Hout drogen

ArieWillem

Nieuw lid
14 dec 2015
13
0
Dag allemaal,

Ik ben pas begonnen met houtdraaien. Nu heb ik pas enkele boomstammetjes die ik zag meegenomen en te drogen gelegd. Mijn vraag: hoelang moet dat ongeveer drogen? Ik wil er graag iets van draaien, maar draaihout vinden is helaas niet zo makkelijk.

Gr,
Arwin
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Hoi Arwin,

Ik ben zelf ook nog niet zolang bezig, maar ik heb begrepen (en corrigeer me als het niet zo is) dat het drogen met 2,5cm per jaar gaat. Je kunt wel het hout voordraaien (dus een ruwe vorm draaien) en het dan wegleggen. Zo is de droogtijd korter.

Er zijn geloof ik nog meer manieren en aandachtspunten, maar zoals gezegd ben ik zelf ook nog niet zolang bezig. Dus ik zal dit topic aandachtig volgen :)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Zorg ervoor dat je hout niet te snel droogt. Je kunt het beste de kopse kanten insmeren met houtlijm, gesmolten bijenwas, muurverf, kaarsenvet, e.d.
Op deze manier verklein je de kans op scheuren door te snel drogen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je kunt natuurlijk ook gelijk gaan draaien en daarna drogen. Dat betekent dat je veel zult leren over het hout (hoe droogt het in relatie tot de vorm van de schaal, de houtsoort en de opbouw van de schaal) en ook geen 10 jaar naar je draaibank hoeft te gaan zitten kijken terwijl je hout droogt en opgevreten wordt door boktorren en houtwormen.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Arwin,

Anders heb ik ook nog wel wat droog oefenmateriaal voor je liggen hoor! kom maar langs. Ik zou overigens, als je de mogelijkheid hebt de kern uit de boomstam zagen. Scheelt veel gedoe...
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dag allemaal,

Ik ben pas begonnen met houtdraaien. Nu heb ik pas enkele boomstammetjes die ik zag meegenomen en te drogen gelegd. Mijn vraag: hoelang moet dat ongeveer drogen? Ik wil er graag iets van draaien, maar draaihout vinden is helaas niet zo makkelijk.

Gr,
Arwin

Arwin als je schalen en dergelijke (potjes vaas etc) wilt draaien van hardhout (loofbomen) gebruik je nat hout/vers van de boom is het beste, vooral als je grotere stukken wilt draaien, dat komt gewoon niet in droog hout zonder allerlei gebreken dat veroorzaakt bij/door het drogen voor.

Ik weet niet waar jij woont, maar Ik ben er vrij zeker van dat er bomen in de buurt groeien, en hout/draaihout groeit aan bomen zeggen wij hier.

Waar bomen groeien word er gekapt, en daar kun je zeker wel wat hout verkrijgen, lekker vers nat hout dat nog niet vol met scheuren zit.

Zie het voordeel van vers hout is dat het vrij of heel goedkoop te verkrijgen is, waar bomen omgedaan worden is altijd wel wat hout te krijgen

Het volgende voordeel is dat je dus niet bang hoeft te zijn om dat dure stukje hout tot krullen te draaien, het draait ook veel makkelijker dan droog hout, vooral goed voor een beginner, maar ook Ik draai nat hout met plezier.

Nou zeg maar dat jij een schaaltje van 15 cm wilt draaien van hardhout, dat zou minstens 10 jaar moeten drogen, voor dat het droog hout is, nou draai je dat nat hout (lekker makkelijk) en maakt de kanten zo’n 15mm dik, wel die 15mm zijn binnen het jaar droog, met een schaal moet je gewoon het drogen vertragen (of het splijt) en dan is het nog droog binnen het jaar, de reden is, dat schalen heel veel kops hout is, en dat droogt veel vlugger dan lange planken of stammen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.