Hoeveel hout van een eikenboom ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik kan een eikenboom krijgen, 20 jaar oud, onderkant stam (op zo 20 cm boven het maaiveld) is ca 60 cm doorsnede
Dan op een meter of 5 a 6 vertakt de boom in 3 en een meter of 1,5 daarboven nog meer, de uiteindelijke top zal op een 12 zitten
Van de takken komt dus veel brandhout (alles dikker dan polsdik zeg maar)
Van de stam wil ik in ieder geval van het onderstuk iig een meter of 3 intakt houden om daar (als het eenmaal droog is) wat leuks mee te doen

Nu de vraag, hoeveel kuub hout komt er ongeveer van zo een boom

Een maatje van mij gaat hem neerhalen en die doet dit om wat bij te verdienen, nu wil de eigenaar de boom gratis kwijt, dus ik moet hem betalen (lijkt me redelijk) maar nu wil ik graag weten hoeveel hout kan in ongeveer verwachten zodat ik weet wat redelijk is om uit te geven (brandhout prijs zeg maar)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
?? Hoe kan iemand daar nu een antwoord op geven? Dat kan je toch enkel zelf berekenen wanneer je alle afmetingen hebt...

Voor dat onderste stuk van 5m met diameter 60cm: 5m * pi * 0,3m * 0,3m = 1,4 kuub

Dat is dan op bool, daar heb je gemiddeld gezien 50% rendement van --> 0,7 kuub nuttig hout (vergelijkbaar met gekantrecht zonder spint)

Je kan hetzelfde doen voor de hogere takken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ja maar de hogere takken is aardig wat en ook prima brandhout, maar om dat uit te rekenen.....dat lijkt me onbegonnen werk, iemand die dergelijke bomen vaker kapt weet wel ongeveer wat er af komt
van spint is geen sprake (of niet interessant) want dat wordt brandhout, vandaar dat ik ongeveer wil weten hoeveel ik kan verwachten en dat tegen een brandhout prijs omreken
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Moelijk in te schatten voor de boom gekapt is
voor hetzelfde geld heb je er een hele rotte plek in de midden van de Stam
waar jij dan juist het goede hout wilt uithalen
Verder als het inlandse eik is even nakijken of er een kapvergunning nodig is
een buurman die gaat klagen en je vriend word verantwoordelijk gesteld als hij hem kapt
als je uitgaat van brandhout kan je rekenen Aan 25€ de kuub
zo kan je kijken of het de moeite is
als je stam dan leuk hout opleverd is dat de kers op de taart
mvg tom
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
We krijgen in ieder geval een schriftelijke bevestiging, hij staat in een tuin, dus het is ook deel voor deel afbreken en met een lijntje de takken naar beneden
De buren hebben dit juist aangezwengeld :D
Hij ziet er van buiten erg gezond uit, maar ik hou ind. brandhout prijs aan, als de stam dan goed is, dan is dat mooi meegenomen

Kapvergunning zal ik eens over bellen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
hmmmm goed punt, zal ze tellen als hij geveld is, het kan ook best 57 cm zijn en 23 jaar, dat scheelt alweer wat ;-)
ik heb hem niet exact gemeten
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Het nadeel van een jonge boom is dat hij in de jeugdfase naar verhouding veel meer spint heeft dan een volwassen boom waardoor het redement veel lager is.

Wat voor eik is het als ik vragen mag?
De meest snel groeiende eik is quercus palustrus (moeras eik) wat overigens wel erg mooi hout geeft.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
eerlijk gezegd zou ik het niet weten, ik weet alleen van de opdracht gever dat het een eik is, maar welke soort.... ? geen idee, helaas ben ik daar niet zo in thuis om dat uit te vinden
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
kuub of 4 is een ervaringscijfer; ik kan er best een halve naast zitten. Het gaat ook maar om een schatting, toch?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja het gaat inderdaad om een schatting, wil ik het exact weten dan moet ik vochtigheid bepalen en dan wegen, dan kun je het omrekenen
maar daar gaat niet om, 25 of 30 euro per kuub is nog leuk, hout ik het op 100 euro, is de stam dan mooi heb ik een meevaller, voordat die droog is ben je ook wel weer even zoet, maar ik heb wel meteen een heeeeeeeele goede reden om een (alaskan) sawmill te moeten bouwen :D
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Misschien eerst even onderscheid maken tussen een kuub en een stère. 4 kuub voor zo'n boom lijkt me erg veel, maar als je alles verzaagd tot brandhout (stam+kruin) en je stapelt dat in je tuin, kom je wellicht aan 4 stère. Ruw geteld is 1 kuub gelijk aan 1,5 stère.

De berekening van het volume van de stam van SereN komt inderdaad in de buurt alleen heb je op 20 cm boven het maaiveld gemeten, wat een vertekend beeld geeft. Voor een gevelde stam moet je juist in het midden meten. Een stam is nl niet cilindrisch maar conisch.

Als je al 60 cm diameter op 20 jaar hebt (al is het zo laag), is het een zéér sterke groeier, dus twijfel ik of het een inlandse soort is (zomer of wintereik). Het zal dan eerder moeras of Amerikaanse eik zijn en dan nog gaat hij heel erg vrij hebben gestaan. Als je een foto van het blad hebt, weten we het snel (of schors).

ps: als je nog eens meet, best op 1,5 meter boven maaiveld.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
op het moment iedere keer een stukje aan het wegwerken en dan stapelen, als straks alles is weggewerkt zal ik eens meten en en uitrekenen hoeveel gestapeld hout er ligt

Maar wat versta je onder kuub tov een stére, echt 1 kuub massief hout ?
op een meter was hij zeker 60cm, de voet (maaiveld) was richting de 80 dat konden we pas echt goed meten toen hij om was en de boom was 27 jaar oud (ringen geteld)
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Maar wat versta je onder kuub tov een stére, echt 1 kuub massief hout ?

Een 'kuub' of beter kubieke meter is een inhoudsmaat. Zoals je ook een kubieke meter gas of water of...hebt. Hout op stam (voor professionele verkoop), wordt altijd per kuub verkocht. Het zou inderdaad een massieve blok hout zijn van 1 meter hoog, 1 meter breed en 1 meter diep. Al zal je dit wellicht nooit in die maat tegenkomen.

Een stère heeft dezelfde afmetingen (1mx1mx1m), maar daar ligt hout los in gestapeld...hout met lucht tussen dus. Vandaar, als je uit je gestapelde stère alle hout zou samenpersen (alle lucht weg), hou je nog ongeveer 0,68 kubieke meter hout over....
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
eens, maar word het hout dan niet per ton verkocht ? en kuub op al die ronde stammen uitreken word een langdurige kwestie
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
eens, maar word het hout dan niet per ton verkocht ? en kuub op al die ronde stammen uitreken word een langdurige kwestie


Verhakseld hout wordt wel per ton verkocht (biomassa), maar hout op stam (of losse stammen) altijd per kuub. Een bosexploitant wordt meestal ook per kuub betaald en harvesters (die grote machines die bomen vellen) meten hun stammen ook in kuubs op.

De meeste verkopers hebben programma's om dat zeer snel te berekenen. Je moet enkel boomsoort, omtrek op borsthoogte en de lengte hebben...of je hebt boekjes met kubeertabellen waarbij je per boomsoort de gemiddelde omtrek kan opzoeken.
 

Woody-Ellen

Nieuw lid
9 jan 2017
7
1
www.ikbenfrits.nl
Ik heb een vergelijkbare vraag. We hebben in Frankrijk een stuk grond gekocht met redelijk veel eikenbos. Veel van de eiken staan dicht op elkaar. We willen graag een deel van de bomen verkopen, en op zich heeft de lokale zagerij er wel oren naar en biedt een prijs per kuub aan. Hoe controleer je of meet je nou hoeveel kuub er uiteindelijk is gekapt? In Frankrijk zijn ze niet altijd even netjes met dit soort dingen en we zijn bang belazerd te worden.



Mijn werk
Mijn passie
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Inlandse eik van 20 jaar die 60 cm dik lijkt me heel onwaarschijnlijk: 3 cm groei per jaar vooral in de begin jaren lijkt me niet echt kunnen. Zelfs Amerikaanse eiken, enorm snelle groeiers halen dat niet.
Onderstam gelijk aan (dikke) planken verzagen lijkt me handiger: Als je het op stam laat drogen blijven er weinig leuke dingen over om er van de maken, plus dat duurt gewoon een jaartje of 10 :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.