Bureau in Amerikaans Esdoorn en Kersen

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
In de winter 2013/2014 heb ik voor mijzelf een bureau gemaakt. Daar wil ik nu in een paar afleveringen verslag van doen, met veel foto's erbij. Aan bod komen o.a. het verlijmen van een massief houten blad, het fineren van ladefronten, het monteren van Blum ladegeleiders, het infrezen van ladegrepen etc.
Qua materiaal en stijl wilde ik het laten aansluiten bij eerdere werkstukken die ik voor de aankleding en meubilering van mijn huis heb gemaakt, zoals:

- "esdoorn sokkel" (posting van 2-2-2014),
- boekenkast (zie "halfblinde duivenstaarten", posting van 2-4-2014),
- salontafeltje ("zwaluwstaart speciaal", posting van 15-3-2015).

De steeds terugkerende houtsoort hierbij is "Hard Maple", waar ik in 2010 een flinke partij van heb laten bezorgen, in de vorm van geschaafde delen van 27 mm dik, vallende breedtes en diverse lengtes.
Later ben ik dit Esdoorn gaan combineren met Kersen, voor ladefronten, en bij het tafeltje voor de staanders.

Uitgangspunten voor dit bureau waren:
- bladmaat ca. 60 x 300 cm,
- links (in de hoek) een ladeblok van 90 cm breed, met o.a. een lade voor een printer,
- rechts een ladeblok van 45 cm breed,
- daartussen een ruimte van tenminste 140 cm, om met z'n tweeën naast elkaar "achter" (dus eigenlijk vóór) de PC te kunnen zitten,
- de ladefronten in Kersen, met de nerf verticaal,
- de korpussen van de ladeblokken van witgeschilderd multiplex,
- alles te plaatsen op antracietkleurige plinten, aansluitend op de bestaande (tegel) plinten.

In mijn houtvoorraad had ik nog voldoende planken van ruim 3 meter voor het blad:

image.jpg

Het blad heb ik verlijmd met Titebond II, en met domino's om de zaak op te lijnen:

image.jpg

Het blad was erg groot voor mijn werkplaats, de minimax moest meedoen als lijmtafel:

image.jpg

Na 't drogen geschuurd met mijn stokoude Ferrock bandschuurmachine (kent iemand dit merk nog?):

image.jpg

Daarna schuren met de Makita "half sheet sander":

image.jpg

De Makita komt van marktplaats, en bevalt mij zeer goed:

image.jpg

De rechterkant van 't blad krijgt een gebogen vorm, die aansluit op mijn ellipsvormige esdoorn eettafel:

image.jpg

De ruwe zaagsnede nágefreesd m.b.v. een sjabloon die ik van bovengenoemde eettafel heb "getrokken":

image.jpg

image.jpg

De linkerkant (die in de hoek komt) heb ik afgekort met de Mafell KSS 300, wordt die ook weer eens gebruikt:

image.jpg

Tot zover de eerste 10 foto's van dit bouwverslag, wordt vervolgd.

P.S. Kan iemand verklaren waarom de foto's zo klein uitpakken? Ze komen vanuit het fotobestand op mijn Ipad, het uploaden doe ik op dezelfde manier als bij eerdere postings, maar de foto's worden kleiner en met minder resolutie weergegeven dan ik gewend ben. Kan het met de Icloud te maken hebben? Tips welkom��
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Dit lijkt me een mooi project te gaan worden! Ik ga het volgen, ben vooral benieuwd hoe dat zit met die aansluiting op je eettafel, dat snap ik nog niet helemaal....

Het probleem met de kleine foto's is voor mij ook een ergernis! Ik heb Jaap al eens gevraagd of het in de forumsoftware zit. Het is na de IOS upgrade naar 9.0 gaan optreden op de Ipad. Volgens Jaap worden de foto's automatisch "gecropt" d.w.z. verkleind.

Ik wil nu weer gaan kijken of ik via de Imac grotere foto's kan plaatsen, maakt het forum gebruik wel weer ongemakkelijker.

Fons
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hi Fons,
Ja, ik weet dat jij ook een esdoorn-fan bent! Dat "aansluiten" op de eettafel heb ik niet goed verwoord; ik bedoel niet "fysiek" aansluiten, maar "qua aanzicht overeenkomen met". De ellipsvorm van de tafel "komt terug " in de rechtzijde van het het bureaublad. Op 't eind wordt dat zeker duidelijk, maar misschien nu ook al��
Dank voor de uitleg over de foto's, ik begrijp eruit dat de forum-software ze "cropt", of gebeurt dat in de IPad? In het laatste geval moet daat toch een fix voor zijn, zou je denken..? Wie weet er meer?
Voor nu een groet van Jaap (bri)
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Nu volgt aflevering twee:
Toen ik mijn nieuwgebouwde huis betrok (in 2009) heb ik mij voorgenomen om al het meubilair (behalve stoelen en banken) zelf te maken. Niet om te besparen, maar om er zoveel mogelijk één geheel van te maken, qua materialen en vormgeving. Wat houtsoort betreft was het uitgangspunt Hard Maple, waar ik tijdens de bouw de (betonnen) traptreden mee bekleed heb.
Het eerste meubel was een eettafel naar eigen ontwerp. Het rvs onderstel en het blad moest ik toen (helaas) laten maken, had nog geen ingerichte werkplaats, en geen machines.
Het eerste zelfgemaakte project was een sokkel voor een beeld. Daarna twee "zwevende" sideboards, van wit multiplex, met scharnierende esdoorn deksels van massief 27 mm. Om ze wat slanker te laten ogen heb ik een randprofiel aangebracht zoals op deze foto's te zien is:

image.jpg

Op deze detailfoto zijn ook de "schaduwvoegen" (tussen kast en muur) tezien, die ik graag toepas:

image.jpg

Dezelfde vormentaal vind je terug in een boekenkast die ik later gemaakt heb:

image.jpg

Nu terug naar "Het Bureau" (dat van mij, niet van Voskuil🤓 ). De randafwerking van het houten blad heb ik net zo gemaakt als bij bovengenoemde projecten: aan de bovenkant een afronding met radius 9mm, aan de onderkant weglopend in een 45 graden afschuining. De overgang tussen de gefreesde afronding (boven) en afschuining (onder) heb ik geschaafd en geschuurd, met ter controle een malletje:

image.jpg

Tot zover het blad en de afwerking. De korpussen van de ladeblokken heb ik gemaakt van 18 mm vóórgegrond populieren multiplex. De kastjes steken in elkaar met lamello's en "laklijm" van Frencken:

image.jpg

Om kasten haaks te verlijmen maak ik altijd dankbaar gebruik van de "elleboogjes" die ik ooit eens van afvalstukken heb gemaakt:

image.jpg

Voor de (te fineren) ladefronten heb ik 18 mm MDF genomen. De verticale randen heb ik voorzien van een massief kersen latje:

image.jpg

Om deze latjes "flush" met het MDF te kunnen frezen heb ik een hulpgeleider op mijn freesgeleider gezet:

image.jpg

Om een mooi vlak "substraat" voor het fineer te krijgen toch ook nog maar even schuren:

image.jpg

Het kersen fineer voor de ladefronten is van een extra dikke kwaliteit, en in een mooie breedte:

image.jpg

Ná de kerstdagen zal ik verslag doen van de volgende stappen van dit project. Voor nu wens ik alle forumleden mooie feestdagen, en een voorspoedig en vooral gezond 2016!

Jaap (bri)
 
  • Leuk
Waarderingen: HOUT&MOS Michiel de Jong

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Het was een winter met (te) veel "events" in familie-en vriendenkring, ziekte, invaliditeit, overlijden, geboorte, verhuizing van een kind, ontslag, promotie, alles kwam voorbij...Daardoor is dit verslag een tijdje in de verdrukking gekomen.
Hoog tijd nu om het verhaal te vervolgen en af te maken, daar gaan we:

Zoals eerder beschreven wilde ik de ladefronten van het bureau fineren met de nerf verticaal. Omdat fineren voor mij een nieuw kunstje was, heb ik wat gegoogeld.
Op de site van af.nl staat een goede handleiding, daar had ik wat aan. Verder op YouTube diverse filmpjes bekeken, de meest instructieve vond ik die van William Duckworth op de site van FWW.
Als lijm heb ik Titebond "Cold Press for Veneer" gebruikt (te koop bij o.a. Baptist in Arnhem, en bij Teygeler in Amsterdam). Deze lijm is mij goed bevallen.
Om kromtrekken van het MDF te vermijden moet je ook de achterkant fineren. Hiervoor heb ik een wat minder mooi (en ook dunner) boekje fineer gebruikt, dat ik ooit op markplaats vond:

DSC02222.jpg

DSC02220.jpg

De voorkanten zijn gedaan met het brede en dikke fineer dat op de laatste foto van de vorige aflevering te zien is. Dit heb ik van de Fa. Fibex in Warmond, die een giga-voorraad fineer hebben liggen:

DSC02223.jpg

Het hele pakket ging een geïmproviseerde pers, in deze volgorde (van onder naar boven):
-werkbank-bakpapier-fineer achterkant-MDF drager-fineer voorkant-bakpapier-zware afdekplaat-lijmklemmen:

DSC02221.jpg

NB: de lijm gaat op het MDF, NIET op het fineer! De lijm verdelen gaat goed met een verfbakje en een kleine roller.
Het verschil in dikte van het fineer vóór (1,5 mm( en achter (0,6 mm) heeft geen nadelige effecten veroorzaakt, de plaat is mooi vlak gebleven.

Terwijl het fineer droogde ben ik begonnen met de laden. Ik had nog genoeg reststukken 15 mm meubelplaat, gefineerd met Esdoorn, om de ladebakken van te maken. De zaagkanten aan de zichtzijde heb ik beplakt met massieve strookjes Esdoorn van ca. 2 mm dik:

DSC02227.jpg

De bodems zijn van 12 mm wit voorgegrond populieren multiplex, die in rondom in een gefreesde groef vallen:

DSC02229.jpg

De lade-binnenkanten heb in vóór de assemblage 3 x in de (blonde, ontwaxste schellak gezet, dat gaat lekker snel, en geeft voor een ladebakje voldoende bescherming:

DSC02230.jpg

De bakken daarna verlijmd met lamello's, en de bodems er gelijk in:

DSC02241.jpg

Na 't drogen de kantjes breken, en de buiten kant klaarmaken voor afwerking (ook met schellak):

DSC02242.jpg

Ik sluit af met een foto van de gefineerde voorkant, die nog geschuurd moet worden:

DSC02245.jpg

Wordt vervolgd, groet, Jaap Bri
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Het eerder genoemde probleem van het "croppen" van foto's heb ik niet op kunnen lossen, althans niet met de Ipad. Daarom heb ik alle foto's (vanaf de SD kaartjes van mijn camera) rechtstreeks op de PC gezet, en van daaruit gepost. Nu worden de foto's wèl weergegeven in het gewenste (grote) formaat.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Het fineren van de ladefronten was goed gelukt, geen bobbels of andere rare dingen, na het schuren was dit het resultaat:

DSC02246.jpg

Hier is te zien hoe het fineer over het aangelijmde kersen latje heen valt:

DSC02250.jpg

Daarna opdelen van de plaat in de individuele ladefronten:

DSC02253.jpg

Om de ladegrepen te monteren een groefje frezen in de bovenkant:

DSC02256.jpg

Zó moeten de grepen erop komen:

DSC02254.jpg

Ik heb ze met bruislijm vastgezet:

DSC02259.jpg

Het monteren van de Blum ladegeleiders staat beschreven op de website van Blum. Ik had twee soorten geleiders, Movento voor de brede laden, en blue motion voor de smalle (of net andersom, dat weet ik niet meer...). Op deze foto het afstellen van de ladebakken etc, het latje met al die kriebels erop maakt geen onderdeel uit van de kast, maar is slechts een los meetstokje:

DSC02257.jpg

Daarna het netjes monteren van de ladefronten. De middelste lade is voor een (draadloze) printer; er komt 230V binnen via een krulsnoer aan de achterkant. De ladekasten rusten op een plintstelsel van MDF, dat met grijze hamerslagverf zoveel mogelijk moet aansluiten bij de grijze tegelplinten:

DSC02262.jpg

Tot zover deze aflevering, er volgen nog foto's van het eindresultaat.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Dat wordt heel mooi Jaap, ik weet niet waarom, maar ik heb dat fineren nooit aangedurfd, ik moet dat toch ook eens proberen, en dan in het klein beginnen.

Groet Pel.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Goed bezig! Het ziet er al mooi uit.
Waarom benadruk je dat je alleen lijm op het MDF smeert en NIET op het fineer? Mag dat niet?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Dank voor de reacties!

@Pel: als je gaat lezen over fineren lijkt het een soort toverkunst, maar het is mij reuze meegevallen.

@SunRayes: Raymond, van mij mag alles, dus ook lijm op fineer smeren;) Ik praat ook maar ná wat anderen adviseren: de truc is om het fineer tot op het laatst zo vlak en rustig mogelijk te houden. Ga je er lijm op smeren dan wil het gaan krullen. Ik weet dit niet uit ondervinding maar het lijkt mij wel plausibel. In mijn geval werkte dit advies m.b.t. de lijmtechniek goed. Als je even googled: Duckworth, veneering, heb je het filmpje van ca. 9 minuten zó te pakken....
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Laatste aflevering:
Omdat het bureaublad 1.40 m moest overspannen (de ruimte tussen de twee ladeblokken) heb ik overwogen om in de onderkant van het blad een stalen profiel te frezen, tegen het doorbuigen. Het staal had ik al in huis, maar ik heb er uiteindelijk van af gezien. Zag nogal op tegen het manipuleren van het grote en zware blad, en was bang voor beschadiging...(het staal heb ik onlangs gebruikt om een frame voor een draaibank-onderstel mee te lassen, zal ik nog eens tonen).
Een andere overweging was het maken van een kabeldoorvoer in het blad. Ook dit idee heb ik laten varen, het leek me een beetje te "kantoor-achtig".
De snoeren gaan nu tussen blad en de muur door, het blad staat 1 cm vrij van de muur. In combinatie met de schaduwvoegen achter de ladeblokken ziet dat er nu zó uit:

DSC02291.jpg

Detail rechter ladeblok:

DSC02287.jpg

"I Love the Look of Maple in the Morning...":

DSC02295.jpg

Linker ladeblok:

DSC02288.jpg

Rechter ladeblok:

DSC02285.jpg

Hier in combinatie met het eerder gemaakte tafeltje (zie "zwaluwstaart speciaal"):

DSC02307.jpg

Het bureau staat er inmiddels twee jaar, en het blad is nog steeds strak en recht. Het kersen is nog wat donkerder en dieper van kleur geworden, wat het alleen maar mooier maakt...
Tot zover dit verslag, dank voor het meekijken, het was mij een genoegen, groet,
Jaap (bri)
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Mooi project is dat geworden Jaap! Prachtig hout natuurlijk en een zeer representatieve werkplek heb je nu. Alle eer voor je werk!
Leuk dat we nu kunnen zien waar jij vele uren op woodworking.nl doorbrengt;);)

Complimenten! Fons
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.737
399
Heel leuk blad zo, en ik ben vooral fan van hoe je de afwerking van de muur hebt laten doorlopen in het bureau. Echt knap! :cool: Lijkt bijna één met de muur op de laatste foto.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Jaap, hier mag je oprecht trots op zijn! Ook een hele mooie verslaglegging. Ik ben benieuwd of je nog meer van dit soort projecten hebt!
 
P

Pel

Guest
Mooie ruime bureau Jaap, de ronding aan het blad maakt het bureau tot een prachtig handgemaakt meubelstuk, in plaats van het standaard recht toe recht aan. Het salontafeltje is ook mooi met die zwaluwstaarten pontificaal in het zicht, goed vakwerk mag immers gezien worden.

Groet Pel.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Dank voor alle leuke reacties!
@ferdydesmet: ander werk van een forumlid (dus ook van mij) kun je als volgt makkelijk vinden:
- klik op de naam va het forumlid
- er verschijnt dan een pop-up menu'tje
- hier klik je op "bekijk profiel"
- je komt dan in de ledenlijst, op de pagina van het aangeklikte forumlid
- in de linker marge zie een submenu
- klik daar op "vindt alle gestarte onderwerpen"
Er verschijnt dan een lijst met de topics die door het betreffende lid gestart zijn, chronologisch gerangschikt van nieuw naar oud.

Tot zover, groet, jaap bri
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.