nieuwe dingen

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Ronald,

Ik had de bijdrage van Rien nog niet gelezen, maar ik dacht ook aan de Geiger van Jurriaan. Sinds hij die Jonserred heeft is die uit de gratie.
Veel succes met het opknappen.

Hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
ik ben ook erg benieuwd wat het voor bank is!

als het een geiger is zal het wel een licht model zijn dan, de geiger die ik op het werk gebruik is 1400 kilo zwaar. dan gaat toch niet achter in je V70 geloof ik :rolleyes:
 

Rainer Bucken

Actieve deelnemer
Hoi Ronald,
blue_prost.gif
gefeliciteerd en welkom bij de "Heyligen"!
lachend_0086.gif


Groetjes,
Rainer
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
En nu eerst maar biechten beim heiligen Vater in Wehrheim Herr Peter Gwisda.
Voor niet ingewijden: in Giesen stond een machinefabriek, die geweldig goeie metaaldraaibanken bouwde. Na de oorlog mocht dat niet, want Duitsland mocht geen oorlogstuig meer bouwen. Dus ging de fabriek na 1945 over op het vervaardigen houtdraaibanken op hetzelfde onderstel. Gevolg: enorm zware en degelijke draaibanken. Er zijn een beperkt aantal gebouwd. In Duitsland is die machine nu een colletorsitem. Er is zelfs een club van Heiligenstaedt draaibank bezitters. De heer Peter Gwiasda (journalist in ruste) hebben ze gekozen als voorzitter en noemden hem Heilige(staedt) Vater.
De club komt regelmatig bijeen. Jan Hovens is volgens mij ook lid en Rainer Bucken, die hiervoor al reageerde.
Hij kan veel meer achtergrond informatie geven. Misschien een aparte bijdrage over deze legendarische machine.
Ik zoek er trouwens nog een.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

Rainer Bucken

Actieve deelnemer
Over Heyligenstaedt:

Jurriaan heeft het zeer goed uitgelegd ;):
Het verhaal van deze heyligenverering is gewoon iets volledig verzonnen door sommige grapjas, die één of meer Heyligenstaedt-draaibanken hebben.

De Heyligenstaedt & Comp. Machinegereedschappen fabriek werd in 1876 opgericht door Louis Heyligenstaedt en Alexander Sartorius in Giessen (Duitsland / Hessen).
http://www.heyligenstaedt.de/
Eerst zijn eenvoudige boormachine gebouwd in serieproductie, kort daarna was het programma aangevuld met buigmachines, knippen, ponsen en draaibanken.

Heyligenstaedt produceerde direct na de tweede Wereldoorlog een paar jaar houtdraaibanken, omdat er was een verbod op de productie van metaaldraaibanken / machinewerktuigen.

Van de 300 vermoedelijke gebouwde draaibanken zijn bij ons 60 machines bekend, verdeeld over ongeveer 50 houtdraaier in Europa (Jan en Ronald in NL).

We beschikken over een eigen reparatie service, een eigen voorraad wisselstukken en vele andere kenmerken die typerend zijn voor de mensen die alleen maar willen spelen.

Technische details:
De Heyligenstaedt-draaibanken zijn volledig gemaakt van gietijzer.
Gewicht: ca. 360 kg
Centerhoogte: 300 mm
Afstand tussen de centers: 1150 mm
Slag van de pinole: 320 mm
Opname van de hoofdas en van de pinole: MC 3
Draad hoofdas: M42x4,5
De hoofdas is viermaal, met een zeer grote afstand, opgeslagen.

Heyligenstaedt.jpg

(De beitelsteun is niet origineel.)


Groetjes,
Rainer
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Jan Pranger heeft dus de hoofdprijs gewonnen! hij had het als eerste goed.

Hier rent de oude dame kwispelend naar haar plek in de werkplaats:



:)
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Voor de loods waar de draaibanken staan opgeslagen was deze week een man tamme kastanjes aan het rapen. Zijn scootmobiel stond voor de deur. Terwijl hij zijn scootmobiel verplaatste zei hij tegen mij: "hé, jij bent toch Ronald Kanne van het eind van de straat hier?" Ik antwoordde uiteraard bevestigend, en hij zei: "rijd vanmiddag even bij mij langs, ik heb wat voor je..." De reden dat hij zich in een scootmobiel verplaatst is een herseninfarct. Hierdoor wist de man zijn adres niet meer, maar hij kon mij wel vertellen hoe ik er komen moest. Afgesproken dat ik die middag bij hem langs zou rijden en sinds die middag ben ik de trotse bezitter van een bomenomrolding... Erg blij mee en superaardig dat de man (ik weet nog steeds niet hoe hij heet) vond dat ik 'm mocht hebben!

20161007_093805.jpg


Vandaag eindelijk de bevestiging uit New Zealand dat mijn bestelling eraan komt, Yes! In de bestelling zitten de Proforme Hollowing beitels, de boren voor de crushgrindmolens, de 19 mm schalengutsen met verwisselbare tip en nog veul meer...
Best wel prijzig om zo'n vracht versturen van het ene eind van de wereld naar het andere eind trouwens!
Binnenkort dus weer foto's maken en alles op de site zetten, da's iets wat ik eigenlijk niet zo graag doe... Ik sta veel liever in de werkplaats met het onderwerp van de foto in mijn handen... :)

Gisteren wat ruimte gecreëerd in mijn werkplaats. Daar stond een gaaskar met hout. Die nam 1 vierkante meter vloeroppervlak in beslag. Uit die kar werden tijdens de cursussen stukken hout getrokken. Meestal had je dan 1 stuk in je hand en 3 op de grond... Nu een paar schappen gemaakt en ingericht. Da's toch een stuk overzichtelijker! Volgende stap is om de zolder daarboven nog eens op te ruimen. Daar ligt ook nog een enorme vracht hout...

20161007_093727.jpg 20161007_093733.jpg

En ik heb nieuwe cursusdata op de site gezet!

9 en 10 december een schalencursus.

En een basiscursus in het nieuwe jaar!

Overigen heeft er voor deze cursus die start op 25 oktober iemand afgezegd. Daar is dur 1 plaats vrij gekomen.
 
P

Pel

Guest
Ronald, bomenomrolding, (kantelhaak):)

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Briljant filmpje !! Hahahaha.... Ik dacht eerst dat Beau erop zou gaan zitten als een soort van rodeorijder.

Waar ga je deze draaibank eigenlijk gebruiken naast het er naar kijken want t is een plaatje.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Briljant filmpje !! Hahahaha.... Ik dacht eerst dat Beau erop zou gaan zitten als een soort van rodeorijder.

Waar ga je deze draaibank eigenlijk gebruiken naast het er naar kijken want t is een plaatje.

Beau vindt dat gietijzer veel te koud aan haar kont! De bank komt straks te staan op de plek van de Twister Eco, meteen bij de ingang.
Zojuist heb ik 35 meter jonge beuken gekocht. Morgen ga ik een heg zetten om het grasveld achter (of voor...) de werkplaats/cursuslokaal/relaxplek. Bij de hovenier lag dit:

20161104_164015.jpg

Daar moesten we maar eens een bolletje van maken... Oh ja foto! en wie zit er weer met haar snuffert in beeld?

20161104_164009.jpg

Een of andere cypresachtige geloof ik... Wordt vast heel mooi!
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Nadat mij al een aantal keren was gevraagd of ik de onderstaande producten kon leveren en zo niet, of ik dan wist waar ze te koop waren heb ik ze op voorraad genomen. Bovendien was mijn eigen potje Shellawax cream inmiddels keihard geworden... :-(
Dus.... voor de liefhebbers van glans en strakke afwerking nieuw op de site..... rrrrrrrrrrrrrrrrrrroooofffffelllllllllllllllllllllllllll :

EEE ultrashine

Shellawax liquid

Shellawax cream

en het allesinéén pakket
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.