Een "raar" freestafeltje.

tuoh

Oud hout
Vandaag eindelijk verder met de bouw van een "raar" freestafeltje. Zoals in een ander topic al vermeld slaat het "rare" op de mogelijke verstelbaarheid van de freesunit. De freesmachine gaat niet enkel op en neer kunnen maar ook vooruit en achteruit, en als kers op de taart word het ding ook schuinstelbaar van verticaal naar horizontaal (= 90°)
Deze maal heb ik geen tekening gemaakt, enkel een paar schetsen om alle mogelijke pijnpunten al eens tegen het licht te houden.
De meest bewerkelijke klus, de houten schroefspindels, had ik al een paar maanden geleden geklaard, daarom kon ik nu verder met het maken van de nastelbare glijbanen waar de unit komt tussen te lopen. Nastelbaar omdat de schuifbeweging spelingvrij moet gaan werken. Heb er nu al een paar jaar (werk)ervaring mee bij de kruistafel op de draaibank en het concept werkt in de praktijk uitmuntend, geen reden dus om dit onderdeel anders te bouwen.
De vier glijbanen worden uit een paar stukken droog Esdoorn gemaakt, de stellatten worden terug uit pvc gezaagd, in combinatie met een laagje lijnolie levert dit een vlot schuivend geheel op:p
Deze latten zijn nu geprofileerd en alle gaten voor het plaatsen van de rampamoeren zitten er ook in, inclusief een klein schuin randje, zo draaien de rampamoeren er vlot in.
Volgende week verder met de andere schuivende delen (Berken multiplex 18mm) dan ik daarna de spindels inbouwen.

Om de bouw chronologisch te laten zien start ik met een paar "oude" foto's en vervolg dan pas met nieuw materiaal:D

Dit spreekt wel voor zich.
CIMG4679.jpg

Idem hier.
CIMG4681.jpg

HET plan, gelukkig kan ik er zelf aan uit:p
CIMG5109.jpg

Het word deels een soortement kruistafel, maar dan verticaal geplaatst.
CIMG5103.jpg

Bij elke glijbaan kan ik de dikte regelen, in de breedte hoeft slechts bij 1 van de 2 regelbaar te zijn per stel.
CIMG5112.jpg

Alle boringen klaar voor het plaatsen van de moeren.
CIMG5111.jpg

Plaatsen met de machine, een fluitje van een cent.
CIMG5114.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Beste touh,
Ik hoop dat je het voor de gewone doe-het-zelver allemaal begrijpelijk maakt met héél veel plaatjes en/of filmpjes.:)
Want ik ga dit weer met grote belangstelling volgen.
Mvg,:).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Sinds de trapdraaibank volg ik jouw bouwsels want het is of erg ingenieus of vol met verassingen dus altijd iets om van te leren.
Ben benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Kijk dat is nou het voordeel als jezelf draad kunt snijden op de draaibank, ben benieuwd naar het resultaat met zoveel mogelijkheden? succes tuoh.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Leuk project. Ik ga dit ook met veel interesse volgen. Nog wel een vraag, wat voor meerwaarde heeft het dat je de frees ook voor of achteruit kan verstellen. Heeft de geleider deze functie niet al? Of denk ik nu verkeerd.
 

tuoh

Oud hout
Oei oei, nu de verwachtingen zo hoog gespannen zijn zal ik alle zeilen moeten bijzetten om teleurstellingen bij de volgers te vermijden begrijp ik:p
Tijdens de klus zal het fototoestel nooit ver weg zijn, zal trachten om nog meer dan anders foto's te nemen en te posten, blijkbaar krijgen jullie er maar niet genoeg van om prentjes te kijken:D

@Jelmer, de grootste meerwaarde komt te zitten in de draaibare freesmotor van verticaal naar horizontaal, dit heeft als gevolg dat bij een horizontale stand de motorunit achteruit moet kunnen anders moet de uitsparing in de freestafel te groot worden. Maar als de motor dan toch voor- en achteruit kan hoef ik ook geen pasringen meer te maken om de opening in de tafel te vergroten of te verkleinen (dit naargelang de gebruikte freesdiameter)
Bij een verticaal staande freesmotor en dito freesje kan ik nu eenvoudig de hele unit naar voor draaien om de opening tussen freesje en tafel te verkleinen, geen geklooi meer met diverse diameters pasringen. Daarom ook dat ik de opening in het blad niet rechthoekig of rond ga maken, nee, deze uitsparing krijgt de vorm van een afgeronde driehoekige punt:p Dit in combinatie met de verplaatsbare unit laat mij toe om de opening tussen blad en frees altijd zo klein mogelijk te houden.
Het grootste pluspunt van een kantelbare freesunit is de meerwaarde die je zo aan quasi elk freesje kan meegeven, je krijgt een veelvoud van mogelijke profielen ter beschikking zonder ook maar één freesje bij te kopen;)
Al deze overdenkingen waren mijn drijfveer om met dit project te starten, of het er ook allemaal gaat uitkomen? De toekomst gaat het binnenkort wel uitwijzen, maar ik heb er alleszins een goed oog in:D

Wat niet op de schets staat is de toekomstige opstelling, waar plaats ik dat ding tijdens een klus? en hoe zet ik het vast tijdens het werken ermee? Wel, de stelplaats word ook een onuitgegeven lokatie denk ik, namelijk het bed van mijn kopdraaibank. Reden? de juiste werkhoogte, drie zijden makkelijk toegankelijk, snel vast te klemmen in de groef voor de leunspaanhouder, allemaal pluspunten op deze plaats:D
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Nu is het me duidelijk. Dank daarvoor. Te simpel eigenlijk, maar met een grote meerwaarde op de freesmogelijkheden.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Tijdens de klus zal het fototoestel nooit ver weg zijn, zal trachten om nog meer dan anders foto's te nemen en te posten, blijkbaar krijgen jullie er maar niet genoeg van om prentjes te kijken:D
Ja tuoh, je heb zelf wel eens geschreven dat een plaatje meer zegt dan duizend woorden.:D
Mvg,:).
 

tuoh

Oud hout
Vandaag weer wat verder gevorderd met de bouw, het Esdoorn even geschraapt en daarna de rampamoeren erin gedraaid. Berken multiplex 18mm gezaagd voor de schuivende delen, pvc stellatten gezaagd en ingepast en het eerste deel van de freesbevestiging is ook gezaagd en ingepast.
De eerstvolgende klus is het inbouwen van de spindels, daarvoor heb ik wat houten bruggen nodig die onder en boven de spindel fixeren, niet star omdat de schroefspindel wel moet kunnen draaien natuurlijk. De twee uiteinden van de spindel gaan het meest last hebben van wrijving, daarom voorzie ik op die punten een soort drukstuk in Ipé waar een rondsel in Trespa gaat op kunnen ronddraaien, dit in combinatie met wat (lager)vet zal de klus wel klaren. Hier ga ik morgen of woensdag mee verder.

En dan nu de prentjes:p

Even schrapen alvorens de rampamoeren erin te schroeven.
CIMG5117.jpg

Berk multiplex gezaagd en stellatten voorlopig geplaatst.
CIMG5120.jpg

Zoiets dus.
CIMG5122.jpg

Wat frees en hakwerk, nodig om de spindels te kunnen monteren.
CIMG5123.jpg

CIMG5128.jpg

CIMG5130.jpg

Zo die zitten.
CIMG5132.jpg

Het eerste deel van de freesbevestiging op zijn plaats.
CIMG5133.jpg
 

tuoh

Oud hout
De eerste spindel zit op zijn plaats en functioneert. Om die spindel te plaatsen had ik voor onder- en bovenkant een rondsel (in Trespa) nodig om tijdens het roteren van de schroefspindel de slijtage (inlopen) zoveel mogelijk te vermijden. Onderaan kreeg het rondsel een boring van 30mm, bovenaan had ik een rondsel met vierkant gat nodig om te vermijden dat het zichzelf zou loswerken door de frictie bij het gebruik. In het vierkante gat past dan de vierkante tap aan het uiteinde van de spindel, zo kunnen beide ten opzichte van elkaar niet bewegen en kan dus ook de bevestigingsschroef niet loskomen.

Alhoewel Trespa een hard materiaal is laat het zich toch redelijk vlot draaien, een hss schalenguts stomp aangeslepen werkt pico-bello.
Om rondsels, schijven en dergelijke te draaien heb ik eens een hele serie verschillende diameters draadeinden met centerboringen erin gemaakt, een kant span ik een klauwplaat, het andere eind word ondersteunt door een meedraaiende centerpunt. Op deze manier kan ik heel snel schijven en dergelijke draaien, gecenterd op de aslijn en drie zijden bereikbaar in één opspanning.
Die rondsels waren dan ook op een paar minuten klaar, bij het ene er nog even door met een vierkante vijl en voila, een vierkant gat.

Het al eerder gedraaide handwiel moest ik nog voorzien van een haaks geplaatst handvat (dat werkt aangenamer) Een stukje Olijfhout en een schroef uit een raamplug (M6) verder ben ik nu de eigenaar van een vlot functionerend handwiel:D
Het handwiel monteren op de schroefspindel was ook snel gedaan, de schroefspindel was al voorzien van een ronde pen, hier past het handwiel mooi sluitend op, wat lijm ertussen en een wig in de kop van de spindel en de verbinding zit muurvast.

Trespa draaien met een schalenguts.
CIMG5136.jpg

En de boring op maat uitdraaien.
CIMG5137.jpg

Wel even omdraaien, anders raak ik de klauwplaat achteraan!
CIMG5139.jpg

Van de draaibank.
CIMG5140.jpg

Even met de vijl erdoor.
CIMG5141.jpg

Hier was het om te doen.
CIMG5143.jpg

En gemonteerd.
CIMG5152.jpg

Het handwiel voorzien van een hendeltje.
CIMG5145.jpg

Even inzagen voor de spie.
CIMG5148.jpg

Muurvast.
CIMG5149.jpg

Voorlopig eindresultaat:p
CIMG5150.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik meen te zien dat je spindels voorzien zijn van rechtse draad. Dit zorgt er voor dat je de handwielen tegen je gevoel in moet draaien.
Draai je met de klok mee , dan verwacht je dat je slede van je af beweegt, maar hij beweegt naar je toe.
 

tuoh

Oud hout
Maakt niet echt veel uit, bij een Felder draai je met de klok mee de zaag omhoog, bij een Robland is het juist andersom:p Het is gewoon een kwestie van de machine te kennen, of om naar de pijl te zien die de draairichting aangeeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.