Tuinhuis Blom3dd

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hallo,
Mijn plan is om de komende tijd een tuinhuis te gaan bouwen. In de afgelopen jaren heb ik aan diverse klussen bouwmaterialen overgehouden en de tijd is rijp om hiervan een tuinhuis te maken. In ons volkstuintje in het stadspark heb ik al een paar jaar een kavel ±500m2. De eerste paar jaar de boel ontgonnen want het was een verwaarloosd oerwoud. het bestaande huisje gesloopt en wat geexpirimenteerd met een groente tuintje op de Groningse klei.

IMG_0353.jpg

Ik probeer een verslagje te maken de komende tijd.

Het plan
tuinhuis11p27.jpgtuinhuis11p12.jpg

De vorm wordt een 6 hoek met een hap eruit dus een 7 hoek. dit omdat mijn tuin nogal langwerpig is, en deze vorm beter past. Het wordt ongeveer 40 m2 groot. 4 meter hoog, zijdes van 4m en doorsnee van 8m

Over de fundering heb ik lang nadacht, schuimbeton, schroef fundering, poeren, houten palen met kunstof kop, etc. Helaas is mijn financieële toestand niet toereikend om hier een aantal constructeurs naar te laten kijken. Na rondvraag op de vereniging besloten om betonnen palen te maken van pvc buis.

Ik heb nu 15 palen geboord waarvan 11 van 2meter deze ga ik volgooien met beton, en dan de pvcbuis erin om deze 20cm boven het maaiveld uit laten komen, hierin draadeind om de hele zooi later te kunnen stellen ivm inklinking. Met een dompelpomp haal ik het water uit het gat en dan giet ik beton met glasvezelwapening. mijn beton mix is aardig droog, maar ik ben bang dat er toch wat cement uitspoelt. Sommige gaten lopen aardig snel vol met grondwater.
IMG_1779.jpg

Vraagje, is er een eenvoudig additief waarmee ik de portland in de beton mix kan laten zitten, of moet ik gewoon wat meer cement gebruiken.

groet en tot zover.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat je eigenlijk nodig hebt is colloïdaal beton.
Wat is de buisdiameter?
Als alternatief, wat alleen werkt als er geen waterstroming is: onderin beginnen de storten mbv een buis daarna verdichten. Meer cement wordt de beton in het algemeen niet beter van. Beton ook niet te droog maken, dan is het lastig om de buis goed te vullen.
Ik ben niet zo bekend met de groningse bodemsamenstelling, met 2 meter diep ben je dan door de klei heen?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Neeh met 2 meter ben je nog lang niet op vast zand, er zijn een paar sonderingen in de buurt en volgens mij zit er iets van zand op 6 meter. Pvc Buisdiameter is 125, geboord gat is 150. Mijn idee is fundering op kleef en zo licht mogelijk bouwen. ik heb 4 paalgaten van een meter diep en die heb ik als proef nu klaar. Pompen heeft weinig zin het gat loopt gelijk weer vol, of ik moet een bemalings instalatie gaan verzinnen.:eek:

poeh, ik heb zin in timmeren en met hout bezig:rolleyes:
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het draagvermogen op positieve kleef is beperkt met 2 meter paallengte en een gat van rond 150 met een buis van rond 125. De invloed van de negatieve kleef blijft op deze manier wel beperkt.
Gat niet leegpompen maar de buis vullen vanaf onderen met behulp van een stortkoker.

Succes
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Constructief weet ik niet genoeg van funderen om dit ontwerp te beoordelen, maar ik heb nog wel een tip mbt het water in je gaten.

Ik ga er gezien je verhaal vanuit dat je de pvc pijp wilt laten zitten in het gat. Je zou de pijp aan de onderkant kunnen dichtlijmen met een eindkap. Hij zal hierdoor waarschijnlijk gaan drijven op het grondwater, maar zodra je eer beton in stort zinkt hij wel weer. Je palen zijn ook klein genoeg om ze al deels te vullen voor je se buis in het gat laat zakken.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Een keer een serre gezien waarbij de palen ook zelf geboord waren, maar dan wel tot op de zand laag.
Helaas begon dit wel te zakken doordat de grond/zand onderin in roering was geweest en pas na het eind van de bouw weer inklonk.
En kleef hielp ook niet met de pvc buizen, ook omdat het gat groter geboord was en dus laten nog telkens mooi ruimte omheen zat.(moeilijk dicht te krijgen).

mvg
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Op je funderingsvraag kan ik niet ingaan , maar wat mij intrigeert is:
Mag je op het terrein van een stadspark in het volkstuin gedeelte 4 meter hoog bouwen? 40m2 groot?
Er zijn geen bezwaren en je krijgt een vergunning?
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ja das juist het toffe, het is gerelateerd aan tuin oppervlakte, eigenlijk mag ik tot 62 m2 groot. Maar ik heb al een oud schuurtje van 18m2 en ik wil ook nog een kas. Het gaat buiten de gemeente om. Jij pacht de grond en de opstal kan je verkopen. Bomen kappen/knotten is wel een gedoe. Eerst bij de vereniging indienen en dan naar de gemeente dan krijg je de aanvraag terug moet je het weer naar een andere afdeling van de gemeente sturen (mbv onleesbaar juridisch jargon) en dan willen ze ook nog geld van je.:eek:
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb even rondgebeld en collodiaal beton is in stilstaand water niet nodig. een klein beetje meer portland kon geen kwaad. Er is wel een additief te koop bij Cugla in Breda. Rare jongens die betonlui. In praktijk is het vaak komtwelgoed. in theorie is het een wis/natuurkundige wetenschap. Wat ik wil horen is doe er wat behanglijm in of een pakje aardappel puree. Wat ik wel gevonden heb op het internet is om er wat houtas bij te doen, maar dat is meer een substituut.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
plaatjes

IMG_1850.jpgIMG_1839.jpg

De blauwe klei wil ik gaan gebruiken in een vakwerk fitselstek muur
Eind van de week is de fundering wel klaar.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Het gedeelte van het draadeind welke boven de beton uitsteekt kan je het beste beschermen tegen het cementwater, anders bestaat de kans dat de moeren er slecht opgaan. Dit kan met tape, vet of een pvc buisje oid.
 

WR1944

Oud hout
Voor het maken van een fundatie voor een lichte constructie als bijvoorbeeld een houten terras wordt vaak gebruik gemaakt van dikke kartonnen kokers. Die zijn zo'n 20 tot 30 cm en gaan zo'n 1,5 m de grond in. In ieder geval tot onder de vorstgrens.
https://www.youtube.com/watch?v=EQxV6dOqVG8
Maar meestal is de ondergrond zanderig en niet zoals op veel plaatsen in Nederland van klei. Dat maakt het allemaal wat lastiger. Als het niet met kleef lukt zal je het in de oppervlakte moeten zoeken. Dan zal je de fundering zo breed moeten maken dat je de krachten over een voldoende grote oppervlakte kan verdelen om niet te veel in te klinken.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Het beschermen van die draadeinden schiet er een beetje bij in, tape is wel een goede tip. Tja WR1944, soms ben ik wel een beetje jaloers op de Noord Amerikanen, zoveel meer keus in de bouwmarkten, veel mensen hebben daar een cabin oid. Ik ga ook nog met zand en tegels 'op staal" hier en daar een stiep fundering maken. De bedoeling is zo veel mogelijk hergebruik.

Ik kom oorspronkelijk uit drenthe dus zandhaas en ik begin wel soms een beetje genoeg te krijgen van die plakkerige zooi. Het is wel vruchtbare grond zeggen ze.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
De voortgang is langzaam maar gestaag.
rioleering is voorbereidt, 2 kuub zand er op gegooid, mag nog wel een laagje op...
en afgetopt met schelpen.

IMG_4868.jpg

IMG_4940.jpgIMG_4929.jpg
even een balk gepast. Via marktplaats op jacht naar hout. heb nu een aardig partijtje, alleen kan absoluut niet inschatten hoever ik hiermee kom.
een schets in blender3d van de fundering en balkenvloer
Schermafbeelding 2016-02-15 om 18.15.00.jpg
IMG_4955.jpg
Ik ben nu weer lekker met hout bezig.
Mijn pa heeft een gepensioneerde architect geregeld die wat details voor me bedenkt.
In onderzoek is nog een manier om op natuurlijke wijze de boel droog te kunnen ventileren dmv natuurlijke trek iod, heb al wat plaatjes via pinterest.
Screen shot 2016-02-11 at 8.36.14 AM.jpg

groet
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
IMG_5015.jpg
plankjes azobe/teak als koudebrug rot buffer voor liggerbalk.

IMG_5018.jpg
liplassen zijn goed gelukt. de laatste balk op de foto is een oude die goed in de carboleum is gezet. ik vind het erg vies spul:(

IMG_5017.jpg
wat smal dubbelglas ge-marktplaatst.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
IMG_5047.jpg

foto's maken schiet er vaak bij in. Ik zal ook wel een paar detail foto's maken. Het werkt vordert, maar gaat niet snel. Ik hoop de komende paar mooie dagen lekker op te schieten.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hallo dames en heren
Met het lekkere weer is het fijn werken, de dagen zijn al weer lang genoeg om ook savonds nog wat te doen.
Een paar dingetjes
Er gaat erg veel tijd gaat zitten om alle gereedschapjes weer ruimen.
Omdat ik (nog) geen stroomaansluiting heb, moet ik dus veel met de hand doen.ik heb wel een 2kw aggregaatje. De Prize cut bahco zaag gaat niet heel erg lang mee, maar ik kan m voor 11 euro kopen en krijg dan ook een rolmaatje erbij. Als ie bot wordt zaag ik niet meer haaks. Alternatieven; een accu festo pbsc 420 , een el cheapo tweedehands afkortzaagje. maar voor een enkele zaagsnede de agregaat aanslingeren is gedoe en lawaai.
of een betere handzaag, de bahco profcut is ±25 euro. Voor de decoupeerzaag daarvoor heb ik al accus en lader maar als ik de basis set koop krijg ik ook weer een zo'n vervelende systener a 40 piek, terwijl ik m ook in de systener van de ts55 zaag kan doen. iemand ideeën?

IMG_5053.jpgIMG_5057.jpg

groet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.