plank zuiver is, is je verstek altijd goed.
PS: Flush trim bit = kantenfrees voor zover ik weet.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Hey Lars, je loopt je nogal te ergeren aan het feit dat de zaagsnedes niet haaks zijn.
Ik deed indertijd bij een opleiding bij een meubelmaker en die had een voetbediende verstekstans van Morso.
Je hebt ze met vaste instellingen voor verschillende hoeken.
Die zie ik regelmatig op mp tweedehands voor iets van 150 a 200 euro, is zoiets misschien iets voor je?
Ik kan je uit ervaring vertellen dat zo'n verstekstans supernauwkeurig werkt, echt heel tof.
Vooral voor het kleine priegelwerk wat jij vaak doet is het een uitkomst.
Lijstenmakers gebruiken zo'n ding meestal, perfekt voor 45 graden werk.

Bedankt voor de reactie, een verstekstans kende ik nog niet. Dat is misschien wel een goede tip! Ik ga even zoeken op marktplaats en wie weet. Op dit moment nog niet echt budget voor maar je weet nooit wat je tegen komt voor een leuke prijs:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Dat wordt een lust voor het oog, nou is het dat al met de losse onderdelen maar dadelijk...netjes hoor!
Kun je je verstekken niet op een futselplank naschaven ? Doe ik tenminste altijd en mits de plank zuiver is, is je verstek altijd goed.
PS: Flush trim bit = kantenfrees voor zover ik weet.

Bedankt voor de reactie, ben zelf ook heel erg benieuwd hoe het eruit komt te zien als onderdelen in elkaar zijn gezet.
Als ik een futselplank zou hebben en een goede schaaf had ik dat geprobeerd maar helaas heb ik dat niet:(
En kantenfrees is inderdaad wat ik zocht!

@Bernard38 bedankt voor het compliment!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Lars kijk eens hier https://www.google.nl/search?client=tablet-android-samsung&hl=nl-NL&oe=utf-8&safe=images&q=mitre+sled+plans&source=browser-suggest&qsubts=1454183962188
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@ Wim Kluck, die jig ga ik de volgende keer denk ik bouwen als ik iets haaks moet hebben:)

@ willem1958, grappig dat dat apparaat is verkocht via dit forum, ik heb op marktplaats wat gezocht maar niet iets kunnen vinden binnen mijn budget. Spaar al een tijdje voor een lintzaag en vandiktebankje dus het zal nog wel even duren voordat er ooit een verstekstans komt:(
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Wat een prachtig verslag om te lezen! Ook een lekker tempo wat er in zit, leuk om te lezen en lijkt me nog leuker om te maken.
Ben dan ook zeer benieuwd naar het eindresultaat.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
@rickkoorman en techcom, bedankt voor het compliment! Dat motiveert altijd wel om door te gaan met het verslag:) Ik hoop over een paar uur een update van het bovenblad te hebben:)
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
mini update, eigenlijk enorm lang gedaan om te kijken wat voor fineerwerk ik in het blad wilde verwerken, uiteindelijke gekozen voor een relatief simpele windroos:
01.jpg
Dit is het blad van de bovenkant gezien. Ik heb het niet te moeilijk gemaakt:)
02.jpg
Zoiets zou het hopelijk moeten worden. Notenburl en palissander santos fineer en de kleine ruitjes zijn wenge. Ik ga er nu mee aan de slag dus over een tijdje weer een update:)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.