Tafel voor Boonen & Friends

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Enkele jaren geleden werd er voor de Vlaamse scholen met een afdeling hout een wedstrijd georganiseerd rond het tv programma "Vive le Vélo" Dit programma draait volledig rond de tour de France en volgt de ronde drie weken lang. Gasten worden ontvangen rond een speciaal ontworpen tafel. Eenmalig mochten dus scholen een tafel maken voor dit programma. Onze school was één van de meer dan 40 deelnemers die een tafel maakte. We wonnen deze wedstrijd niet, maar de meeste ontwerpen waren ronduit schitterend!! Er kon maar één winnaar zijn en dus zaten alle andere scholen met een tafel die wel mooi was maar nergens toe diende. Net zoals vele andere scholen schonken we onze tafel weg voor het goede doel. Zo werd onze tafel twee jaar geleden verkocht voor een bedrag van 12500 euro :cool: op de cyclocross van Tom Boonen. (Boonen & Friends) Deze wedstrijd is ten voordele van "move to improve", een vzw die helpt bij de aankoop van dure toestellen voor de revalidatie van kinderen met neuromotorische problemen en de vzw "Bijs", een vzw die werkt aan een opvanghuis voor negen jongeren met een verstandelijke en/of motorische beperking om deze dag en nacht op te vangen in een huis met een vast team van vertrouwde begeleiders.
Omdat onze tafel tijdens de vorige editie zo'n succes was vroeg men ons of we ook nu een nieuwe tafel wilde ontwerpen en realiseren om aan het goede doel te schenken. En ik kan met trots meedelen dat Tom Boonen, Wilfried Peeters en hun entourage zeer tevreden waren met het resultaat!

Zoals gewoonlijk trek ik te weinig foto's van de realisatie ervan. Ik kan jullie wel vertellen dat er behoorlijk wat CNC werk in zit maar ook nog heel wat handwerk omdat een frees nu eenmaal geen scherpe hoeken achterlaat. Tafelblad en poten zijn een combinatie van beuk en eik. Inleg is padouk, sipo, meranti voor het logo, en Amerikaanse notelaar voor het wiel. de twee bladen liggen 15 mm uit elkaar. de vorm is geïnspireerd op een boon. Je ziet in het tafelblad dus twee "Boonen" Omdat de tijd beperkt was (en omdat ik het zooo graag doe... :) ) heb ik het ontwerp voor mijn rekening genomen. De realisatie hebben we met de 5de jaren, twee leerkrachten en mezelf gedaan.


IMG_20151118_170202.jpg

IMG_4685.jpg

IMG_4671.jpg

IMG_4662.jpg

IMG_4682.jpg

IMG_4664.jpg

IMG_4687.jpg

IMG_4692.jpg

IMG_4694.jpg
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Wauw wat een kunstwerk zeg! Leuk dat u en uw leerlingen deze kennis in kunnen zetten voor een goed doel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Was inderdaad een mooi tafel Jokke dat jullie hebben gemaakt.
Wij hebben ook mee gedaan met onze school, maar ik heb er niet aan gewerkt wegens te drukke stageperiodes van mijn leerlingen geweest.
Dit moest in een maand klaar zijn denk ik en twee collega's van me plus een aantal leerlingen hebben hem gemaakt.
Wij gebruiken hem vel bij proclamaties van onze leerlingen en is zelfs al opgenomen geweest voor onze lokale tv-zender WTV-FOCUS.
Hier ons resultaat tijdens de voorstelling voor de prijsuitreiking. Het is uiteindelijk Torhout die het gehaald heeft.
Jammer dat dit niet jaarlijks opgenomen wordt.
Wij waren 2des.
tourtafel VTI menen 2012.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier nog een filmpje/link van de tafel die de eerste prijs had.

[video]http://sporza.be/cm/sporza/videozone/archief/MG_sportnieuws/MG_wielrennen/1.1325011[/video]

B6_GT53R1TI6010wbmvTOUR01.jpg
 

Stief

Nieuw lid
16 jan 2015
16
0
Walem (Mechelen)
Zo,dan weten we ook ineens waar die mooie tafels vandaan komen. Elk jaar opnieuw kijk ik met bewondering naar deze kunstwerken.
Dit toont nog maar eens aan wat er met de juiste begeleiding mogelijk is.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Even voor de duidelijkheid: De tafel die we nu maakten was geen wedstrijd, maar een vraag van de organisatie om opnieuw een tafel te maken. De wedstrijd rond het tv programma "vive le vélo" heeft maar één keer plaats gevonden. Bij die wedstrijd werd enkel de winnaar aangeduid met als grappig gevolg dat elke school zich "tweede" bestempelde. Ik vind het nog steeds heel jammer dat deze wedstrijd maar één keer georganiseerd werd. Dit zijn unieke gelegenheden voor technische scholen om zich te tonen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Jokke,
ik had het ook zo begrepen hoor dat het een heropname was voor een totaal andere bestemming, maar ik vond het leuk dat we aan onze noorderburen even mogen laten zien dat "vive le velo" zo aan hun tafel komt.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Net terug van het evenement van Tom Boonen & friends. Onze tafel bracht 13600 euro op voor het goede doel. Meteen ook het duurste stuk van de avond. Ben best wel trots! :cool:

IMG_4733.jpg

IMG_4720.jpg

IMG_4721.jpg
 
A

Athanor

Guest
Proficiat Jokke!! Een verdiend resultaat met een terecht mooie opbrengst. Complimenten met het bijzondere ontwerp en de fraaie uitvoering ervan. Ik kan me jullie trots goed voorstellen, dit zijn zinvolle projecten die de leerlingen een goed gevoel geven en vertrouwen in hun kunnen!

Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bedankt dat jullie ons laten genieten van zulke mooie ontwerpen. Een lust om naar te kijken. Toch ook prachtig wanneer houtopleidingen hun mooiste examenprodukt showen op de opendaghout. Past precies in ons programma:laten zien wat je met hout allemaal kunt, welke opleidingen er zijn en welke beroepen/hobbies er mogelijk zijn.
Laten we hier met z'n allen eens over nadenken. Pure promotie van hout, opleiding en technieken.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.