Restauratie stuurhuis sleepspits.

tuoh

Oud hout
@ Pel, hier spreken ze in de bouw van "aanhelen" als er een stuk moet ingepast worden en de scheepsbouwers noemen het een "stopstuk" steken, zo heeft ieder zijn eigen jargon;)

@ Spaander, het loopt altijd mis met dat tempo omdat ze me blijven lastig vallen met "speciallekes" die dan altijd nog (super)dringend zijn ook:p
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
scheepsbouwers noemen het een "stopstuk" steken, zo heeft ieder zijn eigen jargon
Toch weer fijn te zien dat er nog mensen zijn met liefde voor de klassieke scheepsbouw en bekend met het bijbehorende jargon :) :)
Je bent mijn held hier op het forum Tuoh, wellicht kom ik je eens opzoeken in het Scheepvaartmuseum!
 

tuoh

Oud hout
:eek::eek::eek:

Zoals het zich nu laat aanzien komt er begin 2018 een grote verhuisbeweging aan. Quasi alle bootjes en schepen van de collectie onder de afdaken gaan op reis naar een nieuwe standplaats, ook het restauratieatelier gaat mee op reis. De site aan 'T Steen word definitief verlaten, daar komen nadien de dienst Tourisme en een nieuwe cruiseterminal te zitten:p

De nieuwe locatie voor bootjes, schepen en restauratieateliers word op de droogdokkensite aan het Kattendijkdok voorzien. Hier komen op termijn ook de "Doelse kogge(n) bij, en dit alles samen met wat nu in het MAS staat gaat dan een nieuw zelfstandig (nationaal? Vlaams?of Antwaarps:D) scheepvaartmuseum vormen. Dat men het groot ziet blijkt al uit de voorlopig voorziene ruimte voor de ateliers, is nu alles samen een kleine 400m2 en word in de toekomst meer dan 1000m2:D
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met dit goed nieuws André, als er dan 1000 vierkante meter ter beschikking is dan is dat een hele vooruitgang als je er nu maar 400 hebt. Houd dat in dat jou vertrouwde werkplaats ook mee gaat met de verhuis in 2018? Dat zal dan een grote operatie zijn met al de bootjes en schepen wat het scheepvaartmuseum heeft, want ik neem aan dat ze inmiddels veel hebben verzameld door de jaren heen?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Ja inderdaad, ook ons vertrouwd atelier gaat op pad naar betere oorden;) Er moeten in totaal en 50 tal boten en schepen verhuizen, vermoedelijk word er enkele jaren later ook nog eens een kleine 600 scheepsmodellen verhuist.

Ondertussen is er weer een onderdeel van het stuurhuis opgeknapt. Er wachten nu nog drie stuks op hun (opknap)beurt, eentje ervan gaat nog een zware ingreep moeten ondergaan, de andere twee zijn "ambulante" gevallen;)


Opnieuw één geheel zo..
IMG_0280.jpg

IMG_0281.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ziet er prachtig uit André, als er straks glas in zit, en de schilder is er met zijn borstel overheen geweest zijn zijn ze weer als nieuw.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
We komen stilaan in de laatste rechte lijn naar de finish:p Vandaag het laatste onderdeel met glasroeden afgewerkt. Er volgen nu enkel nog twee onderdelen met paneeltjes, eentje vraagt praktisch geen werk, het andere word een bijna complete nieuwbouw.

Weer eentje gereed voor de schilder.
IMG_0282.jpg

Het volgend stuk vraagt slechts minimale "zorgen":D
IMG_0284.jpg

"Minimaal" is hier niet van toepassing vrees ik.
IMG_0285.jpg

Werkend hout:p
IMG_0286.jpg

En nog de nodige schimmel ook.
IMG_0289.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Nieuwe onderdelen zijn ondertussen in de maak:p Eén stuk kon ik recupereren, al de rest word noodgedwongen nieuw.

Een stel nieuwe panelen in de lijmklemmen.
IMG_0293.jpg

Pennen gezaagd, groef en profiel gefreesd.
IMG_0295.jpg

Dit begint er al terug op te lijken, zicht op de buitenzijde.
IMG_0296.jpg

De binnenzijde is terug schimmelvrij:p
IMG_0298.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Er zijn nog wat vorderingen te melden:p

Panelen op maat gezaagd en voorzien van een vlakke bossing.
IMG_0301.jpg

Eerst eens "droog" passen alvorens te gaan verlijmen.
IMG_0307.jpg


Binnenkanten van stijlen en regels proper schaven, zijn meteen de lijnen van het afschrijven verdwenen.
IMG_0300.jpg

Dit kan drogen.
IMG_0308.jpg

Oud tegen nieuw.
IMG_0311.jpg


En één van deze kleurtjes gebruik ik meestal om het hout vol te kliederen tijdens het paren;)
IMG_0306.jpg
 

tuoh

Oud hout
Hier volgen de laatste foto's voor dit topic, alle onderdelen van het stuurhuis hebben hun (opfris)beurt gehad, komende winter word alles in tig lagen bootolie gezet, daarna kan het glas terug geplaatst worden. De laatste klus word het opnieuw aan boord plaatsen van het stuurhuis. Wanneer het effectief terug opgebouwd word is nog een vraagteken omdat het schip vermoedelijk begin 2018 gaat verhuizen, voor die move mag er geen stuurhuyis opstaan anders is het schip te hoog!

Voor en na de klus;)
IMG_0289.jpg IMG_0312.jpg


Buitenkant.
IMG_0316.jpg
 
P

Pel

Guest
André, je hebt jezelf weer overtroffen, een mooi, maar ook een zeer degelijke restauratie wat je hier hebt neer gezet. Ik vond het leerzaam om te volgen.

Groet Pel.
 
P

Pylk

Guest
Zet je hem niet even "droog" in elkaar?
Om het resultaat te zien, te genieten en ..........het aan ons te laten zien?
 

tuoh

Oud hout
Heren, bedankt voor het positieve commentaar:eek:

Droog in elkaar zetten gaat niet lukken vrees ik, niet genoeg plaats en teveel werk. Ik zou dan namelijk eerst een soort "mock-up" moeten bouwen van de onderbouw van het stuurhuis, anders vinden de ramen geen gepaste steun.
Zo een stuurhuis komt ook maar ten volle tot zijn recht aan boord omdat je dan pas het samenspel ziet tussen de zeeg van het schip en de opbouw, plaats dit laatste op een vlakke vloer en het lijkt nergens op.
Er zal dus niks anders opzitten dan geduld te betrachten tot het stuurhuis opnieuw opgebouwd word aan boord van het schip:p
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Nou Andre, het is wel weer een prachtig stukje maatwerk geworden, met jaloersmakend vakmanschap in elkaar gezet!

Zo'n stuurhuis is op een spits toch altijd neerklapbaar vanwege lage vaste bruggen in Frankrijk? Dan kan hij toch voor de verhuizing in 2018 'afgebroken' worden, zoals de schippers dat noemen?

Dat is nou net de essentie van die houten bovenbouw op stuurhutten, de delen zijn met scharnieren bevestigd aan de stalen onderbouw om eenvoudig af te kunnen breken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.